Aviseringar
Rensa alla

Varför tror vi? är tro nödvändigt i modern(are) tid?


Ämnesstartare

Har länge ställt frågan, ända sen vi fick höra i lågstadiet om gubben som skapade människan från ingenting som sedan fick en kvinna av sig själv och massinavlade mer än vad folk kan göra i glesbygden för att en snubbe skulle berätta det för oss "några" år senare när han föddes från en ljungfru...

Iaf, vad tror ni är orsaken till att vi tror?
Att "vi vill ha nånting att tro på" duger inte, isf måste vi gå in på viljan vilket bara förstorar frågetecknet ännu mer

Vad ja själv tror:
Om man kollar på dom flesta religioner så har dom oftast den gemensamma nämnaren bestraffning, om man uppför sig dåligt och osympatiskt så kommer man få en bestraffning efter detta liv av ett andligt ting. Men om man uppför sig som folk så kommer man få en belöning. I den gamla tiden så kan man säga att det var en lagbok inbakad i en saga för att folk skulle uppföra sig, sen har det levt kvar och idag är det bara en religion då vi har fått andra lagar. Så kortfattat så var det vi trodde på nånting vettigt och behövande medan vi idag tror därför att mina föräldrar tror eller att man vart med om en "omvändelse"

Det är vad ja tror, nu vill ja höra vad ni tror är orsaken?[smile]

ÄNDRAT 2012-01-03 14:55


   
Citera
Ämnesstartare

vagnslere:

ända sen vi fick höra i lågstadiet om gubben som skapade människan från ingenting

Big Bang då? Inget fanns och inget beblandar sig med inget och blir allting?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rädsla för vad som kommer hända efter detta liv kan nog vara en stor orsak till att människor tror på Gud. En religion kan också skapa väldigt starka band mellan människor, en varm gemenskap. Hur många som egentligen tror har jag ingen aning om, men många har ett önsketänkande om en bättre värld efter livet. En värld där ingen ondska existerar och där alla lever i harmoni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Big Bang då? Inget fanns och inget beblandar sig med inget och blir allting?

liksom att det finns en gud kan ja inte förneka big bang, inte heller kan ja bevisa det... känns som om det är för stort för att bry sig

(lyckligt ovetande) [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vagnslere:

gubben som skapade människan

Viken Gubbe ? Vad hette han?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barnet:

Viken Gubbe ? Vad hette han?

Ja enligt muslimerna Allah annars vet ja ej?[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vagnslere:

Ja enligt muslimerna Allah annars vet ja ej?

Allah är bara "herren" en titel, inget namn.

Bibelns Gud har ett namn, JHWH.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barnet:

Allah är bara "herren" en titel, inget namn.

Bibelns Gud har ett namn, JHWH.

trevligt, då har ja fått lite mer kunskap [smile]

men åter gående, varför tror vi och är det nödvändigt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vagnslere:

men åter gående, varför tror vi och är det nödvändigt?

Hur ska Skaparen veta vem vi menar om vi inte ens kan Hans namn?


   
SvaraCitera
nrg89

Knarko:

Big Bang då? Inget fanns och inget beblandar sig med inget och blir allting?

Verkligen? Aldrig hört att inget beblandade sig med inget, eller att ens något beblandade sig med inget enligt Big Bang. Vi vet fortfarande väldigt lite om vad som var Big Bangs ursprung, det säger inte teorin någonting om heller.

vagnslere:

Det är vad ja tror, nu vill ja höra vad ni tror är orsaken?[smile]

Jag tror att det finns en massa förklaringar till religion, men den jag tror spelar mest roll är att folk vill förklara utan att orka göra arbetet som krävs.

Om bara Universum finns och ingenting övernaturligt alls existerar är det enda sättet du kan få reda på hur Universum fungerar naturvetenskapen. Den, i sin tur, kräver matematik för att förstå. Det kräver sjukt, sjukt, sjukt många år av studier för att ens bli ok (att ha MVG i alla matematik- och naturvetenskapskurserna från gymnasiet är inte ens en början) och även då är det fortfarande mycket vi inte vet.

Istället kan man hitta på en Gud eller något annat övernaturligt som man kan lära sig om hur lätt som helst och plötsligt spelar det ingen roll om man inte kan matematiken bakom evolutionsteorin - man förstår hur Gud fungerar och kan "förklara" en massa ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barnet:

Hur ska Skaparen veta vem vi menar om vi inte ens kan Hans namn?

Jag snackar inte om någon, utan om vad... Och varför ska ens "skaparen" behöva veta? (och om han är så allsmäktig så vet han väll redan)

nrg89:

Jag tror att det finns en massa förklaringar till religion, men den jag tror spelar mest roll är att folk vill förklara utan att orka göra arbetet som krävs.

Hjärtlös:

Rädsla för vad som kommer hända efter detta liv kan nog vara en stor orsak till att människor tror på Gud. En religion kan också skapa väldigt starka band mellan människor, en varm gemenskap.

Bra anledningar [cheers]

Skulle också vilja ha åsikter från en troende och om det inte framgår tydligt i åsikten så skulle det även vara intressant att veta om ni är troende eller icke...
Och snälla håll er till topic om varför vi tror och om det är nödvändigt?(!)

Sen min åsikt om nödvändigt är att det är ett stadium som samhället behöver gå igenom, tex splittrade länder kan behöva en religion för att föra folk samman, samt att det är ett smidigt sätt för underutvecklade länder att sprida information om man inte har nån media...
Men för ett land som tex Sverige tycker ja att religionen känns överskattad, vi kan få riktiga svar på det mesta och vi har inget behov längre som inte kan kompromissernas med annat (tex samhörighet)


   
SvaraCitera
Bakric

nrg89:

Vi vet fortfarande väldigt lite om vad som var Big Bangs ursprung, det säger inte teorin någonting om heller.

Så det är en teori utan en konkret början?


   
SvaraCitera
nrg89

Bakric:

Så det är en teori utan en konkret början?

Absolut, de absolut allra flesta vetenskapliga teorier har ingen början. Gravitation har ingen början, ingen av termodynamikens lagar har en "början", kvantfysik har ingen början heller eller någon jag kommer på. Big Bang teorin förklarar bara varför Universum expanderar, ingenting annat.


   
SvaraCitera
Bakric

nrg89:

Absolut, de absolut allra flesta vetenskapliga teorier har ingen början. Gravitation har ingen början, ingen av termodynamikens lagar har en "början", kvantfysik har ingen början heller eller någon jag kommer på. Big Bang teorin förklarar bara varför Universum expanderar, ingenting annat.

Faktiskt det första av dina påståenden jag finner tillfredsställande [cheers]


   
SvaraCitera
nrg89

Bakric:

Faktiskt det första av dina påståenden jag finner tillfredsställande [cheers]

Kan du förklara vad du menar?


   
SvaraCitera