Aviseringar
Rensa alla

Varten Suomen kieli-puhuminen ihmiset


Ämnesstartare

Waterstar57:

hm...har du kollat om det finns nån möjlighet att lära sig finska på distans eller som nån form av kvällskurs? 🙂

Inte kolla, men ska se va jag kan gö, finns en hemsida för Meänkieli;
meankielensanakirja.com
som är en ordbok.
men det finns också riktiga fysiska ordböcker. Men dyra sånna.


   
SvaraCitera

Räänkkutus: Inte kolla, men ska se va jag kan gö, finns en hemsida för Meänkieli;
meankielensanakirja.com
som är en ordbok.
men det finns också riktiga fysiska ordböcker. Men dyra sånna.

Det är ju en bra början i alla fall 🙂
brukar använda denna hemsida när jag skriver grejer på finska
http://lexin.nada.kth.se/lexin/

tycker den funkar bra och känns lite mer trovärdig (skapad av KTH och institutet för språk och folkminne) än google translate som ibland svarar uppåt väggarna XD


   
SvaraCitera

Räänkkutus:

Meänkieli betyd "Vårt språk" å det talas i Meänmaa, vilket är en del av Sveriges å Finland, som betyd "Vårt land" å dom ha en flagga som kallas "meänflaku", "vår flagga".

Ett till ex:

Sverige:
Fi: Ruotsi
Me: Ruotti

Jäklar, jag förståd rätt. Häftigt att dem namnger allting till vår/vårt-land, flagga osv.

Och herregud, Sverige låter ju inte ens likt från vad vi säger. Sen är ju Finland och Soumi långt ifrån varandra men vi säger korrekt på de flesta länder iaf. Glad Sen är ju finsk-ugriska ett säreget språkträd precis som Indiska m.f. språk.

Hur kommer det sig att du kan finska och Meänkieli? Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Jäklar, jag förståd rätt. Häftigt att dem namnger allting till vår/vårt-land, flagga osv.

Och herregud, Sverige låter ju inte ens likt från vad vi säger. Sen är ju Finland och Soumi långt ifrån varandra men vi säger korrekt på de flesta länder iaf. Glad Sen är ju finsk-ugriska ett säreget språkträd precis som Indiska m.f. språk.

Hur kommer det sig att du kan finska och Meänkieli? Glad

Jovars det är det allt. 🙂

jag kan finska för jag är väldigt intresserad, min morfar va finsk, men han dog, jag ha finsk släkt å den stereotypiska finnen är ju tuff å så å det är nåt jag lev upp till.

meänkieli blev jag intresserad i genom folkmusik, å deras levnadsstil, allt man behöv är geväret å en stuga så klara man sig 🙂


   
SvaraCitera

Räänkkutus:

jag kan finska för jag är väldigt intresserad, min morfar va finsk, men han dog, jag ha finsk släkt å den stereotypiska finnen är ju tuff å så å det är nåt jag lev upp till.

meänkieli blev jag intresserad i genom folkmusik, å deras levnadsstil, allt man behöv är geväret å en stuga så klara man sig 🙂

Då förstår jag varför du kan så mycket finska, när man har finskar i släkten så vill man ju givetvis lära sig språket + att ens morfar var finsk!

Låter ju göhärligt! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Då förstår jag varför du kan så mycket finska, när man har finskar i släkten så vill man ju givetvis lära sig språket + att ens morfar var finsk!

Låter ju göhärligt! 😀

Jövärs


   
SvaraCitera

Räänkkutus:

Jövärs

Tumme upp


   
SvaraCitera

Räänkkutus:
Terve!
Pyydän opettaa minua vähän Suomalainen kielioppi 🙂

Minä rakastan Suomi, äidinisäni on Suomalainen, mutta, valitettavasti hän on kuollut.

soumipaska4ever


   
SvaraCitera

Jag talar finska. 🙂 Det är min modersmål.

Jag fixar:

Suomen kieltä/suomea puhuville ihmisille

Pyydän sinua opettamaan minulle vähän/hieman suomen kielioppia. / Pyydän, että sinä opetat minulle vähän/hieman suomen kielioppia.

Minä rakastan Suomea. Äidinisäni on suomalainen, mutta valitettavasti hän on kuollut.

Jag har dålig(t) svenska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mister Pessi:
Jag talar finska. 🙂 Det är min modersmål.

Jag fixar:

Suomen kieltä/suomea puhuville ihmisille

Pyydän sinua opettamaan minulle vähän/hieman suomen kielioppia. / Pyydän, että sinä opetat minulle vähän/hieman suomen kielioppia.

Minä rakastan Suomea. Äidinisäni on suomalainen, mutta valitettavasti hän on kuollut.

Jag har dålig(t) svenska.

Ja se så fel man kan ha ibland 🙂
Aja, man lär sig av sina misstag 🙂


   
SvaraCitera