Aviseringar
Rensa alla

Vegetarianer & veganer!


Ämnesstartare

Hej! Jag är vegetarian 🙂 men jag planerar att bli vegan någon gång. Jag har nyligen slutat äta ost. varför? undrar de flesta.. ost innehåller något så vidrigt som löpe ( ett enzym som fås ur en del av kalvens magsäck som heter löpmage) och jag kunde helt enkelt inte äta ost längre pga det här.

Men trots att jag verkligen inte vill äta något som har tagits fram genom att döda ett djur.. så är det svårt ^^ det är inte direkt någon som stödjer mej i det här (förutom mamma, hon är bäst). Innan åt jag ost nästan hela tiden, jag älskar ost. Jag älskar färdigpizza :O Jag älskar alla sorters ost, okej inte alla. Det känns som ett stort hål nu när jag slutat äta det. Min mamma hittade en ost från Valio som inte innehåller löpe. Men den ersätter bara frukostskapandet och vissa matlagningar, och den är god, det är den ^^ den finns bara i en smak också. (Har nu mailar och frågat om de tänker göra fler sorter, hoppas!)

Jag var jättenära att köpa en fryst mozarellapizza idag :O Jag saknar det så sjukt mycket! Jag hatar snabbmatsindustrin som inte tar fram bra mat för vegetarianer och veganer. speciellt veganer :O

Jag vet inte hur jag ska göra! Ska jag äta ost igen? Eller ska jag fortsätta? Jag tänker ändå bli vegan nån gång i framtiden, varför inte ta ett steg redan? Ni som inte äter ost, var det lika svårt för er när ni bestämde er? :O


   
Citera

Men ät ost om du vill det. Massa människor gör det. Själv äcklas jag bara av ost.


   
SvaraCitera

dagens jävla ilandsproblem


   
SvaraCitera

Pizza går att äta utan ost också. Smakar gott det också.


   
SvaraCitera

Och nej, jag hade inga större problem med att sluta. Ost är bara fett och onyttigt ändå.


   
SvaraCitera

Stackars baaaaaaaaaarnen [sad]


   
SvaraCitera

Det verkar ju inte som att det känns helt rätt för dig trots allt? Du kanske borde börja med att helt enkelt bara minska på ostätandet tills du känner att du inte har något behov av det längre. Eller så fortsätter du utan ost och hoppas på att du vänjer dig (vilket du med största sannolikhet även kommer att göra).


   
SvaraCitera

mittUPPEilivet:

ost innehåller något så vidrigt som löpe ( ett enzym som fås ur en del av kalvens magsäck som heter löpmage)

Bör tilläggas att matindustrin officiellt inte får lov att kalla vegetabiliska enzymer för löpe, då namnet syftar på just det ämne som extraheras ur kalvars löpmagar; termen "vegetabiliskt löpe" är således inte tillåten inom svensk livsmedelsindustri.


   
SvaraCitera

Människan är en allätare så ät allt det är vi gjorda för och det finns det en anledning för!!!


   
SvaraCitera

va vegan men ät ost 😛
eller asså...skräddarsy din matläggning efter dig 😛
du behöver inte bevisa något för någon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

senda:

Människan är en allätare så ät allt det är vi gjorda för och det finns det en anledning för!!!

vi är inte gjorda för att äta kött ^^


   
SvaraCitera

hej obetydliga problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns ju sojaostar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lockbete:

du behöver inte bevisa något för någon

det har du faktiskt helt rätt i :O jag har inte tänkt så.. tack för hjälpen

yeahbiteme:

fortsätter du utan ost och hoppas på att du vänjer dig (vilket du med största sannolikhet även kommer att göra).

det är det jag hoppas på 😛 fast det känns inte så ändå.. kanske inte skulle ha slutat så tvärt. Det kändes som det rätta att göra just då. Jag tänker bara på innehållet hela tiden

OF 5:

dagens jävla ilandsproblem

Ja, usch, tänkte tillägga det själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paulus Af Tarsus:

hej obetydliga problem.

Jag tycker inte det här är obetydligt. Det här är jätteviktigt för mej.


   
SvaraCitera