Aviseringar
Rensa alla

Varför så få UNIXdatorvirus?


Ämnesstartare

Jag hör ofta att det knappt finns några datorvirus i UNIX-miljön. Är det sant? Och framförallt undrar jag vad det beror på om det nu är så att det inte finns unixvirus. Handlar det om att det är svårare att skapa virus som funkar i UNIX-miljö eller handlar det om att UNIXanvändarna är mer hängivna datorpersoner som "never would do it", alltså inte kan tänka sig att förstöra för andra datorgillare?


   
Citera

ska inte säga att jag kan ge ett säkert svar, men det som alla andra kommer svara är väl ungefär:

färre använder dylika system (beroende på vad/hur man räknar), och de som gör det gör generellt sett mer för att skydda sig mot dem. bryr sig om uppdateringar och brandväggar, osv. windows, å andra sidan, har mängder av okunniga och/eller likgiltiga användare som inte riktigt orkar eller har kunskap nog att bry sig, vilket innebär att marknaden för virus är fan så mycket större.


   
SvaraCitera

Dels att man når fler användare genom att skriva "virus" för Windows, dels att det är aningen svårare att programmera virus som installerar sig själv i Linux.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Programmen man anvander ar oppen kallkod som ofta granskas av utvecklare och andra personer. Det ar overklig otur om inte omojligt att stota pa ett program som innehaller skadlig kod (sa lange man inte laddar hem ett program pa en misstanksam hemsida och kompilerar det sjalv)

Majoriteten av datoranvandare anvander Windows, hence virus kommer till Windows.

Det kravs att programmet kors som root for att den ska kunna utfora illfula saker.

Windows-system ar i allmanhet valdigt osakra. Man kan i princip fa virus genom att surfa pa en hemsida om man inte har ratt skydd. Dock sa har de val blivit battre pa detta nu pa senare tid.


   
SvaraCitera

Som sagt, få linux/unix-användare använder sig av osäker binär-kod till skillnad mot en windows-användare. Dessutom är det mycket svårare för ett virus att orsaka allvarlig skada på ett unixbaserat system då användaren i sig sällan sitter inloggad som administratör, vilket dom flesta windows-användare gör konstant.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera