Aviseringar
Rensa alla

Varför tillber människan Gudar?


Ämnesstartare

Michee:

Det var väl ungefär exakt det där jag menade, typ.

Då tycker vi ungefär exakt lika. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi:

Då tycker vi ungefär exakt lika.[bigsmile]

Maby we do. Men mitt tankesätt bruakr vara fucked up...och jag kan aldrig lyckas förklara vad jag menar[tard][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så länge människan har existentiella problem så kommer hon att konstruera system som hjälper henne att hantera dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Vilken är din teori?

Det är inte MIN TEORI först och främst....

Människan är skapad att tillbe en högre makt. Man söker olika högre makter och ibland skapar man sina egna och tillbe dem.

Att tillbe sin Gud är "inbyggt" i oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Det är inte MIN TEORI först och främst....

Fast det är DIN egna jag ville höra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Min teori är att människan är oförmögen att acceptera att något bara är på ett visst sätt. Vi måste ha ett svar till allting, något som förklarar livets alla mysterier(döden, vår skapelse etc.).

Ja det stämmer. Religionen uppstod som ett försök att förklara de saker i våran vardag som vi inte kunde förklara. En intressantare fråga är ju dock varför religion fortfarande finns kvar nu när vi kan förklara de flesta av dessa saker med vetenskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Att tillbe sin Gud är "inbyggt" i oss.

Varför tillber jag då inte någon gud?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Fast det är DIN egna jag ville höra.

I många många år när jag var yngre undrade jag om det fanns en gud. Jag gick till många religioner och kyrkor och lyssnade, ställde frågor och funderade.
Det var något jag sökte men visste inte vad. Jag sökte på andra ställen också. Som i poetri, alkohol, sex you name it. Men ingenting gav mig känslan av att jag hittat något viktigt.
Jag minns hur frustrerad jag var över all ondska och allt älende i världen och hur en del folk sjöng till sin gud, de såg så glada ut. Men jag kunde inte få det att stämma. Om det finns en gud, tänkte jag, skulle det ju inte se ut som det gör i världen. Männiksor jag älskade hade dött. Var var de nu?
Efter år av funderande gav jag upp.

Sen en dag fick jag besök av Jehovas Vittnen. De erbjöd ett gratis bibel-studium på mina villkor och när jag kunde. Eftersom jag trodde att de hade fel, tackade jag "ja" så jag skulle bevisa att de var ute och seglade... men men
gissa om jag blev förvånad! i Bibeln hittade jag det jag hade sökt så länge. Svar på alla frågor och svaret på varför jag sökte över huvud taget.
Ett av svaren jag fick var just: Människan har ett andligt behov. Ett behov att tillbe någon. Jag läste i Bibeln:
(Matteus 5:3) . . .Lyckliga är de som är medvetna om sitt andliga behov, eftersom himlarnas kungarike tillhör dem.

Jag har fått lugn nu och är lycklig över det jag hittat.

Detta var en mycket personlig förklaring. Hoppas ingen kommenterar för att göra mig ledsen nu.....
[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Jag har fått lugn nu och är lycklig över det jag hittat.

Så du menar att det är som en tröst när vi inte kan finna något annat som gör oss lyckliga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Så du menar att det är som en tröst när vi inte kan finna något annat som gör oss lyckliga?

Nej - det är mycket mycket mer än en tröst i stället för något annat. Vad jag hittade var SANNINGEN om livet, döden, Gud och hur jag skulle leva för att det skulle bli kvalitet på mitt liv. Allt detta fanns i Bibeln. Jag lovar att ingen kunde vara mer skeptisk än jag var i början. Men eftersom jag inte hade något att förlora fortsatte jag mina studier och en dag trillade poletten ner och jag så hela den fantastiska SANNINGEN.

Jag förmodar att man måste uppleva detta för att till fullo förstå. Ingenting annat på jorden hade kunnat förändra mig så positivt som detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahaha du suger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[rolleyes]

Det var det dummaste jag läst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

Hahaha du suger.

Så där kom den barnsliga, elaka och dumma kommentaren jag inte ville ha.....[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Så där kom den barnsliga, elaka och dumma kommentaren jag inte ville ha.....

Syftade på trådskaparen men ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Nej - det är mycket mycket mer än en tröst i stället för något annat.

Det hade räckt med det där.

Ta resten när du knackar dörr istället för i en tråd om religionspsykologi[rolleyes]


   
SvaraCitera