Aviseringar
Rensa alla

Varför ska man gifta sig?


batleth:

Hur kan man få dessa juridiska saker utan att gifta sig?

Om ni inte gifter er så räknas man ju fortfarande som sambo och då gäller sambo-lagen. Och om det är saker i sambolagen som ni inte vill ska skall gälla mellan er så måste ni skriva ett eget avtal mellan dig och din partner med dom avvikelserna ni vill ha/inte ha och som skall undertecknas av båda. Ungefär så får man då hålla på.

Om nån orkar sätta sig in finns den här sidan: https://lagen.nu/2003:376

Sen så behöver man ju inte gifta sig i "kyrkan" som många tror är så man "måste" göra. Man kan ju faktiskt gifta sig borgligt. Det är mer min grej. Bröllopskläder och stort kalas, men jag klarar mig i princip helt utan någon präst. Bara det finns en "äktenskapsförättare" e jag nöjd.


   
SvaraCitera

isola:

Äktenskap kan bara sluta på två sätt, antingen med döden eller i domstol

Precis så är det, haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Ungefär så får man då hålla på.

Men registrerat partnerskap då, får man inte samam juridiska rättigheter då? Och då slipper man väl ha en jobbig ceremoni och så?

Daybreak:

Sen så behöver man ju inte gifta sig i "kyrkan" som många tror är så man "måste" göra. Man kan ju faktiskt gifta sig borligt.

Får två killar göra det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Precis så är det, haha

Bäst att vara realist[wink]
Men jag lär knappast få frågan om att hålla tal på ngns bröllop haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Får två killar göra det?

Såg ngt om dt på tv.Alla vill ju olika, dt var med som ett lagförslag.
Undras om Sverige blivit så pass modernt att vi ändrat lagen.


   
SvaraCitera

batleth:

registrerat partnerskap då, får man inte samam juridiska rättigheter då?

Jag tycker det är sjukt att man ska "sära" på det där. För mig tycker jag inte att det är någon som helst skillnad, det ska väl vara lika för alla, liksom?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Registrerat_partnerskap
Jag likställer det där som om att man "gifter" precis på samma sätt som man gör det borgligt. En sk. äktenskapsförättare kallas istället i det här fallet för en registreringsförrättare. Det är för mig två snarlika ord och har båda samma syfte; att förklara er att ni ska ingå i ett äktenskap tillsammans. Jag ser ingen som helst skillnad.

Men det jag däremot inte förstår är varför bögar och lebbar vill gifta sig i själva Kyrkan. Misstolka mig inte nu, jag är inte överhuvudtaget kristen någonstans och därmed så vill jag inte gifta mig i kyrkan. De har sin religion och sin tro och jag delar den inte och därför avstår jag från kyrkan helt.

Men självklart om man nu kan gifta sig borgligt eller ingå i partnerskap så borde det juridiska självklart få va likställt och innebära samma juridiska rättigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Men det jag däremot inte förstår är varför bögar och lebbar vill gifta sig i själva Kyrkan.

Det är väl mest kristna homosexuella som vill det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Hur vet man de då? [rolleyes]

Äh, det vet man bara.

isola:

Men jag lär knappast få frågan om att hålla tal på ngns bröllop haha

[bigsmile]

(du kan få hålla på mitt jag inte kommer ha, tycker likadant nämligen. ^^)


   
SvaraCitera

batleth:

Det är väl mest kristna homosexuella som vill det.

Jo, visst "kan" jag förstå det. Men sen kan man ju ifrågasätta om de verkligen är eller borde vara kristna i så fall... Tror inte att en 2000-årig religion/ideologi kommer att ändra på sig bara för att det vistat sig att människor kan vara homosexuella. Känns lite som man har gjort det till en stor grej. Man måste inte gifta sig kyrkligt om det "motsätter" religionens tro/ideologi. Det är vad jag tycker.

Jag tycker inte om religion överhuvudtaget, ställer bara till en massa problem. Så man kan klassa mig som ateist.


   
SvaraCitera

notfallingapart:

När får man knullar runt?

när man är singel såklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att man ska hamna i himlen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Alltsåå, det finns 2 st aspekter. Den ena som alla pratar om är för att bevisa sin kärlek och trohet livet ut etc. blablabla och det andra är för att man rent juridisk skyddar tillgångarna (pengar, hus, bil, barn, prylar etc) mellan den man gifter sig med.

Om jag gifter mig så är det p.g.a dom anledningarna iaf. [y] Varav jag tycker om den förstnämnda mest. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

(du kan få hålla på mitt jag inte kommer ha, tycker likadant nämligen. ^^)

En sån ära!![bigsmile][blush]Nån slags cermoni kan ni väl ha.,har redan börjat på mitt oförglömliga tal[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

En sån ära!![bigsmile][blush]Nån slags cermoni kan ni väl ha.,har redan börjat på mitt oförglömliga tal[wink]

Haha ja! 😀

"Jaha hejsan, grattis till brudparet..inte för ni kommer vara tillsammans speciellt länge." [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I love Lucy:

"Jaha hejsan, grattis till brudparet..inte för ni kommer vara tillsammans speciellt länge."

haha[bigcheers]
Inte ett öga kommer vara torrt[badgrin][wink]


   
SvaraCitera