Aviseringar
Rensa alla

Varför tror du på gud?


Ämnesstartare

För er som faktiskt tror på gud/gudar eller "något större" osv vad du nu än kallar det. Varför tror du på det? Jag själv tror på gud ich (komplicerat) så det är inte så att jag ifrågasätter er jag bara undrar varför ni har kommit fram till att det finns en / flera    gud / gudar. 

Tänker kanske senare förklara varför jag tror på att det finns något större än oss men vill höra varför ni som gör det, gör det. 

(anta inte att jag är någon kristen galning som hatar bögar eller skriker att "jesus kommer snart". Cuss´I´m not.)


   
Citera
Ämnesstartare

Nu är jag agnostiker men jag anser att antingen så finns det en högre varelse eller så finns det inte det, vi kommer nog aldrig bli så upplysta som en varelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kanske ska skilja på Gud i form av "något större" och den bild som religionen utmålar. Den senare dvs religionen ger jag inte mycket för. 


   
SvaraCitera

tror inte på de


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: För er som faktiskt tror på gud/gudar eller "något större"

handendärnissen:
tror inte på de

...ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: det är inte så att jag ifrågasätter er

Nähääää
Svårt att svara då
Ifrågasätt gärna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk tror för att det är enkelt. Man behöver inte tänka eller ta ställning själv utan någon annan har redan gjort det åt dem för tusentals år sedan.

En undanflykt om man vill.


   
SvaraCitera

aristoteles: Folk tror för att det är enkelt. Man behöver inte tänka eller ta ställning själv utan någon annan har redan gjort det åt dem för tusentals år sedan.

Finns ju även tusentals gammal fungerande medicin som man inte behöver tänka eller ta ställning för att någon annan har redan gjort det åt dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bliuqzth:

Finns ju även tusentals gammal fungerande medicin som man inte behöver tänka eller ta ställning för att någon annan har redan gjort det åt dem.

Din poäng är?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol, har vi inga som tror på gud här?


   
SvaraCitera
Haien

Axelinaaas:
lol, har vi inga som tror på gud här?

Nej

För att han inte finns.
Av vilken anledming skulle jag välja att tro på något som inte finns eller ger mig något?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Nej

För att han inte finns.
Av vilken anledming skulle jag välja att tro på något som inte finns eller ger mig något?

fast det är ju din åsikt, att han inte finns. Visa tror att han finns. Lika smart som att säga "Av villken anledning skulle man välja att inte tro på honom för han finns ju?"
Är du helt rolig i huvudet nu eller? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:

fast det är ju din åsikt, att han inte finns. Visa tror att han finns. Lika smart som att säga "Av villken anledning skulle man välja att inte tro på honom för han finns ju?"
Är du helt rolig i huvudet nu eller? 

Anser du att en högre makt har räddat dig ur en allvarlig situation/skyddat dig från att hamna i sådan situation? Samt, är du uppvuxen med vårdnadshavare som delar din tro? 

Frågvis, men inte dömande. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pennyroyal:

Anser du att en högre makt har räddat dig ur en allvarlig situation/skyddat dig från att hamna i sådan situation? Samt, är du uppvuxen med vårdnadshavare som delar din tro? 

Frågvis, men inte dömande. 

Det du citerade hade ingenting att göra med om jag tror på något "större" eller inte. det är bara ett dåligt argument att säga "jag tror inte på det för att det inte finns". Då kan man lika gärna säga "jag tror på det för att det finns?" 

Nej jag tror inte någon högre makt har räddat mig ur min situation. Min mamma var katolik men hon pratade aldrig om gud med oss (aka mig och min bror, min syrra slapp inte undan). Visst jag följde med till när min syster gick i söndagsskolan någon gång men jag fattade inte vad dom sa då jag var väldigt liten. Min mamma delar inte min tro. Min syster gör det dock men alla andra i min familj (förotm min mamma) är atheister. Skulle mer kunna kalla mig hindu om jag måste kalla mig någonting. det är den närmaste man kan komma utan att ge dig en hel bibel (lel :p). Dock är jag inte hindu men delar många uppfatningar /grunden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas: Det du citerade hade ingenting att göra

Nej jag vet, jag citerade bara det som var närmast för att fånga din uppmärksamhet. 🙂

Axelinaaas: Nej jag tror inte någon högre makt har räddat mig ur min situation. Min mamma var katolik men hon pratade aldrig om gud med oss (aka mig och min bror, min syrra slapp inte undan). Visst jag följde med till när min syster gick i söndagsskolan någon gång men jag fattade inte vad dom sa då jag var väldigt liten. Min mamma delar inte min tro. Min syster gör det dock men alla andra i min familj (förotm min mamma) är atheister. Skulle mer kunna kalla mig hindu om jag måste kalla mig någonting. det är den närmaste man kan komma utan att ge dig en hel bibel (lel :p). Dock är jag inte hindu men delar många uppfatningar /grunden.

Okej, intressant. Vad tror du har grundat din tro då? 


   
SvaraCitera