Aviseringar
Rensa alla

Varför sprids det så många falska rykten om Jordan Peterson?


Ämnesstartare

Jag har läst allt möjligt trams om honom som inte har någon som helst verklighetsförankring:
bland annat så har han anklagats för att vara allt möjligt från sexist till nazist, och han har till och med påståtts säga att "mobbare behövs" och att "svaga människor inte förtjänar något medlidande", vilket jag tycker är oerhört kränkande anklagelser.
Det som han DÄREMOT har sagt är att folk som vill jobba sig uppåt i karriären måste vara lite själviska och beredda att besegra andra när det är nödvändigt (det är nämligen så verkligheten fungerar - du konkurrerar med andra människor när du vill uppnå någonting som en massa andra människor strävar efter), samt att folk ska försöka vara så starka som möjligt när livet känns motigt.
Han har också tagit upp olika vetenskapliga fakta om människor i allmänhet, och han har påpekat ett flertal gånger att de sakerna inte är någonting som han bara "tycker", utan att det är någonting som han har fått bekräftat från vetenskapliga data - exempelvis att män är något mer intresserade av föremål medan kvinnor är något mer intresserade av andra människor (I GENOMSNITT!) samt att män är något mer tävlingsinriktade och något mindre resonliga än kvinnor (återigen, I GENOMSNITT!).
Anledningen till att han tar upp de här sakerna är dels för att han är intresserad av verkligheten, och dels för att det till stor del förklarar varför män respektive kvinnor är överrepresenterade inom olika yrken - män och kvinnor har helt enkelt något olika smak när det gäller yrkesval, och det är därför som vi än idag till största delen har killar på teknikprogram och tjejer på sjukvårdsprogram, och så vidare.
Och ja, även kultur har en påverkan, men det är inte den ENDA faktorn.

Om man faktiskt har kollat hans egna videoklipp (där HAN SJÄLV är närvarande och där HAN SJÄLV pratar) och tagit sig tid att försöka förstå vad han EGENTLIGEN VILL SÄGA så märker man snabbt att han har oerhört många väldigt bra poänger och faktiskt vill alla människors bästa.
Men en del människor blir så kränkta av vetenskap och fakta att de skapar strawman-argument och missförstår honom mer eller mindre med flit.


   
Citera

och vem är jordan peterson?


   
SvaraCitera

vincebruh:
och vem är jordan peterson?

jag tillbringar mycket tid på internet, och jag ser Jordan Peterson väldigt ofta omtalad. Jag antar att du har hamnat på fel sida av internet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:
och vem är jordan peterson?

Han är en vetenskapligt lagd psykolog som tydligen har en tendens att provocera en del människor, eftersom han är väldigt ärlig och objektiv.
Men faktum är att han flera gånger har fått stöd från andra psykologer, exempelvis David Eberhard.

Han har också ett förflutet som psykologiprofessor på Harvard University, där han förresten i början av 1996 hade en föreläsning om nazism, och använde det som exempel på hur farligt det kan vara att kategorisera grupper av människor.
Den föreläsningen finns inspelad och upplagd på YouTube om nu någon vill ha solklara bevis på den saken:


   
SvaraCitera

Missy02: han är väldigt ärlig och objektiv


   
SvaraCitera

Missy02: han är väldigt ärlig och objektiv


   
SvaraCitera

Missy02:

Han är en vetenskapligt lagd psykolog som tydligen har en tendens att provocera en del människor, eftersom han är väldigt ärlig och objektiv.
Men faktum är att han flera gånger har fått stöd från andra psykologer, exempelvis David Eberhard.

Han har också ett förflutet som psykologiprofessor på Harvard University, där han förresten i början av 1996 hade en föreläsning om nazism, och använde det som exempel på hur farligt det kan vara att kategorisera grupper av människor.
Den föreläsningen finns inspelad och upplagd på YouTube om nu någon vill ha solklara bevis på den saken:

kollar aldrig på svensk tv sorry.


   
SvaraCitera

En del av grejerna han säger är väldigt bra men ibland tänker man bara "vafan sa han precis?"


   
SvaraCitera

Det är roligt mängden Pinocchioliknelser han använder


   
SvaraCitera

123fendas:

jag tillbringar mycket tid på internet, och jag ser Jordan Peterson väldigt ofta omtalad. Jag antar att du har hamnat på fel sida av internet

Eller rätt Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:
Det är roligt mängden Pinocchioliknelser han använder

Det är väl inget fel med det?
Det finns ingenting som säger att en tecknad film inte kan innehålla moral (han brukar referera till Disneys filmversion).
Hela syftet med sagor var ju till och med ursprungligen att lära barn att dåliga beslut kan få negativa konsekvenser - det är ju därför som flera sagor var väldigt brutala i sina originalversioner.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Bananlåda:

Eller rätt Rullar ögonen

Glatt skålande


   
SvaraCitera

finns en anledning till att jag inte går till psykologer, inte ens kuratorer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
finns en anledning till att jag inte går till psykologer, inte ens kuratorer

Känns ärligt talat som att anledningen till att en del folk undviker psykologer är för att de är skraja för att höra sanningar, och i dagens samhälle så ska ju alla skyddas så förbannat från jobbiga fakta hela tiden.

En psykolog har som uppgift att ta upp just de saker som kan kännas svåra för patienten, så att de kan jobba med de sakerna.
Och jag tror att anledningen till att Jordan Peterson anklagas för att vara "provokativ" (vilket han för övrigt INTE vill vara) är för att han tar upp ämnen som kan kännas tabu eller obekväma.


   
SvaraCitera