Aviseringar
Rensa alla

varför skriker muslimer alltid - "allahu akbar"?


Ämnesstartare

Vehnk:
Allah är arabiska för gud, så du har inte fel. Benämningen används även av kristna araber för att benämna sin gud vilket är något man i sin tur inte har något överseende med.

Jaha haha 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicilianmind: Va!!! Min religionslärare har lärt ut fel.

Den Abrahamitiska guden delas av judar, muslimer och kristna vad gäller några fundamentala grunder från gamla testamentet men i övrigt skiljer de sig ganska mycket. Muslimerna och judarna ser inte Jesus som Gud eller Guds son så som kristna gör. Det är en rejäl skillnad där. Det finns skillnader i skapelseberättelsen, sluten på mänskligheten, himlen, vilka som kommer till himlen och vad som krävs o.s.v. o.s.v. Sen så finns en mängd skillnader i ritualer, regler m.m.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: Allah är arabiska för gud, så du har inte fel. Benämningen används även av kristna araber för att benämna sin gud vilket är något man i sin tur inte har något överseende med.

Ja, men Oden är också namnet på en gud det betyder inte att Allah och Oden är samma gudar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Den Abrahamitiska guden delas av judar, muslimer och kristna vad gäller några fundamentala grunder från gamla testamentet men i övrigt skiljer de sig ganska mycket.

Sant. Det är olika tolkningar på "gud", men det är fortfarande samma gud. Schismen består i meningsskiljatigheter i just hur man ska tolka guds budskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Den Abrahamitiska guden delas av judar, muslimer och kristna vad gäller några fundamentala grunder från gamla testamentet men i övrigt skiljer de sig ganska mycket. Muslimerna och judarna ser inte Jesus som Gud eller Guds son så som kristna gör. Det är en rejäl skillnad där. Det finns skillnader i skapelseberättelsen, sluten på mänskligheten, himlen, vilka som kommer till himlen och vad som krävs o.s.v. o.s.v. Sen så finns en mängd skillnader i ritualer, regler m.m.

Tack så mycket för förklaringen 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Ja, men Oden är också namnet på en gud det betyder inte att Allah och Oden är samma gudar.

Oden är en bestämd benämning på en specifik gud och inte ett.. ptja, forngermanskt samlingsbegrepp för "gud".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: Sant. Det är olika tolkningar på "gud", men det är fortfarande samma gud. Schismen består i meningsskiljatigheter i just hur man ska tolka guds budskap.

"Samma" som i definitionen "allsmäktig allvetande skapare av alltet"? Okej, då instämmer jag där.

sicilianmind: Tack så mycket för förklaringen

Det är lugnt. Av någon anledning stör jag mig när man blandar ihop alla de tolkningarna av Gud...och jag som inte ens är religiös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:  

Det är lugnt. Av någon anledning stör jag mig när man blandar ihop alla de tolkningarna av Gud...och jag som inte ens är religiös.

Haha äh rätt ska vara rätt Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sicilianmind: Sedan är Allah och Gud samma gud, endast språklig skillnad.

Ah fast ne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Ah fast ne.

blev livrädd när du skrev i tråden. trodde du skulle skriva att jag blivit permant bannad i en vecka igen pga låg nivå eller nåt..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Ah fast ne.

Razor förklarade


   
SvaraCitera

the_fat_one: hur kommer det sig att just muslimer är så pass fanatiska? varför är inte kristna lika fanatiska? dom går ju inte runt och skriker "jesus nånting"

Inte här i Sverige nej.. Och det är inte som att det inte finns kristna fanatiker, det är bara att muslimer syns mer med sina skägg och utstyrslar. Om en kaukasisk man sa "God is great" skulle det inte väcka särskilt mycket uppseende  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the_fat_one: blev livrädd när du skrev i tråden. trodde du skulle skriva att jag blivit permant bannad i en vecka igen pga låg nivå eller nåt..

Det kommer 😉

sicilianmind: Razor förklarade

Jag menar mer: jag ser inte allah, muslimernas gud, som någon riktig gud utan som avgud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the_fat_one:
ja? för minsta lilla sak. en vinst mot grannen på ps3 eller som på klippet som är från en film jag kolla på!

hur kommer det sig att just muslimer är så pass fanatiska? varför är inte kristna lika fanatiska? dom går ju inte runt och skriker "jesus nånting" så fort något händer som dom gillar.

jag diggar faktiskt muslimer. men är geunint intreserad ang detta fenomen.

Muslimer är i regel bokstavstrogna, eftersom Koranen är guds ord, vilket inte Bibeln är. Muslimer är generellt extremt mycket mer fanatiska än vad den vanliga kristna personen är. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Muslimer är generellt extremt mycket mer fanatiska än vad den vanliga kristna personen är.

Lite som sverigedemokrater alltså?


   
SvaraCitera