Aviseringar
Rensa alla

Varför tillber människan Gudar?


Ämnesstartare

Varför tror du att människan "skapade" religionen? Djuren dyrkar inget, så vitt vi vet, så varför har människan ett sådant behov av att tro på något?

Min teori är att människan är oförmögen att acceptera att något bara är på ett visst sätt. Vi måste ha ett svar till allting, något som förklarar livets alla mysterier(döden, vår skapelse etc.). Samtidigt så tror jag att människan i grund och botten är oförmögen att leva i nuet, vilket också leder till att vi hela tiden måste tro att det alltid kommer att komma något mer. Religionen kanske helt enkelt är ett tecken på att vi inte klarar av vår egen inteligens.

Vilken är din teori?

Och ja, jag är fullt medveten om att det kommer att komma en massa "Människan skapade inte religionen, Gud visade oss vägen" osv.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag visade människan vägen. [confused]


   
SvaraCitera

Är ju alltid trevligt att ha något att tillbe vid svåra tider, ett hopp om bättre skördar och färre sjukdomar. [smile]

Religionen uppstod ju även innan människan hade särskilt god koll på, samt förmågan att förklara hur saker och ting hände och hörde ihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lättlurade.


   
SvaraCitera

Michee:

Varför tror du att människan "skapade" religionen?

Man kanske var i behov av en förklaring till sånt som inte kunde förklaras då... Äh, vet faktiskt inte [blush]


   
SvaraCitera

brist på vänner [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Varför tror du att människan "skapade" religionen?

Religioner och vetenskap är egentligen mycket lika, de är båda olika sätt att förklara världen på. När människan ännu var ung som art, fanns mycket svårförståeligt i världen. Människan är en nyfiken varelse och vi försöker därför förklara och förstå vår omgivning. Människan visste till exempel inte varför Solen rörde sig över himlavalvet, var blixtrar kom från eller vad som fanns gömt i de djupa haven. Detta förklarades med hjälp av gudar och andra högra makter. Allt eftersom tiden förflutit har vi kunnat förklara sådana ting bättre med hjälp av andra mer vetenskapliga förklaringar istället för gudomliga krafter. Det fanns alltså ett större behov av religioner i äldre dar eftersom att det inte fanns några tillfredsställande förklaringar på världen. Det var lättare att påstå att någon gudom skapat allt utan att behöva gå in på detaljer.

Vi människor kommer antagligen aldrig att förstå världen helt och fullt, men vi gör ett ganska bra försök måste jag påstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Man kanske var i behov av en förklaring till sånt som inte kunde förklaras då

Michee:

Vi måste ha ett svar till allting, något som förklarar livets alla mysterier(döden, vår skapelse etc.).

[y]

ClosingTime:

Är ju alltid trevligt att ha något att tillbe vid svåra tider, ett hopp om bättre skördar och färre sjukdomar.

Michee:

Samtidigt så tror jag att människan i grund och botten är oförmögen att leva i nuet

[y]

LillMonstret:

Lättlurade.

Fast nu snackar vi om själva religionens uppkomst, inte om huruvida de som predikade lurade människor eller ej[wink]

WhoKnow:

brist på vänner[rolleyes]

Ja, vill du bli min bästis?[blush][cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Vi människor kommer antagligen aldrig att förstå världen helt och fullt, men vi gör ett ganska bra försök måste jag påstå.

Eller så kommer vi aldrig att förstå den. Vår forskning grundar sig ju på människans kunskap, och vad säger att människans kunskap förklarar alla ting?[cute]


   
SvaraCitera

Michee:

Ja, vill du bli min bästis?

jag menar att dom som håller på o tillber en gud har brist på vänner[rolleyes] men vi kan va bästisar ändå[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Vår forskning grundar sig ju på människans kunskap, och vad säger att människans kunskap förklarar alla ting?

Vi hämtar kunskap från vår omgivning. Faktan vi får fram är alltså helt korrekt, frågan är bara hur vi tolkar den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WhoKnow:

jag menar att dom som håller på o tillber en gud har brist på vänner[rolleyes] men vi kan va bästisar ändå[crazy]

ahahahahah, visste jag väl[blush]

Malachi:

Faktan vi får fram är alltså helt korrekt

Enligt våra teorier ja. Men tänk om allt vi tror är felaktigt? Tänk om alla vanor som vi är vana skall ske upphör? Hur kan vi vara säkra på att gravitationen inte plötsligt upphör? Människan är liten och obetydlig, vi tror att vi är inteligentare än vad vi är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Enligt våra teorier ja.

Det är skillnad på teori och fakta. Att Jorden går i en bana runt Solen är fakta, att fossil finns inbäddat i bergen är fakta. Det gäller hur vi tolkar denna fakta som får betydelse.

Michee:

Hur kan vi vara säkra på att gravitationen inte plötsligt upphör?

Nu låter du lite flummig. Om gravitationen plötsligt skulle upphöra av någon anledning betyder det ju inte att den inte fanns då vi trodde på den. Vi skulle alltså ha rätt i de uppfattningar vi har nu att gravitationen existerar. Att saker och ting dras nedåt är bevis för att Jorden har en gravitation till exempel.

Michee:

Men tänk om allt vi tror är felaktigt?

Det är mycket möjligt att mycket av det vi tror är sant i dag inte behöver vara sant i morgon. Vi får helt enkelt räkna med att vi antagligen aldrig kommer att få alla svar. Världen vore dessutom så mycket tråkigare om vi redan visste allt.


   
SvaraCitera

Människor har tillskillnad från djuren (till viss del) logiska egenskaper. Tidigt i vår biologiska stadie har vi ingen stor uppfattning om vad som sker runt omkring oss. Däremot i dagisåldern (4+ år) börjar vi fundera om vad som händer efter döden eller vad som ände med farmorn som dog och så vidare. Maya-folket har studerat stjärnorna, Arkimedes kom upp med ekvationer etc. Som du ser, har vi alltid på nått sätt filosoferat om vad som händer efter döden eller livet i sig, men att få ett svar har alltid varit svår, om än omöjligt, Och vi människor, tycker inte om när vi inte har svar på det vi vill veta. Vi vill inte "bara" dö, vi vill inte bara "leva", vi vill ha anledning, vi vill ha orak, vi vill veta, vi vill leva - adjektivt kausalitet, det är mänskligt. Och vi, i nuläget, kommer troligtvis aldrig att få svar på dessa frågor, iaf bevisat.

För att kompensera på detta skapade vi ett doktrin - en religion, som är baserat på vissa moraliska värderingar och historiska inflytelser m.m.

Nästan som att det fungerar som en tröst eller kunskap om det vi inte vet men vill veta.

Dessutom har säkert åtskilliga använt religionen för att stärka sin sociala status, ideer eller inflytande i ett samhälle.

Och nej, jag är ateist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Nu låter du lite flummig. Om gravitationen plötsligt skulle upphöra av någon anledning betyder det ju inte att den inte fanns då vi trodde på den.

Mina exempel har en viss förmåga att alltid bli flummiga[n][tard]

Malachi:

Det är mycket möjligt att mycket av det vi tror är sant i dag inte behöver vara sant i morgon. Vi får helt enkelt räkna med att vi antagligen aldrig kommer att få alla svar. Världen vore dessutom så mycket tråkigare om vi redan visste allt.

Det var väl ungefär exakt det där jag menade, typ.


   
SvaraCitera