Aviseringar
Rensa alla

Varför snurrar alla planeter och stjärnor runt sin egen axel?


Ämnesstartare

.
Någon som vet vem som har arrangerat det?

Vad är syftet?

/Er Dödsgud


   
Citera

Fråga din lokala astronom istället för att hitta på en massa trams.


   
SvaraCitera

Det var jag, jag tyckte att det såg så tråkigt ut annars.


   
SvaraCitera

Varför tycker jag inte om varmt kaffe? Iskaffe är ju jättegott, men inte varmt kaffe. Väldigt konstigt, vem är det som arrangerat det så?

Har du blivit lite lat Dödsguden?
Bara två meningar, det är inte likt dig.


   
SvaraCitera

Bästa tråden av dödsguden någonsin.


   
SvaraCitera

Du är så fin. -smeka nacke-


   
SvaraCitera

Myksa:

Bästa tråden av dödsguden någonsin.

Håller med. En seriös fråga!

Nu blev jag också nyfiken, vet inte det själv ens... Varför är det så? Jag vet ju att Uranus snurrar åt "fel" håll och att det skulle bero på påverkan från neptunus gravitation - men jag förstår inte riktigt hur. Planeterna är ju relativt runda, liksom.


   
SvaraCitera
Gifted

Dödsguden:

Någon som vet vem som har arrangerat det?

Din fråga bygger på falska premisser.

Men det är ett resultat från att när solsystemet formades, så var det en platt roterande gasskiva (en effekt av gravitationen).

I denna skiva formades större klumpar, (planeterna), och alltmer materia ansamlades i dessa. Friktionen mellan gasen i skivan och dessa klumpar gjorde att dessa började rotera (jag tror du kan uppnå precis samma effekt genom att lägga en stenkula på en roterande grammofonskiva eller dyl).

Abnormaliteter från detta förklaras av våldsamma kollisioner (så som venus).


   
SvaraCitera

Gifted:

Friktionen mellan gasen i skivan och dessa klumpar gjorde att dessa började rotera (jag tror du kan uppnå precis samma effekt genom att lägga en stenkula på en roterande grammofonskiva eller dyl).

Coolt. Gäller det alla planeter i andra planetsystem också? Alla man känner till, alltså...


   
SvaraCitera
Gifted

Stringburka:

äller det alla planeter i andra planetsystem också? Alla man känner till, alltså...

Hmm. Jag tror inte man har lyckats observera rotation kring den egna axeln, men det skulle inte förvåna mig. Vårat solsystem är ju på inget sätt speciellt, utan väldigt, väldigt anonymt.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Någon som vet vem som har arrangerat det?

Det borde väl du veta. Du har ju svar på allt.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Alla man känner till, alltså...

Gasplaneterna är lite annorlunda. Jag tror de roterar ungefär som jorden men eftersom de är gjorda av gas så blir det som... ja som gas. Den snurrar inte lika fort överallt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Fråga din lokala astronom istället för att hitta på en massa trams.

Jag har frågat...och de har inte den blekaste aning...och det är väl inget konstigt...för hur skulle de kunna veta Guds tankar kring allt som Han arrangerat... [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Hmm. Jag tror inte man har lyckats observera rotation kring den egna axeln, men det skulle inte förvåna mig.

Men vad är det som ORSAKAR rotationen kring sin egen axel?

Och hur kommer det sig att Uranus snurrar åt motsatta hållet jämfört med de andra planeterna?

Hmm... [cool]


   
SvaraCitera
Gifted

Dödsguden:

Men vad är det som ORSAKAR rotationen kring sin egen axel?

Det står ju! Orsaken har försvunnit (gasen/materian som orsakade friktionen) men effekten är kvar.
Jag menar, det är ju sånana argument DU använder hela tiden, något måste ha orsakat det, även om vi inte kan se orsaken NU.

Dödsguden:

Och hur kommer det sig att Uranus snurrar åt motsatta hållet jämfört med de andra planeterna?

Ja, vad sägs om en kollision mellan uranus och något annat (det som nu är ringarna kanske?)


   
SvaraCitera