Forumet - Vegetarian?

Vegetarian?

447 0 28
Hej!
Jag skulle vilja bli vegetarian.
Mest för att jag tycker synd om djur som blir slaktade, med också lite för hälsans skull. Men jag är ju 12 år, är jag för ung för att bli vegetarian?
Jag sa det till mamma, men hon bara....Ja....men du växer, du måste få i dig protein...kanske om några år.
Fast jag har läst på mycket och jag älska falafel, böner och linser osv.

men vad tror ni?, Är jag för ung?, om inte, Vad ska jag ha för argument till mamma?

Nellie.e: Hej!
Jag skulle vilja bli vegetarian.
Mest för att jag tycker synd om djur som blir slaktade, med också lite för hälsans skull. Men jag är ju 12 år, är jag för ung för att bli vegetarian?
Jag sa det till mamma, men hon bara....Ja....men du växer, du måste få i dig protein...kanske om några år.
Fast jag har läst på mycket och jag älska falafel, böner och linser osv.

men vad tror ni?, Är jag för ung?, om inte, Vad ska jag ha för argument till mamma?
Alltså man kan bli vegetarian när som helst så länge du får i dig portin eller andra viktiga vitaminer man äter ju liksom inte bara blad som vegetarian. Du kan ta bort köttet helt om du vill sålänge du hittar annan mat som ersätter det kött ger dig

.....:
Alltså man kan bli vegetarian när som helst så länge du får i dig portin eller andra viktiga vitaminer man äter ju liksom inte bara blad som vegetarian. Du kan ta bort köttet helt om du vill sålänge du hittar annan mat som ersätter det kött ger dig

det är ohälsosamt för unga människor att bli vegetarianer

och kött och djurprodukter är nyttigt. du behöver bara inte köpa kött stup i kvarten för att djurslaktet ska minskas.

sen dör dem lika ofta som vi, och det berör dig inte va, huh

Spana också in:

Nellie.e: Mest för att jag tycker synd om djur som blir slaktade
Det finns absolut inget du behöver oroa dig om. Varför? Tänk... Det finns mer än tillräckligt med djur i våran planet så det blir inte som att om en blir vegeterian så kommer alla sluta slakta djur. Bli vegeterian om du vill, men grejen är att djuren kommer ändå att bli slaktade o det spelar ingen roll vad du än gör eller säger. Finns tillräckligt med djur (inkluderat fisk och insekter) för att mata människan hur länge som helst beroende på hur länge bonden kommer att fortsätta att farma djur.

hxiley:

det är ohälsosamt för unga människor att bli vegetarianer

och kött och djurprodukter är nyttigt. du behöver bara inte köpa kött stup i kvarten för att djurslaktet ska minskas.

sen dör dem lika ofta som vi, och det berör dig inte va, huh
Jag mena bara att man måste inte äta kött för att må bra och vara frisk
Skulle nog klart rekommendera dig att slopa att bli veg innan du fyllt 18 år. Fram tills dess växer du och behöver allt protein du får i dig via kött-, fisk- och fågel. Ta istället en fundering över om du inte istället borde slopa allt godis och skitdrycker som läsk och energidrycker? Där tror jag att du skulle göra din kropp en stor välgärning. 
Jag va också vegetarian runt 12-13 år för att det är ju då man börjar inse hur dålig köttindustrin är och så. Jag var vegetarian i ett år men beslutade mig för att börja äta kött igen då jag hade massor av vitaminbrister o var alltid trött och äcklad av den vegetarianska maten. Jag skulle säga prova i kanske ett halvår och kolla dina värden med ett blodprov på en vårdcentral och ta det därifrån. Tvinga inte dig själv att inte äta kött om det är det din kropp behöver eftersom att du fortfarande växer som din mamma sa. Lycka till!
Jag själv har varit pescetarian (som vegetarian men äter även fisk- och skaldjur) i drygt två år nu (även om jag har gjort några undantag under den tiden). Det är såklart även ett alternativ om du vill gå mer av en mellanväg, eftersom man då ändå avstår från de värsta delarna av köttindustrin men ändå inte behöver avstå från allt.

Enligt mig är det inga större problem. Finns riktigt goda vegetariska maträtter och även om man kanske måste planera sin kost lite mer för att få i sig alla näringsämnen så finns alla näringsämnen du behöver i vegetariska källor.

Dessutom så kan jag säga att jag personligen knappt saknar kött alls, utan skulle snarare säga att jag har fått avsmak för det.
Man behöver absolut inte protein. Det som behövs är väldigt lite protein, och det finns i baljväxer. Det är tillräckligt.

Sen så skulle din kropp behöva mer protein, så behöver du konsumera mer baljväxter. Köttätare e inte vanna vid att äta mycke, och eftersom grönsaker har låg energi är man tvungen och äta mer, men det e inget fel med de.

Däremot är kött cancerframkallande, tror det är mycket mer viktigare att undvika.