Aviseringar
Rensa alla

Varför vill man inte vara påläst innan man skaffar djur?


Ämnesstartare

Kan någon förklara detta för mig?

När man skaffar ett djur så brukar man väl oftast ha ett genuint intresse för arten, eller? Då vill man väl ha så mycket kunskap som möjligt, för att det ska bli någorlunda bekymmersfritt och roligt att ha ett djur? [confused]


   
Citera
Åtta

Jag håller inte riktigt med dig.

Om man skaffar ett sällskapsdjur så är man ute efter sällskap och en hårig sak att mysa med. I så fall har man nog inget speciellt intresse för själva arten. Så länge man vet tillräckligt mycket för att kunna ta hand om djuret ordentligt och har vett nog att söka hjälp om det skulle behövas så tycker jag inte heller att man ska behöva begrava sig i wikipedia och lära sig allt om <art>s genetiska egenheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de vill bara ha och ha och ha [sad]

sen vågar de kanske inte face'a ansvaret. så de låtsas att det är ju inga problem alls med djur!

Åtta:

tycker jag inte heller att man ska behöva begrava sig i wikipedia och lära sig allt om <art>s genetiska egenheter.

agree


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar föräldrar som slänger till sin unge något husdjur bara för att den ska sluta tjata om det, och sen inte fattar att dem har ansvar för det när ungen plötsligt tappar intresset för sin nya "leksak".

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ah, märkte nu varför du skapade tråden[crazy]
dum tjej.
tragiskt nog säkert inte den enda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Så länge man vet tillräckligt mycket för att kunna ta hand om djuret ordentligt och har vett nog att söka hjälp om det skulle behövas

Det är ofta där det brister, folk kan ju förfan inte ens tillgodose sina djurs grundläggande behov. Tycker att man bör ha läst på om deras naturliga beteenden o.s.v. innan, det kan ju knappast vara trevligt att mysa med ett understimulerat djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är enkelt; personen ifråga är dum i huvudet och tror sig veta vad denne ger sig in på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Complicated:

Hatar föräldrar som slänger till sin unge något husdjur bara för att den ska sluta tjata om det, och sen inte fattar att dem har ansvar för det när ungen plötsligt tappar intresset för sin nya "leksak".

!!!!!

Folk skaffar djur för lättvindigt. Som mina grannar och deras hund. Det var ju jättesött när den var valp och vägde några kilo att den sprang runt som en tossing och naffsade, men nu 50 kg senare är det ej så kul längre. Vill kidnappa den och ge den till någon som kan ta hand om den.
Sorgligt att inte folk fattar att alla djur, precis som människor, behöver stimulans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har en hund som jag skulle vilja kidnappa från dess ägare.


   
SvaraCitera

Tror dessa tänder på att vara korkade.[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

knasighet i kombination med djuraffärer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

jag inte heller att man ska behöva begrava sig i wikipedia och lära sig allt om <art>s genetiska egenheter.

Man behöver ju inte som geiger sätta sig in i genetik om man nu inte ska avla och kunna grundläggande grejer där, men vissa står ju handfallna och behöver tillkalla expert för att deras hund tuggar upp allt i sin väg utan att först öka hundens möjligheter till psykisk och fysisk stimulans, chihuahuor med kisslådor som behandlas som marsvin och inte hundar, folk som sätter hanar ihop av diverse olika smådjur och inte kollar upp om detta är möjligt för arten, folk som tror man kan PRATA ett djur till förstånd, osvosvosv. Det krävs ju nästan bara basic kunskaper om djur i allmänhet för att förstå sådana saker, om man saknar det så ska man läsa på.


   
SvaraCitera
Åtta

framtidstron är död:

Det krävs ju nästan bara basic kunskaper om djur i allmänhet för att förstå sådana saker

My point exactly.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

My point exactly.

Geigerzähler:

för att det ska bli någorlunda bekymmersfritt och roligt att ha ett djur?

= basic kunskaper om djur i allmänhet och arten i synnerhet. Jag tror inte geiger precis syftar på att kunna läsa genkoder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jag tror inte geiger precis syftar på att kunna läsa genkoder.

Nej, definitivt inte. Syftade på grundläggande skötsel och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Nej, definitivt inte. Syftade på grundläggande skötsel och så.

Åh fröken som kan massa saker, vad tror du om Wallters punghår:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=298177&page=1#11082001


   
SvaraCitera