Aviseringar
Rensa alla

Varning för kyrkoskatt!!!


Ämnesstartare

Svenska kyrkan kan suga min kuk, jag är aldrig döpt eller konfirmerad eller ett piss ändå står jag på deras indragningslistor, och enligt skatteverket så kommer jag betala kyrkoskatt även för detta år om jag går ur nu.

Fuck that.

Alla vars föräldrar (räcker med en av dem) är med i svenska kyrkan och är födda före 1996 blir automatiskt med. Om ni planerar att jobba kommer dem att sno era pengar.

Jag själv fick betala 500 spänn för förra året, och då hade jag bara jobbat ett halvt år.

Lämna kyrkan nu så slipper ni skatten senare!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

wakajwaka:

jag är aldrig döpt eller konfirmerad eller ett piss

det är inte jag heller, men på min deklarationsblankett stod det att typ 100 spänn hade gått till kyrkan iallafall och det känns sjukt fel. men det är väl bara för att det är statligt.


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

men det är väl bara för att det är statligt.

Svenska kyrkan har inget med svenska staten att göra, de separerades år 2000...

Man betalar en begravningsavgift även om man inte är med i SvK.
Jag gissar dock på att du är själv är döpt eller att någon av dina föräldrar är det? Om det är så och du inte har skickat in en blankett om urträde så betalas kyrkoskatten automatiskt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Jag gissar dock på att du är själv är döpt eller att någon av dina föräldrar är det?

jag är inte döpt nej, men mina föräldrar är nog det, tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså, så du vet så använder kyrkan dom där pengarna för välgörenhet och typ hjälper fattiga barn i Afrika och sånt för dom pengarna. Och dom behöver faktist pengarna mer än dig [no-no]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

jag är inte döpt nej, men mina föräldrar är nog det, tror jag

Akej, du får ringa till din församling och säga att du vill gå ur så skickar de en blankett som du får fylla i och skicka tbx så slipper du kyrkoskatten i framtiden^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Akej, du får ringa till din församling och säga att du vill gå ur så skickar de en blankett som du får fylla i och skicka tbx så slipper du kyrkoskatten i framtiden^^

jag måste väl fylla 18 först? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det är inte jag heller, men på min deklarationsblankett stod det att typ 100 spänn hade gått till kyrkan iallafall och det känns sjukt fel. men det är väl bara för att det är statligt.

Ja, men tydligen är det så att man blev automatiskt medlem i svenska kyrkan om ens föräldrar va det. Det ändrades 1996

enhimmelskdrog:

jag måste väl fylla 18 först? [sad]

Självklart inte.

McLuver:

Asså, så du vet så använder kyrkan dom där pengarna för välgörenhet och typ hjälper fattiga barn i Afrika och sånt för dom pengarna. Och dom behöver faktist pengarna mer än dig [no-no]

Om jag vill ge pengar till välgörenhet kan jag välja själv vart de ska gå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kom inte och hävda att det slog ner som en blixt ifrån himmelen att du betalar kyrkoskatt. Isådana fall lär du ju inte ha varit alltför flitig i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Kom inte och hävda att det slog ner som en blixt ifrån himmelen att du betalar kyrkoskatt. Isådana fall lär du ju inte ha varit alltför flitig i skolan.

Jag trodde inte jag var med i Svenska-kyrkan. Den insikten kom i samband med deklarationspapperna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan vilken nyhet du kommer med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Jag trodde inte jag var med i Svenska-kyrkan. Den insikten kom i samband med deklarationspapperna.

Öhh det är sådant man också brukar ha koll på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Öhh det är sådant man också brukar ha koll på.

Ok, tala om för mig, hur och när fick du reda på att du var en del av svenska kyrkan?

OF 5:

fan vilken nyhet du kommer med

I år är första gången jag deklarerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

I år är första gången jag deklarerar.

det förklarar saken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det förklarar saken

Jag skulle inte bli förvånad om det är många medlemmar på ett ungdoms forum som inte har deklarerat, alternativt lät sina föräldrar sköta det.


   
SvaraCitera