Aviseringar
Rensa alla

Varning för kyrkoskatt!!!


Ämnesstartare

wakajwaka:

Ok, tala om för mig, hur och när fick du reda på att du var en del av svenska kyrkan?

Jadu, jag var nog tre år eller något sådant[rolleyes] Det berättade nog farmor eller farfar för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är fint att du vill varna andra för den lömska kyrkoskatten som bara slänger sig över en när man minst anar det. Själv gick jag ur Svenska kyrkan när jag var 14, eller kanske 15. Det är inte som om det borde komma som en nyhet för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Jadu, jag var nog tre år eller något sådant[rolleyes] Det berättade nog farmor eller farfar för mig.

Ok, dvs du va 19/20?

mediakatt:

Det är inte som om det borde komma som en nyhet för dig.

Det borde verkligen inte de. Dock så kan man ju tydligen vara medlem utan att få minsta ledtråd i 19 år...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Det borde verkligen inte de. Dock så kan man ju tydligen vara medlem utan att få minsta ledtråd i 19 år...

Tydligen, men jag fattar verkligen inte hur du har missat det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Ok, dvs du va 19/20?

Nej, jag var nog tre år eller något sådant. Jag var varje söndag i kyrkan då med farfar och farmor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Funderar på att gå ur kyrkan då jag blir äldre, har inte bestämt mig om jag vill gifta mig kyrkligt än så därför är det bäst att vara kvar [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Tydligen, men jag fattar verkligen inte hur du har missat det.

inte jag heller :S

SebastianE:

Nej, jag var nog tre år eller något sådant. Jag var varje söndag i kyrkan då med farfar och farmor.

aha, läste fel. Svårt å fatta att man är med i svenska kyrkan om man går i kyrkan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

aha, läste fel. Svårt å fatta att man är med i svenska kyrkan om man går i kyrkan.

Nej eftersom jag frågade var kyrkan fick sina pengar ifrån. Jag betalar gärna kyrkoskatt då jag vet vad de betyder för de äldre människorna. Har de byggt upp ett samhälle med gratis skola, vård och tandvård för barn och massor med annat skit så kan man gott betala den där skatten som gör de lite lyckligare. De förtjänar det allt.

Att man är med i kyrkan borde man veta. Det är nästan alla människor. Kom inte och påstå att du aldrig har hört talas om kyrkoskatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Att man är med i kyrkan borde man veta. Det är nästan alla människor. Kom inte och påstå att du aldrig har hört talas om kyrkoskatten.

Jag har givetvis hört talas om kyrkoskatten. Jag visste som sagt bara inte att jag var medlem av svenska kyrkan. Trodde (i min dumhet) att föräldrar eller dylikt skulle behöva göra en medlem, genom t.ex. dop.

SebastianE:

då jag vet vad de betyder för de äldre människorna

Självklart betyder det mycket för dina morfäldrar om de är kristna. Ingen av mina morfäldrar är religösa, och ingen av dem nyttjar de tjänster som kyrkan erbjuder. Jag har inget emot att en kyrka existerar eller att folk skänker pengar till den. Dock vill jag inte ha något att göra med den, och tycker det är uselt att jag kommer behöva skänka mina pengar till dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Jag har givetvis hört talas om kyrkoskatten. Jag visste som sagt bara inte att jag var medlem av svenska kyrkan. Trodde (i min dumhet) att föräldrar eller dylikt skulle behöva göra en medlem, genom t.ex. dop.

Icke så nicke som jag antar att du har märkt. Nej kyrkan är grymt stark i Sverige fortfarande.

wakajwaka:

Självklart betyder det mycket för dina morfäldrar om de är kristna. Ingen av mina morfäldrar är religösa, och ingen av dem nyttjar de tjänster som kyrkan erbjuder. Jag har inget emot att en kyrka existerar eller att folk skänker pengar till den. Dock vill jag

Du får givetvis göra som du vill. Känns det inte rätt för dig så är det ju bara att gå ut[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Du får givetvis göra som du vill. Känns det inte rätt för dig så är det ju bara att gå ut[y]

Ja jag vet 🙂
Detta kräver att jag kontaktar dem, något jag helst sluppigt. Har redan skickat ett argt brev till dem. Men, problemet är att jag skulle ha behövt gå ut för ett och ett halvt år sedan för att slippa skatten. Kommer behöva betala för detta år också [n]

SebastianE:

Nej kyrkan är grymt stark i Sverige fortfarande.

Svårt att få många medlemmer om man skriver in alla som föds typ, [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Detta kräver att jag kontaktar dem, något jag helst sluppigt. Har redan skickat ett argt brev till dem. Men, problemet är att jag skulle ha behövt gå ut för ett och ett halvt år sedan för att slippa skatten. Kommer behöva betala för detta år också

Japp så är det när man inte har koll på alla sina papper, det är fan inte lätt att vara vuxen.

wakajwaka:

Svårt att få många medlemmer om man skriver in alla som föds typ,

Riktigt så är det ju inte riktigt länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Japp så är det när man inte har koll på alla sina papper, det är fan inte lätt att vara vuxen.

Vilka jävla papper?! De enda papper jag fått är från deklarationen och då är det för sent att hoppa ur, eller asså, då måste jag betala skiten oavsett.

SebastianE:

Riktigt så är det ju inte riktigt länge.

Nej jag vet, och de har sjunkit stadigt i medlemsantal. Otippat [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Vilka jävla papper?! De enda papper jag fått är från deklarationen och då är det för sent att hoppa ur, eller asså, då måste jag betala skiten oavsett.

Inte ordagrant utan det var mer menat om man inte har koll på allt.

wakajwaka:

Nej jag vet, och de har sjunkit stadigt i medlemsantal. Otippat

Det tycker jag inte[wink]


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

jag måste väl fylla 18 först? [sad]

Nej, det måste du inte, men är du under 18 så måste dina föräldrar skriva under att de godkänner ditt urträde...så skulle ajg tro att det är iaf...[smile]


   
SvaraCitera