Aviseringar
Rensa alla

Vart kan man testa sig om sjukdomar?


Ämnesstartare

Hej, för en tid sen träffade jag den här killen som jag nu verkligen gillar.
Han började inte så länge den prata om sex och sex relaterade saker. Mer ska jag inte gå in på det men frågan är... - - Vart kan man testa sig för HIV/herpes och inte vet jag vad mer?
Det är något jag är orolig över. Jag har aldrig haft sex, aldrig kysst annan person, aldrig hånglat osv så jag vet liksom inte hur jag ska tänka. 


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

Redigerade din tråd då det inte fungerar att ha specialtecken i taggar - det var därför du inte fick igång den. 🙂 

Du kan testa dig gratis på Ungdomsmottagningen, men om du inte haft sex eller kysst en annan person så är du helt enkelt inte smittad. Könssjukdomar såsom HIV är sexuellt överförbara sjukdomar och ingenting du kan få bara sådär. Om du blir sexuellt aktiv så är det viktigt att använda kondom eller femidom helt enkelt, det är det enda preventivmedlet som skyddar mot både graviditet och könssjukdomar. Hormonella preventivmedel skyddar inte mot sjukdomar (p-piller, p-ring, minipiller osv). 


   
SvaraCitera

time:
Redigerade din tråd då det inte fungerar att ha specialtecken i taggar - det var därför du inte fick igång den. 🙂 

Du kan testa dig gratis på Ungdomsmottagningen, men om du inte haft sex eller kysst en annan person så är du helt enkelt inte smittad. Könssjukdomar såsom HIV är sexuellt överförbara sjukdomar och ingenting du kan få bara sådär. Om du blir sexuellt aktiv så är det viktigt att använda kondom eller femidom helt enkelt, det är det enda preventivmedlet som skyddar mot både graviditet och könssjukdomar. Hormonella preventivmedel skyddar inte mot sjukdomar (p-piller, p-ring, minipiller osv). 

This 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Du kan testa dig gratis på Ungdomsmottagningen, men om du inte haft sex eller kysst en annan person så är du helt enkelt inte smittad. Könssjukdomar såsom HIV är sexuellt överförbara sjukdomar och ingenting du kan få bara sådär. Om du blir sexuellt aktiv så är det viktigt att använda kondom eller femidom helt enkelt, det är det enda preventivmedlet som skyddar mot både graviditet och könssjukdomar. Hormonella preventivmedel skyddar inte mot sjukdomar (p-piller, p-ring, minipiller osv).

Ah, okej. Tack för svaret! "Men" vet du något om herpes? Senast jag var hos en doktor på sjukhuset så sa dom att jag var frisk förutom att jag har ADHD.


   
SvaraCitera
time
 time

LimeTheFox:

Ah, okej. Tack för svaret! "Men" vet du något om herpes? Senast jag var hos en doktor på sjukhuset så sa dom att jag var frisk förutom att jag har ADHD.

Könsherpes måste du ha sex för att få. Kondom skyddar. Munherpes kan du få (det är vanliga munsår) om du kysser någon som har öppna munsår. Kolla så att den du kysser inte har aktiva munsår helt enkelt. Säger doktorn att du är frisk så är du frisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Könsherpes måste du ha sex för att få. Kondom skyddar. Munherpes kan du få (det är vanliga munsår) om du kysser någon som har öppna munsår. Kolla så att den du kysser inte har aktiva munsår helt enkelt. Säger doktorn att du är frisk så är du frisk.

Ah, okej! Tack så jätte mycket för hjälpen time! +1


   
SvaraCitera

time:

Könsherpes måste du ha sex för att få. Kondom skyddar. Munherpes kan du få (det är vanliga munsår) om du kysser någon som har öppna munsår. Kolla så att den du kysser inte har aktiva munsår helt enkelt. Säger doktorn att du är frisk så är du frisk.

man kan ju dock ha herpes utan att ha märkbara symptom, vilket typ mer än hälften av människor har. därför kan man smittas även om personen inte har öppna munsår. man kan också vara den som smittar. ju. 


   
SvaraCitera
time
 time

räkgylfar: man kan ju dock ha herpes utan att ha märkbara symptom, vilket typ mer än hälften av människor har.

Det brukar ju dock vara just symptomherpes folk är skraja för, inte osynlig herpes som inte påverkar vardagen. Därav mitt svar. Men ja, man kan få herpes pang boom av att kyssas! 


   
SvaraCitera

time:

Könsherpes måste du ha sex för att få. Kondom skyddar. Munherpes kan du få (det är vanliga munsår) om du kysser någon som har öppna munsår. Kolla så att den du kysser inte har aktiva munsår helt enkelt. Säger doktorn att du är frisk så är du frisk.

Man kan faktiskt få herpes i underlivet, utan att ha sex med en som är smittad, OM man råkar ha munherpes. Munherpes (herpes simplex 1) kan spridas neråt t.ex. om du pillar på munsåren och sen tar på könet. då förvandlas viruset till herpes simplex 2 (könsherpes) och kan ge problem där nere också.

Sen kan munherpes smittas även om man inte kysser någon med öppna munsår. Herpesviruiset finns i och kan smitta genom alla kroppsvätskor, vilket är därför det lätt smittar när blåsorna vätskar, men även blod och SALIV.

Källa:  http://pharmadoc.se/infektion/

Risken är mindre när man kysser någon som inte har ett munsårsutbrott för tillfället, men den finns ändå där.

T.ex. fick min mamma munherpes när hon var liten genom att dela läppbalsam med sin fostermamma. Fostermamman hade inga aktiva munsår, så min mor använde läppbalsamet utan oro. Men sen fick hon munsår någon månad senare, och det var först då fostermamman berätta att hon hade herpes.

(Det var utomlands för länge sen, så man var inte så värst noga då)


   
SvaraCitera
time
 time

DinahMedalih: Man kan faktiskt få herpes i underlivet, utan att ha sex med en som är smittad, OM man råkar ha munherpes. Munher

Se mitt förtydligande ovan.


   
SvaraCitera

Om någon som e homosexuell ser detta så pma  gärna mig 🙂


   
SvaraCitera