Aviseringar
Rensa alla

Vegetarian - varför?


Ämnesstartare

Jag är för empatisk för att inte vara veg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Miljön - Enorma utsläpp.
2. Resursslöseri - 5 gånger så många hade kunnat få mat och vatten utan köttproduktion.
3. Etiska skäl - Djuren behandlas förjävligt.
4. Hälsosammare.
5. Äcklas av tanken på att äta likdelar.
6. Det finns inga argument mot vegansk kost förutom "kött är gott".

Plus att det känns som jävligt mycket dubbelmoral att vända sig mot kapitalismens förtryck och utnyttjande av svagare människor ifall man samtidigt bara anser att det ska gälla människan. Utnyttjandet av djuren är bara en ännu värre form av förtryck än kapitalismen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Säger detsamma som BreakTheAuthority.

Så mycket mer behövs inte att tillägga, förutom att jag inte heller gillar smaken av kött. Det har jag aldrig gjort heller utan har alltid haft "problem" med mat som innehåller kött. Lika bra att hålla sig på avstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är vegan för att jag kan vara vegan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är redan vegetarian , men funderar på att bli vegan men har verkligen ingen anning vad man ersätter mjölken med elr tar man bort den helt och hållet man har ju ändå mjölk till mycket. ?


   
SvaraCitera

jag skulle kunna bli vegetarian för att jag tycker att kött börjar bli uttjatat o enformigt och egentligen inte smakar så gott.. vegetarisk mat e gott [y] sen oxå för djurens skull


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

YessY:

vad man ersätter mjölken

Finns jättemycket olika växtmjölker, som sojamjölk, havremjölk, rismjölk, quinoamjölk med mera. Man får helt enkelt testa sig fram och se vad man gillar [y]


   
SvaraCitera

jag är det bara för att vara jobbig på resturang.


   
SvaraCitera

Miljöskäl, resursslöseri, hälsoskäl. Ser ej någon resonabel anledning till att äta kött.

Homunculi:

Förstår dock inte hur man kan tycka att det är äckligt att äta "likdelar".

När man varit veg ett bra tag finner man lätt tanken på att tugga på senor, muskler och blod rätt avsmaklig, mhm. Har dock också svårt att förstå de som blir veg av den anledningen från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är vegetarian av djuretiska, miljöetiska, och människoetiska skäl. Som bonusar finns ju hälsoskälen och att det är äckligt att äta kött.

Har tänkt gå över till veganism, men än så länge bor jag hemma och har helt enkelt inte råd. Ska jag ha havremjölk får jag köpa den själv, och någon mjölk måste jag ha i mig för jag har ett enzymfel som gör att jag måste få i mig enorma mängder B12.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Har tänkt gå över till veganism, men än så länge bor jag hemma och har helt enkelt inte råd. Ska jag ha havremjölk får jag köpa den själv, och någon mjölk måste jag ha i mig för jag har ett enzymfel som gör att jag måste få i mig enorma mängder B12.

Oatleys havremjölk ska enligt osäkra källor innehålla animaliska vitaminer, jag kan inte bekräfta men håller mig till sojamjölk av detta skäl, plus att det dessutom är godare och har bättre näringsvärden.

Dock, ät ett vitaminpiller om dagen, innehåller runt 700% RDI av B12. Så det ska inte vara några som helst problem.

YessY:

Jag är redan vegetarian , men funderar på att bli vegan men har verkligen ingen anning vad man ersätter mjölken med elr tar man bort den helt och hållet man har ju ändå mjölk till mycket. ?

Det beror ju helt på vad man tänker laga. Och sådär. Ett antal nya rätter kommer du säkerligen antingen leta upp, eller helt enkelt uppfinna genom att exprimentera!

Dock kan manersätta mjölk med soja- eller andra växtmjölker/-gräddsorter. Ägg går att ersätta med antingen sojagrädde, en produkt som heter "no eggs", sojamjöl eller annat stärlkelse. Sojamjöl/-grädde är dock att föredra, anser jag, utan någon speciell motivation, mer än att det är enklast (det vill säga, det är mitt sätt).

I övrigt är det bara att veta vad man sysslar med, helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nekromutant:

Oatleys havremjölk ska enligt osäkra källor innehålla animaliska vitaminer, jag kan inte bekräfta men håller mig till sojamjölk av detta skäl,

Jo, det stämmer när det gäller vissa, bland annat chokladmjölken. De oatly som innehåller extra D-vitamin innehåller fårull.

nekromutant:

Dock, ät ett vitaminpiller om dagen, innehåller runt 700% RDI av B12. Så det ska inte vara några som helst problem.

Jag äter redan Mitt Val Vegetarian, Betolvidon, och någon mer vitamintablett. Jag behöver dock ändå få i mig mer, om jag inte ska öka dosen av betolvidon, och det har jag inte råd med. När mina mitt val-tabletter är slut kommer jag få gå utan dem med, så då måste jag dricka ännu mer mjölk, hur fan jag nu ska lyckas med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

och någon mjölk måste jag ha i mig för jag har ett enzymfel som gör att jag måste få i mig enorma mängder B12.

Finns inte B-12 tillsatt i de flesta sojadrycker och sånt? [cute]

Kanske inte tillräckligt iofs men tror det är samma mängd som i mjölk i de flesta...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Finns inte B-12 tillsatt i de flesta sojadrycker och sånt? [cute]

Jo, men:

Stringburka:

det har jag inte råd med

Stringburka:

Ska jag ha havremjölk får jag köpa den själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jo, men:
Stringburka: det har jag inte råd med
Stringburka: Ska jag ha havremjölk får jag köpa den själv

Jaha, ajdå. ;S

Vem betalr den vanliga mjölken nu då? [surprised]


   
SvaraCitera