Aviseringar
Rensa alla

Varför talar inte Gud entydigt?


nrg89
Ämnesstartare

Nachac:

Enda jag kan tänka är att det skulle hota den fria viljan med för konkreta och raka föreskrifter.

Så varför ge oss informationen om vad som är rätt och fel alls?

Nachac:

Jesus var dock inte Gud, han var Guds son, Gud, men ändå inte människa. Skulle han agera som en gud och tilltala människor som en sådan hade inte Gud gjort sig åmaket att skapa honom.

Så varför skicka ner Jesus istället för att bara ge oss informationen i näven på ett formellt och entydigt språk?

OF 5:

För att allting som förmedlas är förenklingar, vilket leder till att materialet för att dra en slutsatts kan vara något helt annat än vad det var från början.

Mycket möjligt att Gud faktiskt talade till Moses, Abraham, Muhammed och alla de andra profeterna på ett entydigt sätt och att det var de som sabbade allt. Det jag har problem med är att Gud borde vetat att det var en riktigt dålig idé att göra så istället för att bara sprida budskapet själv.


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

Knarko:

Jag tycker inte att det behöver vara så att det ska tala direkt till oss i vår situation idag men just det med att dra lärdom av det blir på sätt och vis så ändå.

Jag ser inte hur det är ett bättre system än "Handling x har moralvärde 15".


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag ser inte hur det är ett bättre system än "Handling x har moralvärde 15".

Vad menar du?


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

Knarko:

Vad menar du?

Det behöver inte tala direkt till oss och vår situation idag, det kan uttryckas som sanning bara. Att om du gör en viss sak har det ett visst moralvärde, på så sätt kan man alltid räkna ut om man ens behöver be om förlåtelse från Gud eller om man gjorde det rätta hela tiden. Oavsett vilken tidsepok eller kultur du lever i.


   
SvaraCitera

nrg89:

Att om du gör en viss sak har det ett visst moralvärde, på så sätt kan man alltid räkna ut om man ens behöver be om förlåtelse

Alltså... va?
Tänker du så eller menar du att kristna tänker så?


   
SvaraCitera

Knarko:

Fast då har vi detta fina exemplet.
Endast Gud kan förlåta synder. Jesus förlät synder. Kunde Han göra detta utan att vara Gud?

Han var ju Gud, men också människa, det vill säga en annan inkarnation av Gud.

nrg89:

Så varför ge oss informationen om vad som är rätt och fel alls?

Hygglig chans kanske. Nej, det är knepigt.

nrg89:

Så varför skicka ner Jesus istället för att bara ge oss informationen i näven på ett formellt och entydigt språk?

För att det var inte Jesus enda uppgift. Tydligen måste Gud själv förhålla sig till någon sorts balans eftersom Jesus behövde dö för våra synder. Dock skulle ju det innebära att Gud inte är allsmäktig. Bah, det slår knut på sig självt.


   
SvaraCitera

Det man bör fråga troende är varför det finns så många tolkningar av skrifterna, hur vet man vad som egentligen är rätt när det finns så många olika skolor. Hur de kan vara säkra på att tolkningarna idag är rätt tolkade och inte kommer förändras i framtiden. Om de inte kan vara säkra på vilken tolkning som är rätt, samt inte kan vara säkra på att skrifterna inte kommer tolkas annorlunda i framtiden, då blir det ju meningslöst att ens bry sig om skrifterna i nuet. Man kan ändå inte bevisa vilken tolkning som är mest rätt och man kan inte heller svära på att tolkningen inte kommer förändras i framtiden. Jaha, det var inte mycket substans i de texterna då... Visst kan man se generella budskap och de är det inget fel på, men så fort folk börjar tyda skrifterna bokstavligt och börjar bygga en dogmatisk struktur kring de, blir det hela väldigt löjligt pga bristen på säkerhet i tolkningarna.


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

Knarko:

Alltså... va?
Tänker du så eller menar du att kristna tänker så?

