Aviseringar
Rensa alla

Vegetariskt julbord?


Ämnesstartare

Vad finns det för läckra vegetariska rätter till julbordet, egentligen?

Jag vill inte behöva leva på rödbetssallad på kavring hela julhelgen och har kommit fram till att jag inte vet en enda bra vegetariskt rätt som passar under julen.

Tipsa!


   
Citera

galenolga:

Vad finns det för läckra vegetariska rätter till julbordet, egentligen?

Potatis och ägghalvor med majonäs på tillsammans med grönsaker! [y][y]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Potatis och ägghalvor med majonäs på tillsammans med grönsaker!

Ja, du påminde mig precis om den polska salladen min mamma alltid gör till jul på kokta rotfrukter, inlagd gurka, ärtor och majonnäs. Underbart!


   
SvaraCitera

galenolga:

Underbart!

Mums!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kattprofeten:

http://vegomums.com/tema.php?temaid=45

Oj, inlagd sill utan sill, skumt


   
SvaraCitera

Djurens rätt har några julrecept ​här. Veganvrak har en bloggkategori med julmat.

Jag åt för övrigt falafel, samt ungsbakade limabönor förra julen, och wok julen innan dess. Är inte så mycket för julmat. Vill göra de här kakorna i år, dock.


   
SvaraCitera

Om jag förutsätter att du vill ha en julig stämning över maten, och att du inte vill ha tips på halvfabrikat:

- Gjorde griljerad kålrot för några år sedan. Var kalasgott. Om man nu gillar kålrot. