Aviseringar
Rensa alla

Varm höst.


Smilen
Ämnesstartare

Längre upp i landet var det lite över 17 grader för några dagar sedan

Det märks verkligen att klimatet har förändrats. Nu borde det inte vara mera än 5 grader väl, vanligtvis? 


   
Citera

alldeles nyss skulle det bli en ny istid och nu en öken på arktis 


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

Axelinaaas:
alldeles nyss skulle det bli en ny istid och nu en öken på arktis 

De lär aldrig spå rätt.


   
SvaraCitera

Axelinaaas: alldeles nyss skulle det bli en ny istid och nu en öken på arktis

Det är sant att både temperaturen stiger samt att vi går en ny istid till mötes. Ser man på lite längre tidsintervall på jorden dvs sedan jorden skapades för 4,5 miljarder år sedan så har jorden varit istäckt 70% av tiden. Dvs det är egentligen inte meningen att det ska finnas något liv på jorden. När istiderna kommer så läggs ett flera mil tjockt istäcke över hela jorden och i synnerhet närmast polerna.

Senaste istiden varade 100.000 år som sedan avlöstes av en varmare period på 15.000 år (som vi nu befinner oss i). När de varmare perioderna står på topp så ska också isarna vid polerna vara smälta. Att vi går mot en ny varmare period är helt normalt. Alla som kraxar om växthuseffekt och att delar av jorden kommer att stå under vatten har delvis rätt i sitt antagande. Vad de glömmer bort är att jorden har gått igenom denna fas miljontals gånger tidigare. Enda skillnaden är att nu finns det människor på jorden men det fanns det inte vid förra globala istiden. Men iom att nästa istid kommer, lite beroende på om det blir en global istid eller en istid som bara drabbar områdena närmast polerna, så kommer också det mesta levande att dö ut liksom människan.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och inse att jorden kommer att förvandlas till en istäckt planet inom ca 30.000 år.  Gråter

När kommer egentligen istiden?

Ny istid hotar Skandinavien

Är vi på väg mot en ”snöbollsjord”?

Men åter till topic... jag ser fram emot att hela vintern blir lika mild som den varit sista veckan. Vill jag se snö kan jag åka upp till Norrland.  Tumme upp


   
SvaraCitera

Helt perfekt. Värmen gör gott för plånboken. Hatar för övrigt vintern. Det vi tyvärr inte kommer undan är det jävla mörkret. Nu är det fortfarande ljust endast ca 30 minuter när jag kommer hem från jobbet Gråter


   
SvaraCitera

spiralfjader: Det vi tyvärr inte kommer undan är det jävla mörkret. Nu är det fortfarande ljust endast ca 30 minuter när jag kommer hem från jobbet

Om 50 dagar vänder det och blir ljusare.  Bara att börja räkna ner. Tumme ned


   
SvaraCitera

stoner:

Om 50 dagar vänder det och blir ljusare.  Bara att börja räkna ner. Tumme ned

Jo sant men jag hatar verkligen November och December. Först fram i Mitten på Januari börjar det kännas lite lättare och ljusare. Nu är det dessutom otroligt fuktigt och äckligt ute Ledsen


   
SvaraCitera

spiralfjader: Jo sant men jag hatar verkligen November och December.

Just Nov och Dec är ju de mest deprimerande månaderna på hela året, tyvärr.

spiralfjader: Först fram i Mitten på Januari börjar det kännas lite lättare och ljusare.

Jo, det tar nu några veckor efter vintersolståndet innan man märker att det blir ljusare. Och det blir ju knappast ljusare ute eftersom vi inte har någon snö som lyser upp.

spiralfjader: Nu är det dessutom otroligt fuktigt och äckligt ute

Här i södra Sverige är det faktiskt förvånadsvärt torr luft men det beror på att det inte regnat på snart två månader. Inte ett enda höstregn ännu men det ska komma regn i slutet av den här veckan.


   
SvaraCitera

stoner:

Här i södra Sverige är det faktiskt förvånadsvärt torr luft men det beror på att det inte regnat på snart två månader. Inte ett enda höstregn ännu men det ska komma regn i slutet av den här veckan.

Beror nog på var i södra Sverige. Jag är från gbg och här är det dimma och skit nästan dagligen och har varit sånt där riktigt fint duggregn som nästan kan klassas som dimma. Det tränger verkligen in överallt Ledsen


   
SvaraCitera

Måste ju "stolt" säga att det var Hudiksvall som kora hem värmerekordet  för november på 17,6 grader Cool


   
SvaraCitera

rogernw:
Måste ju "stolt" säga att det var Hudiksvall som kora hem värmerekordet  för november på 17,6 grader Cool

I år?


   
SvaraCitera

stoner:

Om 50 dagar vänder det och blir ljusare.  Bara att börja räkna ner. Tumme ned

Är det inte i slutet på mars man ställer fram klockan?


   
SvaraCitera

Eller ahaa juste det är ju nån såndär dag, ja


   
SvaraCitera

spiralfjader:

I år?

I förrgår
Högsta novembertemperaturen sen 1968


   
SvaraCitera

Tigerdrottningen: Är det inte i slutet på mars man ställer fram klockan?

Du tänker på sommartiden som vi ställer fram klockan för i mars och ställer tillbaka klockan för i oktober. Jag tänker på vintersolståndet (21 december) som är årets mörkaste dag dvs vi har minst soltimmar motsvarande sommarsolståndet (21 juni) som är årets ljusaste dag dvs vi har flest soltimmar.


   
SvaraCitera