Aviseringar
Rensa alla

Varför tro?


Ämnesstartare

Jag är ateist och det är en position jag har valt efter att ha studerat bevis och argument för och emot guds existens och hittills har jag inte kommit över något hållbart bevis alls som rättfärdigar en tro på en högre makt.

Det jag vill veta är vad du tror på och varför, och varför skullle någon annan tro på du påstår?
Det behöver inte nödvädigtvis vara en tro på gud utan vilket påstående som helst så som spöken, själar, drakar osv...


   
Citera

Okej. Då vet vi vad du är.
Hej då.


   
SvaraCitera
Åtta

Soulless:

drakar

Skulle finna det ytterst lustigt om någon trodde på drakar. Gudar, spöken och flygande spaghettimonster har man ju åtminstone någon slags förklaring på varför man inte kan uppfatta - men hur man skulle lyckats missa enorma, flygande och eldsprutande ödlor övergår mitt förstånd.


   
SvaraCitera

Är inte religiös.
Men anser fortfarande att inget är omöjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

men hur man skulle lyckats missa enorma, flygande och eldsprutande ödlor övergår mitt förstånd.

dom har invisibility


   
SvaraCitera

troende handlar ju om att söka styrka
inte nödvändigtvis om dyrkan

jag tror att många kristna är medvetna om att gud ej finns(obs: tror ej på h*n**) men de måste ha något som visar vägen i denna gråa dag [blush]

och dessutom tycker JAG att världen blir så enformig utan tro, personligheter begränsas och bara för det ej finns bevis så är inte människan ultimat och vissa grejer kan de ej göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

och dessutom tycker JAG att världen blir så enformig utan tro, personligheter begränsas och bara för det ej finns bevis så är inte människan ultimat och vissa grejer kan de ej göra.

Jag tycker absolut inte att världen blir enformig utan tro, vad skulle man inte kunna göra med om man inte hade tro? Dessutom spelar det ingen roll hur tråkig och grå och meningslös världen verkar utan tro för det har ingenting med vad som är sant. Och är religion falsk så kommer de känslor du får ut av den från dig själv och har inget med gud att göra. Hur begränsas personligheter? Människan är som du säger inte ultimat och det finns saker vi inte kan göra men tycker du att bara för att det kan finnas bevis så finns det en anledning att tro?


   
SvaraCitera

Oj, va rebelliskt. Seriöst, alla är ateister nu, du är inte speciell!

Okej jag överdrev när jag sa alla, men du förstår min poäng om du har fler än 5 hjärnceller kvar! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Skulle finna det ytterst lustigt om någon trodde på drakar.

Jag tror inte att nån gör det heller, ville bara göra en väldigt bred diskussion, tänkte så att allt från en själ till drakar och mer övernaturligt och otrovärdigt än drakar blir det inte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hakuna matata:

Är inte religiös.
Men anser fortfarande att inget är omöjligt.

Tror heller inte att det är fullkomligt omöjligt med en gud men utan bevis så ser jag ingen anledning att tro att det finns en sån.


   
SvaraCitera

Själv tror jag på björnars överlägsenhet.. Men utöver det är väll även jag ateist. [crazy]


   
SvaraCitera

Soulless:

något hållbart bevis alls som rättfärdigar en tro

Fail.


   
SvaraCitera
nrg89

Kablash__:

Oj, va rebelliskt. Seriöst, alla är ateister nu, du är inte speciell!

Jag håller med. Alldeles för många väljer att bli ateister och kallar sig själva kritiskt tänkande, för att sedan visa att de inte tänker det minsta kritiskt utan kan bli minst lika fanatisk som religiösa för något annat de tror på. Det är mycket komiskt.

Venfort:

Fail.

Ja, han borde skrivit "rimlig tro".


   
SvaraCitera

varför måste ateister alltid vara så uppmärksamhetssökande?

vad jag tror på är väldigt komplicerat, väldigt personligt och har ingen motsvarighet i någon organiserad religion (utom möjligtvis buddhismen, till viss del)


   
SvaraCitera

Inser mina egna begränsningar och är därför agnostiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Alldeles för många väljer att bli ateister och kallar sig själva kritiskt tänkande, för att sedan visa att de inte tänker det minsta kritiskt utan kan bli minst lika fanatisk som religiösa för något annat de tror på.

Det finns helt klart folk som blir ateister utan bra anledningar, men en atiest tror inte rikigt på någonting, det är en synsätt på en enskild fråga. En ateist kan tro på alla möjliga konstiga saker men det har ingenting med ateism att göra. Det som verkligen är komiskt är att majoriteten av jordens befolkning tror på någonting utan en bra anledning.

Venfort:

Fail.

Asså, ge mig bevis då

nrg89:

Ja, han borde skrivit "rimlig tro".

Ingen tro är rimlig utan bevis.


   
SvaraCitera