Aviseringar
Rensa alla

Vattenskadad mobil, hjälp!


Kaayi
Ämnesstartare

Tappade min mobil i vatten, och efter att den legat både på element och i en påse med ris ett tag så försökte jag starta den och det gjore den, samsungtexten kom upp osv som det brukar, men den precis innan den ska starta (antar jag) så kommer et ränder över skärmen i fel färg (ala modell filma tvskärmen) nån som kan säga nått om vad som hänt med den? chansen för överlevnad?


   
Citera
Exner

Stäng av den helt och ta ur batteriet. Torka på fingervarmt elementet under lång tid.


   
SvaraCitera

Gör som Exner säger, torka den ordentligt. Flimret orsakad troligtvis av kortslutning i skärmkontakten pga fortfarande vatten där.


   
SvaraCitera

Låt den ligga i en låda fri från fukt i ett par år, min startade efter sådan behandling efter 2,5 år. [blush]

Hade likadana problem som dig, sträck över skärmen och både det ena och det andra..


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

startade efer 6 timmar på element i en rispåse.. funkar ännu felfritt! 🙂


   
SvaraCitera

Kaayi:

startade efer 6 timmar på element i en rispåse.. funkar ännu felfritt! 🙂

Annars är en viktig regel att det alltid är bäst att låta all elektronik torka riktigt riktigt riktigt ordentligt innan man kör igång den. Fukt kan vara förödande, men det är väl bara att hålla tummarna att den kommer att fortsätta funka. [wink]


   
SvaraCitera

6h var inte så länge, men hoppas den torkat. Jag skulle låtit den ligga minst 12-24h.

Allt vad garati heter är förbrukat bara så du vet och inte lämnar in den om det uppstårfel i framtiden. Sitter fuktindikatorer innuti telefonen som ändrar färg från vita till röda om dessa varit i kontakt med fukt.


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

mrman:

Sitter fuktindikatorer

Super Macho:

Fukt

Det viktiga för mig var bara att få igång den såpass att jag kunde skicka över bilder och sånt till datorn. Den fungerar fortfarande felfritt, och kommer köra den tills den dör ut och köper då en ny.. Mobilen i sig var inte det viktiga för mig utan snarare innehållet!


   
SvaraCitera