Aviseringar
Rensa alla

Varför säljs sprillans nya mobiler på Tradera till lågpris? Skumma?


Ämnesstartare

Jag är på gång och köpa en ny telefon men tänkte satsa på en bättre begagnad i nyskick. Har letat på Tradera och observerat mängder med smartphones som säljaren uppger att den bara är några dagar gammal, någon vecka eller någon månad. Men priset ligger åtskilliga tusenlappar under lägsta pris på Prisjakt.  Skeptisk

Hur hänger detta ihop? Är det ärliga mobiler eller är det stulna mobiler. Vågar man över huvud taget satsa på en sådan smartphone?


   
Citera
M04
 M04

Testa swappie elr va de hette ahahha


   
SvaraCitera

* Fantomen *:
Jag är på gång och köpa en ny telefon men tänkte satsa på en bättre begagnad i nyskick. Har letat på Tradera och observerat mängder med smartphones som säljaren uppger att den bara är några dagar gammal, någon vecka eller någon månad. Men priset ligger åtskilliga tusenlappar under lägsta pris på Prisjakt.  Skeptisk

Hur hänger detta ihop? Är det ärliga mobiler eller är det stulna mobiler. Vågar man över huvud taget satsa på en sådan smartphone?

När det gäller någon månad så kan detta vara ärlig mobil, tack vare att mobiler tappar så snabbt i värde. Jag tyckte 9000 var för mycket för att ge för en smartphone och letade efter en begagnad. Köpte en tre veckor gammal för 6500 (vilket jag egentligen också tycker är för mycket men aja). Jag vet att den är ärlig tack vare kvitto i säljarens namn. 

Men är det några dagar ska du passa dig. Eller om det är en äldre mobil men som ligger bra under vad just den mobilen annars går på. Har råkat ut för detta också. Nu fick jag iofs mina pengar tillbaka eftersom jag gjorde betalningen genom tradera och inte direkt till personen, så detta är ett tips - betala alltid genom tradera istället för att swisha personen. 

Man kan också ljuga om skicket, detta märks då på inga eller lågt antal omdömen och/eller antalet dåliga omdömen.

Hjärta


   
SvaraCitera

Det finns säkert många stulna mobiltelefoner som bjuds ut både på Tradera och Blocket. Telefoner som antingen stulits direkt av en privatperson på ex gatan, nattklubben eller badstranden. Och dessa telefoner bör man inte beblanda sig med över huvud taget. Av två anledningar. Dels stödjer man tjuven/rånaren som helst borde sitta i fängelse resten av sitt liv istället för att vara ute i fria samhället och stjäla från folk eller råna dom.
Dessutom är sannolikheten att telefonen blir låst/spärrad uppenbar när den ursprungliga ägaren polisanmäler stölden och spärrar telefonens IMEI (International Mobile Equipment Identity). Då blir telefonen helt obrukbar!!!

Men de allra flesta mobiler som säljs som nya till kraftigt reducerat pris är inte stulna eller olagligt införskaffade utan det rör sig om avancerade bedrägerier som går till på följande sätt.

A som kränger enorma mängder mobiler på olika internetsajter typ Tradera, Blocket, Ebay m fl letar upp personer som inte har några betalningsanmärkningar men som saknar både jobb, inkomst mm och ger dom förslaget att de under en väldigt kort tidsrymd "köper" MÄNGDER med NYA mobiltelefoner av senaste modell. Under bara någon vecka kan en enda person ha köpt ett drygt hundratal smartphones av senaste modell som "avbetalningsköp till extrapris". Du känner säkert igen dessa skrupellösa smartphoneförsäljare som finns i varenda köpcentra nu för tiden.  Blink

Alla dessa telefoner säljs OMGÅENDE vidare till A som sedan säljer telefonerna vidare på olika portaler som Tradera, Blocket, Ebay mm. Telefonerna är ju inget fel på och de lär aldrig någonsin bli anmälda stulna eftersom de är "ärligt" köpta.

Naturligtvis har den personen som köpt alla dessa mobiler inga som helst planer på att betala en enda krona för dom trots att h*n fått kanske hundratusentals kronor eller kanske miljonen kronor av A för mobilerna utan h*n låter allt gå till inkasso, kronofogde, indrivning men eftersom han saknar jobb och fast inkomst så slutar det efter en tid med personlig konkurs och skuldsanering för att sedan kunna göra samma sak igen, och igen, och igen....

Så rullat det på i det oändliga och det får vi "tacka" vänstern för som införde begreppet "skuldsanering" för ett antal år sedan. Arg


   
SvaraCitera

* Fantomen *:
Jag är på gång och köpa en ny telefon men tänkte satsa på en bättre begagnad i nyskick. Har letat på Tradera och observerat mängder med smartphones som säljaren uppger att den bara är några dagar gammal, någon vecka eller någon månad. Men priset ligger åtskilliga tusenlappar under lägsta pris på Prisjakt.  Skeptisk

Hur hänger detta ihop? Är det ärliga mobiler eller är det stulna mobiler. Vågar man över huvud taget satsa på en sådan smartphone?

Det kan vara skummt framförallt om de vill tvinga fram att man ska betala fört, senda får man inte telefonen eller vad det är de nu säljer. Det kan ju vara stöldgods.


   
SvaraCitera