Aviseringar
Rensa alla

Veganska bakverk


Ämnesstartare

reben: paj??? ba byt smöret

yaaa men behövs ju ägg också. byter ut mjöl också. 

det blev ingenting igår men idag ska det baske mig bli av. tyvärr har jag geggat i hela kokosoljeburken så jag kan nog ej bjuda på denna om jag använder olja ur den uh.


   
SvaraCitera
höna

har gjort sega kola/chokladkakor pch bara behövt byta ut smöret mot veganskt margarin


   
SvaraCitera

politisk realist:

Helt riktigt. Kalvarna får mjök så det blir över. Sanningen är snarare att det är en ENORM överproduktion av mjölk idag i EU så vi borde dricka mycket mycket mer mjölk. Dels för att mjölk är oerhört nyttigt. Dels för att stödja de svenska bönderna.

Svenska Dagbladet - Slopade mjölkkvoter ledde till gigantiskt överskott. För ett år sedan slopades EU:s mjölkkvoter. En redan stor överproduktion av mjölk skenade snart iväg huvudlöst, samtidigt som den planerade storexporten till nya marknader uteblev. EU:s mjölkproducenter är synnerligen otursförföljda – men kanske också alltför omhuldade med statsstöd.

har man råd så kan man lätt dricka de skitofta så fler mjölkbönder klarar sig o slipper stänga ner gårdar, själv köper ja den lokala mjölken som tillverkas 2-3 mil bort


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Alltså nej. Nej. Ingen korkad okunnighet sprungen ur empatibrist i min tråd, tack. Kalvarna tas från sina mammor och säljs vidare eller matas på konstgjord väg för att mjölken ska säljas. Speciellt den första mjölken. Detta är en vidrig industri.

Med en vild gissning skulle jag tro att det föds minst 100.000 kalvar per år. Första mjölkningen av råmjölk ger mist 10 liter råmjölk. Det innebär att varje år "producerar" alla kossor MINST 1 miljon liter råmjölk. Vart tror du att denna en miljon liter råmjölk tar vägen? Inte når den konsumenterna i vart fall utan denna miljonen liter råmjölk får kalvarna äta/dricka. Varför skulle bönderna skänka iväg denna råmjölk till konsumenterna när den är så livsviktig för kalvarna och bönderna bara får knappt 3 kronor/liter för mjölken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:

Med en vild gissning skulle jag tro att det föds minst 100.000 kalvar per år. Första mjölkningen av råmjölk ger mist 10 liter råmjölk. Det innebär att varje år "producerar" alla kossor MINST 1 miljon liter råmjölk. Vart tror du att denna en miljon liter råmjölk tar vägen? Inte når den konsumenterna i vart fall utan denna miljonen liter råmjölk får kalvarna äta/dricka. Varför skulle bönderna skänka iväg denna råmjölk till konsumenterna när den är så livsviktig för kalvarna och bönderna bara får knappt 3 kronor/liter för mjölken?

Råder dig att kolla på t ex Cowspiracy

Är jätteglad över att bönder tvingas lägga ned, fö öv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser ofc dock att produktionen och djurhållningen är svensk om den ska pågå övht. Vi har åtminstone lite bättre djurlagar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men jag tycker ju också att vi ska testa mediciner och kosmetika på interner. beroende på brott och individuella bedömningar, ofc. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

plågad person = uhu

plågat djur = uhuhuhuhuhuhu


   
SvaraCitera