Aviseringar
Rensa alla

Vegetarianer som gnäller på andra


Ämnesstartare

Läst igenom några trådar här på UM och märkt att det är en del vegetarianer som gnäller på köttätarens matvanor, men är verkligen det så mycket bättre att vara vegetarian?

Genom att köpa kött så bidrar man till att djuren dör, men det gör man även när man köper mjölk eftersom att 65% svenska nötköttet kommer från mjölkkor som slaktas när det helt enkelt inte lönar sig ekonomiskt.

Hälften av de kalvar som föds är ju dessutom hanar och kan inte användas för mjölkproduktion och skickas därför till slakt.

Äggproduktionen ser inte mycket bättre ut den, en värphöna är lönsam i ungefär 1-2 år, efter det dödas helt enkelt hönan. ~90% av hönorna inom äggproduktionen har aldrig varit utomhus, de hönor som får vara ute är de ekologiska hönorna och det gäller bara på sommaren.

De hönor som kallas frigående lever 9 hönor på 1 kvm och en bit av näbben tas bort för att helt enkelt inte hönorna skall picka ihjäl varandra.

Precis som i mjölkindustrin är det helt meningslöst att ta hand om hanarna, och tupparna dödas därför precis efter de kläckts.

Så varför är det så att vegetarianer gnäller på andra när de själva gör precis samma sak själv?

Hycklare.

milking.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Vi gör iaf någonting.

Jag antar att du är vegan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm? Det är väl bättre än ingenting? Själv är man typ vegan [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Vi gör iaf någonting.

Det är väl snarare något ni inte gör?

Unexpected:

Hm? Det är väl bättre än ingenting?

Det handlar inte om vad som är bra eller inte, utan att man gnäller på att någon stödjer något, när man precis stödjer samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med dig, vegatariener är rätt "fejk". Veganer däremot sympatiserar jag med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag funderar på att bli vegetarian, men jag skulle aldrig göra det för att "det är synd om djuren lol". Jag är mer oroad över köttindustrins utsläpp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Jag är mer oroad över köttindustrins utsläpp.

Det är ju inte köttet i sig som släpper ut metan, utan korna, köttkor som mjölkkor. [ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devon:

Det är ju inte köttet i sig som släpper ut metan, utan korna, köttkor som mjölkkor. [ops]

Metan? Tror du jag bryr mig om kofisar? Jag snackar om alla fabriker och deras utsläpp, samt alla sätt de fraktar köttet på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Metan? Tror du jag bryr mig om kofisar?

Du menar att de 17% metangaser som korna är ansvariga för inte spelar in?

Mawns:

Jag snackar om alla fabriker och deras utsläpp, samt alla sätt de fraktar köttet på.

Fair enough.

(Tråden handlade egentligen inte om folk som blir vegetarianer av miljöskäl utan om de som gnäller på andra för att de äter kött.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vegetarianer har lika stor rätt att gnälla på andra som vem som helst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst är det tänkvärt och allt det där om man vill vara vegetarian, men det kan gott räcka med att de är det själva. Gnälla på oss som vill äta en fet flintastek känns inte riktigt lönsamt i längden.

Ungefär som när icke-rökare försöker gnälla på att rökarna ska sluta röka. Vi vet ju alla hur bra det går, liksom... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devon:

Du menar att de 17% metangaser som korna är ansvariga för inte spelar in?

Man kan väl knappast förhindra att en ko fiser. Där emot kan man förhindra utsläppen som sker på onaturlig väg.
Jag antar att du är köttätare nu då, det du kan göra (om du inte gör det redan) är att köpa kravmärkt kött, som inte rest jorden runt bara för att mätta din mage. Eller kanske äta det du själv jagar.
[smile]
(Bara en liten instickare, tjoho!)


   
SvaraCitera
smisk

Jag äter oftast inte kött, bara för att jag inte gillar kött så mycket. Många glömmer bort vi få personer som äter gräs, bara för att vi gillare mer. Skiter väl i djuren, egentligen. Jag som ensam individ bidrar ändå inte till en bättre värld, när det inte är jag som köper in kött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Jag som ensam individ bidrar ändå inte till en bättre värld, när det inte är jag som köper in kött.

Tänk över den där meningen ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fisk_den_tredje:

Vegetarianer har lika stor rätt att gnälla på andra som vem som helst

Visst får ni gnälla på folk, men det förändrar inte fakta - ni stödjer fortfarande köttindustrin.

SUKOF:

Man kan väl knappast förhindra att en ko fiser. Där emot kan man förhindra utsläppen som sker på onaturlig väg.

Föds de aldrig upp fiser de minsann inte!


   
SvaraCitera