Aviseringar
Rensa alla

Vegetarisk skolmat


Ämnesstartare

KingGurka:

Gymnasieskolor har ingen plikt att tillhandahålla mat alls vad jag vet, men många kommuner har som regel att kommunala skolor ska göra det. Om de gör det, så tror jag absolut att de måste fixa mat för div. religiösa avarter, så på det sättet ska man nog kunna få det.

Fast jag går på en skola för folk som inte gillar att anstränga sig så jag går i en friskola.

Sen så äter jag hellre inte alls än att låtsas vara religiös!

(Känns nästan så att jag borde skriva en akustisk låt om detta!!!!)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Sen så äter jag hellre inte alls än att låtsas vara religiös!

Hahahaha <3<3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja. Får ibland en enda stor fet kokad blomkål. Man bara.. ja precis..... för vi äter ju bara grönsaker. Tack så mycket. Ni är SÅ intelligenta. Verkligen. Jävla kött.

Vid jul förra året hade dom julbord. Typ tre långbord med enbart kött. Jag fick äta potatis och pepparkakor. Snällt.

Kan dock tilläggas att jag går i en friskola som inte har en egen skolmatsal. Så skolan har ett samarbete med tre "resturanger" som vi får gå till. En schabbigt thaiställe, ett indiskt och högskolan. Går alltid till högskolan, som suger på vegmat. Planerar att gå över till vegansk kost med tiden, tvivlar dock starkt på att jag kommer få någon riktigt sådan då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

De har ingen plikt i gymnasiet att servera veganmat till skillnad från te x högstadiet.

fuck[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

En schabbigt thaiställe, ett indiskt och högskolan. Går alltid till högskolan, som suger på vegmat.

Om man försöker äta vegetariskt/vegant och har en indisk restaurang som val och skippar den så förtjänar man nog dålig mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker vegetarisk lasagne låter mycket godare än falukorv.

sluta gnäll och var nöjd ist


   
SvaraCitera

jag vet flera på min skola som inte är veg men äter vegmaten för att den äter mycket bättre,på många sätt!:) godare famrförallt[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En idé kan vara att faktiskt researcha och ge lite förslag till vad för mat man skulle vilja se. Att inte gnälla på mattanterna/gubbarna är en bra idé, försök pola med dem lite istället och ge förslag på mat som är 1. pissbillig och 2. pissenkel att laga.

Semi:

Om man försöker äta vegetariskt/vegant och har en indisk restaurang som val och skippar den så förtjänar man nog dålig mat.

+1000


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Om man försöker äta vegetariskt/vegant och har en indisk restaurang som val och skippar den så förtjänar man nog dålig mat.

Och man är hyffsat dum om man förutsätter att alla indiska resutranger serverar god mat[smile]. Inte för att jag är speciellt förtjust i indisk mat annars, men deras går verkligen inte att få i sig. Jag är inte direkt ensam om den här åsikten heller kan jag säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Och man är hyffsat dum om man förutsätter att alla indiska resutranger serverar god mat[smile].

Indisk mat är omöjligt äckligare än någon sonkig högskola när det kommer till veganmat, det är en av termodynamikens lagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Iofs, senast jag käkade på indisk restaurang blev TS dålig av maten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det har att göra med att dom vanor ni har är komplicerade och begränsar utbudet av mat. Ska ni ha "lika" bra mat som "köttätare"(fånigaste ordet någonsin) så kommer det att kosta skolan extra. Lägg om era vanor eller ta med egen lunch. alternativt tugga och svälj det som finns.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Halverats sen den andre flyttade ur stan?

Den som drog hade en vagina, men, ja, vi var två förr. [crazy]

Semi:

De har ingen plikt i gymnasiet att servera veganmat till skillnad från te x högstadiet. Av samma anledning måste man inte servera kosher osv i gymnasiet men det gör dom iaf för där har dom faktiskt en marknad till skillnad från hos oss veka veganer.

Finner det dock oavsett plikt eller inte vara så töntigt att de serverar lakto-ovo-vegetariskt, och ba', det är ett legitimt skäl för att få specialkost, att göra ett halvhjärtat etiskt ställningstagande!!! Ett helhjärtat sådant legitimerar inte specialkost!!! Vi tillhandahåller bara mat med animalier i!!!

Jävla drygt och idiotiskt. Kan de inte bara göra all mat helvegetarisk istället för lakto-ovo... [/gnäll] Detta då främst behandlande min förra skola.

KingGurka:

En idé kan vara att faktiskt researcha och ge lite förslag till vad för mat man skulle vilja se. Att inte gnälla på mattanterna/gubbarna är en bra idé, försök pola med dem lite istället och ge förslag på mat som är 1. pissbillig och 2. pissenkel att laga.

Gjorde detta genom elevrådet (som endast bestod av människor som var veg/skoltidsveg [crazy]) varpå en galen förbättring av vegmaten skedde. Var värt.

NEMI:

Vid jul förra året hade dom julbord. Typ tre långbord med enbart kött. Jag fick äta potatis och pepparkakor. Snällt.

Jag fick falafel och sås och morotslåda och rödkål och några andra lådor... Var jättegott. [blush] Vad ond jag känner mig som skryter om detta. Känns vanskligt att min vegmat är så otroligt bra när jag bor i en liten kommun i norra Norrland, känns som att ni sörlänningar borde ha det bättre, i synnerhet om ni är lakto-ovo... [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Indisk mat är omöjligt äckligare än någon sonkig högskola när det kommer till veganmat, det är en av termodynamikens lagar.

I det här fallet sååå jo, den är betydligt äckligare[smile] Högskolan har åtminstonde en bra grönsakbufé, fri tillgång på bröd samt fetans goda pannkakor på torsdagar[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fick leva på sallad när jag gick i gymnasiet, klagade inte.


   
SvaraCitera