Aviseringar
Rensa alla

Varför uppmärksammades semlodagen mer än kvinnodagen igår?


Ämnesstartare

hannnah:

på kvinnodagen uppärksammas kvinnor som gjort något för att förbättra jämställdheten, inte att man firar alla kvinnor och hatar män typ.

nä, tänker jag inte heller, men stör mig på faktumet att vi ska ha en dag där man särskilt ska hylla kvinnor som gjort något för jämställdheten. det är inte naturligt.


   
SvaraCitera

Och varför diskrimineras tjejer mer än killar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hemlight:

Och varför diskrimineras tjejer mer än killar?

tja högre löner för killar, mer chefspositioner..


   
SvaraCitera

Lounge fact:

för att det finns en jävla dag för vårat kön [crazy] det finns ingen mansdag. man bidrar till en särbehandling. en dålig sådan, för dagen har kommit till för att tjejer diskrimineras mer (antar jag, eller iaf därför man firar), och när man gräver sig

Jag håller inte alls med. Tycker inte att det bidrar till någon dålig särbehandling. Vi lever tyvärr inte i en jämställd värld, därför tycker jag att en sån här dag är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Jag visste knappt att det var kvinnodagen igår. Och i tidningar stod det massa om semlor men ingenting om kvinnodagen.

driver du? svds näringslivsdel innehöll ju i princip bara skit om kvinnodagen, övriga delar var också rätt besudlade av dylikt.

men, för att ge ett seriöst svar, så beror det på att du förmodligen inte hade några vettiga tidningar liggandes i köket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Jag håller inte alls med. Tycker inte att det bidrar till någon dålig särbehandling. Vi lever tyvärr inte i en jämställd värld, därför tycker jag att en sån här dag är bra.

genom att ha kvar sådana här dagar tycker jag det fortsätter i samma ojämställda veva


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

nä, tänker jag inte heller, men stör mig på faktumet att vi ska ha en dag där man särskilt ska hylla kvinnor som gjort något för jämställdheten. det är inte naturligt

bättre en dag en ingen dag. tycker man kan ta bort kvinnodagen när världen blivit jämställd, men än sålänge behövs denhär dagen. tycker jag.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

genom att ha kvar sådana här dagar tycker jag det fortsätter i samma ojämställda veva

Fast det är ju inte där problemet ligger. Problemet är ju att män respekteras och prioriteras på ett helt annat plan än kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

bättre en dag en ingen dag. tycker man kan ta bort kvinnodagen när världen blivit jämställd, men än sålänge behövs denhär dagen. tycker jag.

du verkar inte fatta att jag tycker den bidrar till ojämställdheten och offerförklaringen.

stereo total:

Fast det är ju inte där problemet ligger. Problemet är ju att män respekteras och prioriteras på ett helt annat plan än kvinnor.

tycker en stor del av problemet är att vi ser oss som offer och pratar om oss själva i andra hand. t.ex. genom att ha sådana här dagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

ojämställdheten och offerförklaringen

nej, jag har inte märkt av något sånt, förstår vad du menar men inte varför du ser det så?


   
SvaraCitera

Lounge fact:

tycker en stor del av problemet är att vi ser oss som offer och pratar om oss själva i andra hand. t.ex. genom att ha sådana här dagar.

Fast det är ju inte vår martyrrenderande som gör att vi får lägre lön och dyl.

(Dock gillar inte jag heller martyrrollen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hannnah:

nej, jag har inte märkt av något sånt, förstår vad du menar men inte varför du ser det så?

ska jag förklara varför man ser saker som man gör? :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Fast det är ju inte vår martyrrenderande som gör att vi får lägre lön och dyl.

(Dock gillar inte jag heller martyrrollen)

nej, men tycker inte det för jämställdheten framåt snarare bakåt


   
SvaraCitera

Lounge fact:

nej, men tycker inte det för jämställdheten framåt snarare bakåt

Jag förstår absolut vad du menar. Att det blir som öka "klyftorna" (eller vad man ska kalla det).

Men jag tycker inte att internationella kvinnodagen gör det. Eller. Jag tror att den är bra än så länge. Med tanke på hur ojämställt vi lever.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det gick inte att missa här. På torget hade vi kvinnor som skjutsades infångade i kundvagnar med hönsnät som kupol som hade plakat med texten:

"sveriges största fängelse är inte Kumla utan köket"


   
SvaraCitera