Aviseringar
Rensa alla

Varför måste man egentligen ta bort ett USB-minne på ett säkert sätt


Ämnesstartare

D.v.s. trycka på en knapp i datorn först för att få ta loss det från datorn. Kan man förstöra sina grejer (dator, usb-minne, mp3-spelare) på detta viset, eller är det bara filerna som kan ta skada om man tar bort det utan att göra det "säkert"?


   
Citera
Ämnesstartare

brukar bara dra loss den, funkar fin fint


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

brukar bara dra loss den, funkar fin fint

Ja, man provoceras lätt till detta eftersom det aldrig uppstår några problem...


   
SvaraCitera

Jag brukar uppleva att filerna inte är helt överförda om jag tar ut det och det inte var så länge sedan jag flyttade över nått. Det ligger väll i nån cache eller nåt kanske. Man gör det väll för att vara säker på att den inte används medan man drar ut den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När du kopierar över filer till USB-minnet så sker det asynkront, dvs. kopieringen fortgår i bakgrunden, även efter att den skojiga lilla rutan som säger "Kopierar..." har försvunnit. När du "tar bort" USB-minnet säger du åt Windows att "vänta tills all skrivaktivitet är klar, se sedan till att ingen kan komma åt USB-minnet."

Gör du inte detta, utan drar ur minnet medan någonting skriver till det, kan det få en massa lustiga konsekvenser, den minst allvarliga är att du förlorar filen som höll på att kopieras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

"Kopierar..." har försvunnit.

Vad är då meningen med det? Kan man inte bara få en tydlig signal på skärmen i stället... Typiskt datorskit...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Vad är då meningen med det? Kan man inte bara få en tydlig signal på skärmen i stället... Typiskt datorskit...

Du vill definitivt inte veta detaljerna bakom hur det funkar att spara data på ett USB-minne, och än mindre behöva bry dig om dem för att veta när du kan dra ur det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Vad är då meningen med det? Kan man inte bara få en tydlig signal på skärmen i stället... Typiskt datorskit...

Ja vilken bra ide, datorn visar varningskyltar för alla processer den har gåendes i bakgrunden.

Min gamla 64mb mp3 spelare slutade funka helt för att jag drog ur den för tidigt en gång. Efter de gick det inte att läsa filerna från den och när man spelade upp typ den femte låten så slutade den spela och man var tvungen att stänga av den för att den skulle kunna spela igen.


   
SvaraCitera
smisk

Ah, tacka vet jag för mac där man slipper allt krångel [love]


   
SvaraCitera

den kan typ bli "chockad" om du bara drar ut den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Ah, tacka vet jag för mac där man slipper allt krångel [love]

Ah, tacka vet jag macanvändare som pratar skit utan uppbackning. [love]

Enda skillnaden är att en macfac drar USB-minnesikonen till papperskorgen, medan en winfag dubbelklickar på en ikon. Det har inte med operativsystemet att göra, IT-snille.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Du vill definitivt inte veta detaljerna bakom hur det funkar att spara data på ett USB-minne, och än mindre behöva bry dig om dem för att veta när du kan dra ur det.

Önskar bara att datorer kunde vara lite mer som i 90-talsfilmer, tydliga skyltar och klick och klart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Önskar bara att datorer kunde vara lite mer som i 90-talsfilmer, tydliga skyltar och klick och klart.

Ursäkta, men exakt vad är det som är svårt med att klicka på en ikon innan du drar ur ett USB-minne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ursäkta, men exakt vad är det som är svårt med att klicka på en ikon innan du drar ur ett USB-minne?

Ingenting? Jag bara undrade varför man var tvungen att göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Ah, tacka vet jag för mac där man slipper allt krångel [love]

Eru bög eller?


   
SvaraCitera