Aviseringar
Rensa alla

Vart kan man köpa testosteron?


Ämnesstartare

Jag läste i en såndär artikel om pridemaskeraden att en dam som fötts som dam (Thomas Beatie) började äta testosteron och då slapp han/hon/den ha mens.

Det verkar nice + att jag vill testa att vara kille och känna hur det känns med massa manliga hormoner som rusar runt i systemet[crazy]


   
Citera
Ämnesstartare

Du köper inte. Du går till en läkare och förklarar din situation. Det är i alla fall så som jag förstått det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej med mig //Knarko

Espen:

men det tror jag knappast de går med på, eftersom jag frågat om att operera bort tjejinredningen men fått nej.

Ah damn, trist att sjukvården ej är vänligt inställd till såna problem. Men ja, om du ska köpa det utanför apoteket så har jag ingen aning. Min första tanke är att kolla flashback men vet inte hur transvänliga de är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Esther_:

jag vill testa att vara kille

Att "testa" o vara kille... testosteron är inget att leka med - vilket är anledningen till att det bara går att få ut genom läkare.

katamari:

Du går till en läkare och förklarar din situation

Sen är det inte så enkelt heller. Vad jag förstått - och om jag inte missminner mig - så måste först en utredning göras, en utredning som verkar ta en halv evighet att ens komma igång, och sen en halv evighet att genomföra. Vet ärligt talat inte ens vad som tar längst tid - utförandet eller att det ska komma igång. Och för att ens komma så långt ska man först få en remiss hit o en dit, sen en massa samtal, sen så börjar man till slut prata om "vi kanske ska göra en utredning".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

.

Jo, jag har iofs också hört om att Sveriges sjukvård knappast är fördelaktig för transmänniskor. Och det kan jag väl förstå på sätt och vis i och med att det itne är ett livshotande tillstånd. Men samtidigt som man, även då efter utredningar, plastikopererar människor som lider psykiskt av en defekt i sin kropp borde man ju också utföra könsbyten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leta upp nån riktigt stor kille på närmaste gym[y]


   
SvaraCitera

katamari:

Jo, jag har iofs också hört om att Sveriges sjukvård knappast är fördelaktig för transmänniskor. Och det kan jag väl förstå på sätt och vis i och med att det itne är ett livshotande tillstånd.

har inte bara med det att göra heller, de vill att man ska vara 110% säker och ej ångra sig efteråt, därför måste man gå igenom en massa olika steg[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

har inte bara med det att göra heller, de vill att man ska vara 110% säker och ej ångra sig efteråt, därför måste man gå igenom en massa olika steg

ja, så länge som de behandlas på samma sätt som andra som lider av fysiska defekter så ser jag inget problem, diskrimineringsmässigt.


   
SvaraCitera

katamari:

ja, så länge som de behandlas på samma sätt som andra som lider av fysiska defekter så ser jag inget problem, diskrimineringsmässigt.

tycker att det beror på, det är ju rätt stor skillnad mellan att t ex vara harmynt och vilja operera det eller att operera om sig till det andra könet så könstillhörigheter är väldigt viktiga och därmed blir ju valet mer avgörande typ, om du förstår vad jag menar?[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

tycker att det beror på, det är ju rätt stor skillnad mellan att t ex vara harmynt och vilja operera det eller att operera om sig till det andra könet så könstillhörigheter är väldigt viktiga och därmed blir ju valet mer avgörande typ, om du förstår vad jag menar?

Jag tror att du underskattar hur en transsexuell person kan må av att vara "fast i fel kropp". Men jag förstår också så klart att en person som t ex är harmynt stöter på större chockreaktioner i sin vardag än en transperson som mår dåligt på insidan.


   
SvaraCitera

katamari:

Jag tror att du underskattar hur en transsexuell person kan må av att vara "fast i fel kropp". Men jag förstår också så klart att en person som t ex är harmynt stöter på större chockreaktioner i sin vardag än en transperson som mår dåligt på insidan.

Menar inte alls så! Det måste så klart vara fruktansvärt, men det är samtidigt viktigt att en person är helt säker på att det är dte som är felet! Tänk om den mår dåligt på grund av något annat, men inbillar sig att den mår dåligt för att den är fast i fel kropp och därför gör en operation den sedan ångrar. Sådana saker ska inte hända!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Tänk om den mår dåligt på grund av något annat, men inbillar sig att den mår dåligt för att den är fast i fel kropp och därför gör en operation den sedan ångrar. Sådana saker ska inte hända!

Så klart inte! Det är jätteviktigt med utredningar. Inser nu att jag bygger min diskussion på det jag hört från en vän som är feminist och har alltså inga egentliga källor för det jag tänkt säga. Klart att jag litar på min vän men det går inte att föra en diskussion så. Så jag låter bli.


   
SvaraCitera

katamari:

Så klart inte! Det är jätteviktigt med utredningar. Inser nu att jag bygger min diskussion på det jag hört från en vän som är feminist och har alltså inga egentliga källor för det jag tänkt säga. Klart att jag litar på min vän men det går inte att föra en diskussion så. Så jag låter bli.

är inte så insatt själv heller, menar bara att jag tycker det är rätt bra att man behöver genomgå en massa utredningar innan man gör ett så stort ingrepp![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

är inte så insatt själv heller, menar bara att jag tycker det är rätt bra att man behöver genomgå en massa utredningar innan man gör ett så stort ingrepp![blush]

Jo, det är klart att man måste göra det. Men det "jag hört" (vilket man alltid ska vara försiktig med) är att de flesta transpersonerna inte får hjälp. Då kanske det är utredningarna det är fel på och inte transpersonerna? Nu kan det ju i och för sig också vara så att min feministvän till största del känner transpersoner som inte fått hjälp. Och att det i själva verket är mer balanserat än så.

Vore intressant att veta!


   
SvaraCitera

katamari:

Jo, det är klart att man måste göra det. Men det "jag hört" (vilket man alltid ska vara försiktig med) är att de flesta transpersonerna inte får hjälp.

Aha, jo så kan jag tänka mig att det är eftersom det verkar vara många med olika psykiska problem som inte får den hjälp de behöver!

Egentligen helt vridet, är du psykiskt sjuk behöver du minst lika mycket hjälp som någon som är fysiskt sjuk (om vi inte talar om dödliga sjukdomar osv) för att kunna fungera och "bidra till samhället".


   
SvaraCitera