Aviseringar
Rensa alla

vegan


meganatahli:

och dom säger typ att grönsakerna är levande och att man inte får steka/koka dem för då.. ööh.. lever dom inte längre [surprised]

töntigaste jag hört på länge [crazy]


   
SvaraCitera

Lounge fact:

töntigaste jag hört på länge

Dom säger ju så, typ alla som är veganer är trädkramare och har sånna dära afrikanska-peace-tankar i huvudet [sad]


   
SvaraCitera

meganatahli:

Ojustja, alla mina kompisar är veganer, och dom säger typ att grönsakerna är levande och att man inte får steka/koka dem för då.. ööh.. lever dom inte längre

meganatahli:

Dom säger ju så, typ alla som är veganer är trädkramare och har sånna dära afrikanska-peace-tankar i huvudet [sad]

Nä. Det där har inget med att vara vegan att göra. Är inte någon religion där allt levande är heligt, veganism är enbart att inte bruka animaliska produkter av något slag. Det andra du räknade upp är ju bara religiöst tokeri.


   
SvaraCitera

ensammastisverige:

Isf lägger ni mer pengar på detta än innan (när ni kanske var vegetarianer) i månaden?

Nej, jag upplever snarare att jag lägger mycket mindre pengar på mat, eftersom jag köpte mer färdigbiffar, quornfärs och annat dyrt från vegdisken. Nu har det blivit mer biffar gjorda på bönor, grytor med bönor och linser, och så vidare. Sojamjölk och havremjölk är dock dyrare än komjölk, om man inte gör egen växtmjölk hemma i mixern, det blir då ej nämnvärt kostsamt. Om man pallar kan man göra sesammjölk, vilken innehåller mer kalcium än komjölk.

ensammastisverige:

Hur är det med att åka på "kalas/middagar/gå ut och äta" osv?

När jag skall käka någonstans med köttisvänner brukar vi dra till någon indiskt ställe/något kinaställe, där brukar de vanligen ha najs veganska rätter.
Annars har de ett veganskt falafelmål på Max, om man ber om att få det utan den vita kebabsåsen. Man kan till och med få en bönsallad till! Känner mig alltid galet kostriktig när jag käkat på Max i och med att man får i sig så många olika baljväxter i falafelmålet + bönsalladen; kikärtor, svarta bönor, njurbönor, vita bönor, i en enda måltid! [blush]

meganatahli:

Veganer äter/andvänder inget från djur, och vissa äter inte ens grönsaker.. så bara för du inte dricker mjölk är du inte vegan

Sluta sprida irrläror. Veganer käkar ingenting som kommer från djur. Sedan finns det råkostare som inte vill hetta upp sin mat till en viss grad, vanligen främst av hälsoskäl, men sådana kan likväl äta kött. Det har ingenting med veganism i sig att göra.

meganatahli:

alla mina kompisar är veganer

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Är egentligen vegetarian, men äter veganskt när jag äter hemma. Lägger nog ungefär lika mycket pengar på mat nu som när jag åt vegetariskt hemma också.

Äta på andra ställen beror väl på var man äter. De flesta ställen brukar ju ha något som är helt veganskt eller kunna fixa någonting som är det. Det svåraste är väl caféer som brukar ha rätt ont om ätbara saker som är veganska. Äter man hemma hos andra personer så kan man ju alltid ta med egen mat.

Ögon i en plåthink:

njurbönor

Vad är ens njurbönor?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Vad är ens njurbönor?

Det som på utrikiska kan kallas "kidney beans".


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Det som på utrikiska kan kallas "kidney beans".

Ah. Jag kallar dem kidneybönor.


   
SvaraCitera

ensammastisverige:

funderar starkt på vegan (för dricker ändå inte mjölk, och äter knappt ost osånt)

Man ska inte bli vegan bara för att man "ändå inte dricker mjölk", du får ju se till att tänka som en vegan först.


   
SvaraCitera

loom:

Man ska inte bli vegan bara för att man "ändå inte dricker mjölk"

Varför inte?

loom:

du får ju se till att tänka som en vegan först.

Hur tänker "en vegan"?


   
SvaraCitera

Ofta ingen upptäckte meganatahlis trollande.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Nä. Det där har inget med att vara vegan att göra. Är inte någon religion där allt levande är heligt, veganism är enbart att inte bruka animaliska produkter av något slag. Det andra du räknade upp är ju bara religiöst tokeri.

Dom veganer jag känner är inte religösa iallafall. Vissa veganer, inte ALLA.. men många av dem äter inte grönsaker osv, och inte pga religion..


   
SvaraCitera

meganatahli:

Dom veganer jag känner är inte religösa iallafall. Vissa veganer, inte ALLA.. men många av dem äter inte grönsaker osv, och inte pga religion..

Om de inte äter grönsaker p.g.a. nån slags "man ska respektera allt liv" är det snarare en religiös princip än veganism. Finns säker folk som är veganer och inte heller äter grönsaker, men det har ingenting med att de är veganer att göra. Finns köttätare som inte heller äter grönsaker. [zzz]


   
SvaraCitera

jag är typ vegan, äter mest majs och blad, dricker cola. cooolt.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Varför inte?

Vegan innebär ju så mycket mer än bara mjölk och ost, väl. Jag vet egentligen inget om vad veganer tycker, men tycker bara att man ska veta varför man är vegan, inte bara att man "lika gärna" kan vara det.


   
SvaraCitera

Roll on:

Ofta ingen upptäckte meganatahlis trollande.

Jag gjorde, jag bara ignorerade det.


   
SvaraCitera