Aviseringar
Rensa alla

Vart praoade du? Var det kul?


Ämnesstartare

Hej, jag undrar vart ni praoade, hur ni tyckte att det var och vad fick ni göra? [bigsmile]


   
Citera
Ämnesstartare

Har praoat många gånger men de senaste mer seriösa gångerna var på 2 olika tidningar. Fick ge mig ut och intervjua folk på stan, skriva artiklar och notiser. Leta nyheter och följa med ut på olika reportage, vilket var riktigt givande. Journalistlivet verkar otroligt varierande och kul. Jag var på olika ställen varje dag. Dessutom satt jag och pratade timvis med den senaste journalisten jag praoade hos, han var typ 60 år och extremt allmänbildad och livserfaren. Han verkade ha som livsmål att lära mig så mycket som möjligt. Rekommenderar varmt att praoa hos en journalist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I åttan: det kommunala bostadsbolaget, fick sitta i fikarummet och dricka äckligt kaffe medan de feta vaktmästarna diskuterade vilka hyresgäster de ville sexa, ibland läste nån högt ur metro (Inte Abele [confused]) och undrade vem fan den där Barack Obama var. Fick sopa grus och liknande, vädret var bra, det var självständigt och bra. [smile]

I nian: Ett kontor, gjorde mig genast ovän med chefen och de otrevliga ekonomimänniskorna och började snart sabotera, förstörde bla deras arkiv så dem fick ta två veckor till att få ordning på det. [cool]


   
SvaraCitera

Min första prao var på SVT i Luleå. Det var rätt hemskt. Min handledare hade ingen koll alls, glömde bort mig hela tiden och lät bli att dyka upp helt några dagar. Fick mest sitta och glo på när de gjorde olika saker.

Har även praoat på en fotoateljé vid namn Grodan. Det däremot var mycket roligt. Vi var två stycken som praoade där samtidigt vilket gjorde det hela mycket roligare. Vi fick bland annat redigera bilder, skära ut passepartouter, sköta inramningar, roa barn när de blev fotograferade (okej, det var lite mindre roligt) och ta emot kunder ibland. Men det allra bästa var att vi fick experimentera i studion och då använda all den utrustning som fanns så fort studion var ledig. Var både roligt och lärorikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

på en skola med 3or och 4or (hitta ingen prao så blev placerad där). det var sjukt kul. skulle väll vara lärare, men blev den värsta ungen i klassen typ .. utskickad, hemskickad, allt. jag var inte omtyckt av lärarna, men av eleverna ojojoj [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Praoade på ett skivbolag i 8an, det var ganska skoj (förutom att det var ett hårdrock/death-metalbolag, hur fan kan folk lyssna på sånt? Hade huvudvärk varje dag). Fick affischera på stan, springa ärenden, lära mig lite teknik och sånt. Praoade i en skivbutik i 9an, det var tråkigt och monotont. Bara plocka upp, prismärka och sortera hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min första prao var som lärare i min brorsas klass. [cool] Gav honom kvarsittning hela tiden men han ville inte lyda. Fick inte göra så mycket egentligen.

Har praoat i ett par ICA-affärer också. Tråkigt... plocka varor halva dagen och resten av dagen fanns det aldrig något att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för alla svaren 🙂

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vad tros om KTH då?


   
SvaraCitera

dagis
NEJ
jaga ungar, byta blöjor, torka snorande näsor, leka med dom och typ dra undan dom ifrån varandra när de började bråka om vem som hade spaden först. typ.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

har även varit på mam&paps företag, fick lyckligtvis halsfluss efter två dagar[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

medan de feta vaktmästarna diskuterade vilka hyresgäster de ville sexa

haha usch


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i 9an blev jag skickad till nån lågstadie-klass för jag inte hittade någon plats

det var rätt så tråkigt men vilken skillnad det var på lågstadie eleverna då jämfört med när jag gick där, typ varenda en hade mobil


   
SvaraCitera

Har praktiserat på två ställen. Konsum var tråkigt, jag fick inte sitta i kassan. Jag fick endast lura kunder genom att lägga fram nästan utgången mat längst fram och den nya längst bak. Sen fick jag pressa kartonger. Sen var det på ett dagis. Jätteroligt, utom att gå upp så tidigt oh när barnen skrek och alla skulle göra samma sak. Och sen var dagiset en barack...


   
SvaraCitera

praoade på ett hunddagis i 9:an. var riktigt kul och mysigt. det var inte särskilt ansträngande, man fick gå ut och gå med dem, mysa och leka med hundarna och duscha dem och så. det skulle jag absolut göra om igen om jag fick chansen 😉


   
SvaraCitera

Praoade i en dataspels affär i sjuan , skulle sortera deras lager efter bokstavsordning, men kunde ej alfabetet korrekt så det blev flertal fel. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

I nian: Ett kontor, gjorde mig genast ovän med chefen och de otrevliga ekonomimänniskorna och började snart sabotera, förstörde bla deras arkiv så dem fick ta två veckor till att få ordning på det. [cool]

haha, wtf

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Macktorsken:

Praoade i en dataspels affär i sjuan , skulle sortera deras lager efter bokstavsordning, men kunde ej alfabetet korrekt så det blev flertal fel. [sad]

xD


   
SvaraCitera