Aviseringar
Rensa alla

Varför tro?


Soulless:

Jag tycker absolut inte att världen blir enformig utan tro, vad skulle man inte kunna göra med om man inte hade tro

nej, det tycker du ej, ditt tycke är inget.
vi kan inte evta hur världen skulle vara utan tro, det mesta vi har idag är uppbyggt i dess tecken.

Soulless:

Dessutom spelar det ingen roll hur tråkig och grå och meningslös världen verkar utan tro för det har ingenting med vad som är sant. Och är religion falsk så kommer de känslor du får ut av den från dig själv och har inget med gud att göra.

det har de visst, tror du alkoholisten skulle fått den kraften att sluta med alkohol om inte en yttre källa påverkade denne?
visst, det är de själva, men vetskapen om att en högre makt faktiskt bryr sig styrker.

Soulless:

Hur begränsas personligheter? Människan är som du säger inte ultimat och det finns saker vi inte kan göra men tycker du att bara för att det kan finnas bevis så finns det en anledning att tro?

du skriver så konstigt.
jag skulle inte gilla min vän lisa s mycket och tyckt att hon variot så gullig om hon inte var så jävla rädd för spöken om natten, du ska se, jättegölligt. [wink]


   
SvaraCitera

Soulless:

Tror heller inte att det är fullkomligt omöjligt med en gud men utan bevis så ser jag ingen anledning att tro att det finns en sån.

Behöver inte vara en gud heller.
Och beror på vad man har för syn på gud.
En gud kan vara vad som helst.


   
SvaraCitera

Soulless:

Ingen tro är rimlig utan bevis.

då är det definition av ordet "tro" du har missuppfattat. tro är just tro för att det inte finns några bevis.


   
SvaraCitera

Soulless:

och hittills har jag inte kommit över något hållbart bevis alls som rättfärdigar en tro på en högre makt.

Hittat några bevis för att gud inte finns då?


   
SvaraCitera
nrg89

Soulless:

Det finns helt klart folk som blir ateister utan bra anledningar, men en atiest tror inte rikigt på någonting, det är en synsätt på en enskild fråga. En ateist kan tro på alla möjliga konstiga saker men det har ingenting med ateism att göra.

Ja, det har jag inte sagt emot överhuvudtaget. Det är också komiskt, att många tror att ateism på något sätt kan inspirera folk till att göra hemska eller goda saker. Ateism kan inte inspirera någon till någonting.

Soulless:

Det som verkligen är komiskt är att majoriteten av jordens befolkning tror på någonting utan en bra anledning.

Håller helt och hållet med.

Soulless:

Ingen tro är rimlig utan bevis.

Japp, det stämmer bra.

mopsen:

det har de visst, tror du alkoholisten skulle fått den kraften att sluta med alkohol om inte en yttre källa påverkade denne?
visst, det är de själva, men vetskapen om att en högre makt faktiskt bryr sig styrker.

Kasst argument. Min kusin har blivit ren efter att varit beroende av tjack och meth och är fortfarande ateist. Hon behövde inte kraften från en högre makt för att sluta utan klarade det med familjens och hennes vänners stöd.

Plus, alldeles för många försöker sluta via AA och tolvstegsprogram med religiös inriktning, men misslyckas. Tro är värdelöst när det gäller att lösa problem.

Voldo:

Hittat några bevis för att gud inte finns då?

Inte det här argumentet igen. Det är omöjligt att motbevisa att någonting finns, det går bara att åberopa att bevis saknas. Det är därför åklagaren och polisen skall samla in bevis för att du begått ett brott, istället för att haffa folk på måfå och be dem motbevisa anklagelserna: det är omöjligt.


   
SvaraCitera

nrg89:

Min kusin har blivit ren efter att varit beroende av tjack och meth och är fortfarande ateist. Hon behövde inte kraften från en högre makt för att sluta utan klarade det med familjens och hennes vänners stöd.

okej, så det gäller varedna person?

nrg89:

Plus, alldeles för många försöker sluta via AA och tolvstegsprogram med religiös inriktning, men misslyckas. Tro är värdelöst när det gäller att lösa problem.

tron kommer till dem i sådana fal, inte tvärtom.


   
SvaraCitera
nrg89

mopsen:

okej, så det gäller varedna person?

Nej, absolut inte. Ditt argument var dock att folk med svårt beroende, till exempel alkoholister, behöver tro för att ta sig ut ur beroendet.

mopsen:

tron kommer till dem i sådana fal, inte tvärtom.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej, absolut inte. Ditt argument var dock att folk med svårt beroende, till exempel alkoholister, behöver tro för att ta sig ut ur beroendet.

men det omfattade ej alla alkoholister. [smile]

nrg89:

Jag förstår inte riktigt vad du menar.

de som är extremt troende har upplevt att gud talar till dem, vad de än rökte spelar ingen roll, men det är svårt att tvinga på gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

okej, så det gäller varedna person?

Tro kan mycket väl hjälpa folk i svåra situationer, den riktiga fråga är om det verkligen är gud som hjälper dom. Dom kanske tror så starkt att något hjälper dom när dom i verkligheten hjälper sig själva. Det finns väl tyvärr inget sätt att testa detta men det jag har problem med är inte direkt för och nackdelar med religion (även om dessa är väldigt aktuella i andra delar av världen) utan mer på själva konceptet att tro utan att ha en rationell förklaring till varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nå't måste man väl tro på...


   
SvaraCitera

Soulless:

Tro kan mycket väl hjälpa folk i svåra situationer, den riktiga fråga är om det verkligen är gud som hjälper dom. Dom kanske tror så starkt att något hjälper dom när dom i verkligheten hjälper sig själva.

utan religion skulle det ej finnas något att tro på. 🙂 och ingenstans att finna styrka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

vi kan inte evta hur världen skulle vara utan tro, det mesta vi har idag är uppbyggt i dess tecken.

Även om så är fallet så kommer inte det vi redan byggt upp ändras bara för att vi inser att en magisk rymdgubbe inte längre behövs för att förklara hur världen fungerar.

mopsen:

det har de visst, tror du alkoholisten skulle fått den kraften att sluta med alkohol om inte en yttre källa påverkade denne?
visst, det är de själva, men vetskapen om att en högre makt faktiskt bryr sig styrker.

Vad får dig att tro att det är gud som hjälper dom?

mopsen:

jag skulle inte gilla min vän lisa s mycket och tyckt att hon variot så gullig om hon inte var så jävla rädd för spöken om natten, du ska se, jättegölligt.

Kan va hur gulligt som helst men det gör inte spökerna riktiga...[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

utan religion skulle det ej finnas något att tro på. 🙂 och ingenstans att finna styrka

Hur tror du att ateister klarar sig då?


   
SvaraCitera

Soulless:

Även om så är fallet så kommer inte det vi redan byggt upp ändras bara för att vi inser att en magisk rymdgubbe inte längre behövs för att förklara hur världen fungerar.

och du talar för alla?

Soulless:

Vad får dig att tro att det är gud som hjälper dom?

DET ÄR EJ GUd, DET ÄR TRON

Soulless:

Hur tror du att ateister klarar sig då?

finns sin styrka någon annanstans. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Voldo:

Hittat några bevis för att gud inte finns då?

Har du hittat några bevis för att zeus, oden, ra eller balder inte finns? Om inte så varför tror du inte på dom då?
Bevisbördan ligger på den som gör påståendet att gud finns!


   
SvaraCitera