Aviseringar
Rensa alla

Varningspoäng fungerar inte!


Ämnesstartare

Sedan ett tag tillbaks så har man haft ett system med varningspoäng där regelöverträdelser leder till varningspoäng, beroende på hur grova de är. Efter tio varningspoäng så får man en tempban, efter upprepade prolem en lång låsning.

Jag måste fråga er vad syftet med det här är. Ifall det är att minska mängden personangrepp, spam, etc, isåfall är poängen helt värdelös med systemet. Systemet har inte lett till en minskning av spam och kommer inte leda till det heller - de flesta av oss verkliga människor lever i nuet, vi tänker inte på vad regelöverträdelser skulle kunna innebära i stundens hetta, och genom varningspoäng kan man kanske till och med berättiga framtida regelöverträdelser.

Den här mentaliteten har man i flera experiment med liknande system världen över sett; att man genom att man får varningspoäng berättigar sitt agerande. Jamen, jag kan starta den där spamtråden där för skojs skull, det är värt en-två eventuella varningspoäng.

Är anledningen till systemet att man ska få en skala att gå efter? Fine, men då får ni väl se att den efterföljs. Bland olika moderatorer råder delade regler, vissa är mer stränga än annars - och ifall jag når upp till tio poäng får jag verkligen hoppas att det inte är thundercracker eller någon som låser mig, utan en mod som gillar mig. Det är dessutom så att regelöverträdelser genererar olika många varningspoäng beroende på vilken moderator som ser överträdelsen. Vilket innebär att skalan är lika svag som det tidigare systemet. Det går inte heller att uppnå koncensus, moderatorgruppen verkar vara helt oenig, vilket innebär att vi får leva med orättvisan - men isåfall fyller varningspoängssystemet ingen funktion alls, ur ett psykologiskt perspektiv. Vill ni kontrollera att en användare har gjort fel så har ni ju redan haft den möjligheten innan, kontakta användaren, säg att ni inte vill se personangrepp, och skriv in längst ner att användaren har gjort si och så. Ni behöver inga varningspoäng för det.

Mitt tips är att skrota hela systemet och införa vipsystemet istället, som var på prov nyligen, där är det tydligt att folk för ärans skull skulle vara beredda att ta ett vipmedlemskap för att posta mindre skräp.

Vad tycker ni om varningspoängssystemet?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

tycker det är bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

spammandet har minskat, spammar betydligt mindre sj.

Anarkandi:

moderatorgruppen verkar vara helt oenig

var det ju oxo innan, vissa moderatorer tyckte olika osv. la ju grunden till nellnellnell-anarkin ju, så att säga att moderatorerna skulle bli eniga stämmer ju inte då dom inte var det förut heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roligt att OT ger olika mycket varningspoäng. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det underlättar en hel del för mig när jag modererar, och är betydligt mindre godtyckligt än innan. Det är inte perfekt, men det är bättre än innan, då det inte fanns något mått på hur grov en regelöverträdelse var och då det inte fanns någon fast gräns för låsning.

Hoppas dock på ett klargörande över hur lång tids låsning 10 och 15 poäng ska leda till.

Fy fan:

Roligt att OT ger olika mycket varningspoäng.

Det är bra, då det ju beror helt på vad det är för tråd, hur OT det är, och var det ligger. Postar man lolcats i forum plus kan det vara två eller t.om. tre varningspoäng beroende på hur många, i forum X är det ett poäng om ens något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det är bra, då det ju beror helt på vad det är för tråd, hur OT det är

Har alltid skrivit skit OT och fått olika med poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Systemet är inte perfekt med diskussioner pågår hur vi ska kunna förbättra/för fina systemet. men tycker det har blivit mindre spam nu jämfört med förut.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tycker det funkar helt okej. Behöver väl lite finslipning och mer bestämda riktlinjer för hur många poäng saker och ting ger.


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är drygt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bra, men modsen missbrukar det och ger varningar för saker som inte borde få varningar. Att jag tillexempel fick 2 varningspoäng för att gå off-topic i en tråd (länkade till keyboard cat) är bara fånigt.

Det skulle funka bra om inte modsen gav varningspoäng för ingenting.


   
SvaraCitera
Hando

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tycker det funkar rätt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Fick 3 varningspoäng för grovt OT, liksom WTF.


   
SvaraCitera
Åtta

Anarkandi:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Skalan i sig behöver definitivt vidareutvecklas, och det behövs klara, enkla riktlinjer för hur många poäng olika saker ska ge. Men på det stora hela så är det ett bra verktyg för att få en bild över hur en användare sköter sig. Det ger en god indikation på huruvida en användare t.ex. spammar mycket, eller gärna använder sig av personangrepp. Dessutom så går det med hjälp av poängssystemet att snabbt se vilka de största problemanvändarna är, i och med att det går att sortera medlemslistan efter antalet varningspoäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gränsen för låsning borde höjas! [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är schysst att man blir betygsatt för sin påhittighet. [y]


   
SvaraCitera