Jag menar att om Gud hade gjort ett system där man tänker så, där varenda handling går att sätta ett väldefinierat moralvärde på, så hade det fungerat bättre än det systemet han har nu. Och då pratar jag bara moral, när han beskriver skapelsen, Jordens undergång och annat hade han också kunnat undvika alla frågetecken och tolkningar vi har idag.

Razorblade:

Det man bör fråga troende är varför det finns så många tolkningar av skrifterna, hur vet man vad som egentligen är rätt när det finns så många olika skolor.

Jag har ställt den frågan till någon som tror och jag fick svaret att poetiska språk alltid väcker fler känslor hos oss än formella språk (håller jag inte med om, men jaja). Då frågade jag henne varför det var viktigare att vi känner än att vi plockar fram rätt budskap, sedan minns jag inte mer för jag avslutade diskussionen där någonstans när stämningen började bli konstig.

Jag tror hon svarade något med att vi måste tillbe med kärlek, och den kan bara väckas via naturligt språk, eller något sådant.


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag menar att om Gud hade gjort ett system där man tänker så, där varenda handling går att sätta ett väldefinierat moralvärde på, så hade det fungerat bättre än det systemet han har nu

[crazy]
Ptja allt handlar om nåd, räcker gott och väl tycker jag så slipper man vara en matematiker för att räkna ut om man behöver förlåtelse eller inte.


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag tror hon svarade något med att vi måste tillbe med kärlek, och den kan bara väckas via naturligt språk

Hippies blir jag galen på. De tänker med hjärtat och inte med förnuftet. Inte konstigt att de inte kan följa en logisk röd tråd mer än några steg innan tankekedjan kollapsar.[n]


   
SvaraCitera
mynona

Man kan inte leta efter logik i religion. Varför kallades till exempel Jesus för guds son om han och gud är samma person? Han kan inte vara son till sig själv. Och vem var det som styrde i himlen medan Jesus var nere på jorden? Talade Jesus med gud under den tid han befann sig på jorden? Talade han då med sig själv?


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

Knarko:

Ptja allt handlar om nåd, räcker gott och väl tycker jag så slipper man vara en matematiker för att räkna ut om man behöver förlåtelse eller inte.

Det behöver inte vara så svårt att förstå att man måste vara matematiker. Datorer är inga bra matematiker de heller, de kan bara addera.

Och nåd verkar inte räcka gott och väl. Jag kan sträcka mig så långt att de flesta kyrkor i Väst Europa och USA predikar om nåd idag, men de var inte så snälla förr i tiden och det finns fortfarande massvis med kyrkor som inte predikar om det. Ändå har alla använt Bibeln.

mynona:

Man kan inte leta efter logik i religion.

Min poäng är att logik borde finnas där, istället för alla de semantiska absurdheter som den du pekar ut.


   
SvaraCitera

nrg89:

Och nåd verkar inte räcka gott och väl. Jag kan sträcka mig så långt att de flesta kyrkor i Väst Europa och USA predikar om nåd idag, men de var inte så snälla förr i tiden och det finns fortfarande massvis med kyrkor som inte predikar om det. Ändå har alla använt Bibeln.

Om du nu fick chansen att använda något för att få makt, skulle du ta den chansen eller inte då?
Många har gjort fel förr i Guds namn och många gör fel idag i Guds namn. Människan är en människa, såklart det blir så.


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

Knarko:

Om du nu fick chansen att använda något för att få makt, skulle du ta den chansen eller inte då?

Självklart kommer människor använda någonting för att få makt, om det är möjligt. Om någonting däremot är helt entydigt kan alla titta på budskapet och säga "öh, det här är inte alls vad Gud säger, jag tror jag passar på att döda för din skull".


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag hävdar att om en allsmäktig Gud vill kommunicera med oss via skrifter, och denna är intresserad av att vi tar till oss av lärdomarna där i, är det en riktigt dålig idé att använda metaforer.

tror du seriöst att du är kapabel att sätta dig in i hur en omnipotent entitet resonerar och hur dess medvetande fungerar? i så fall är det inte de religiösa som har vanföreställningar.


   
SvaraCitera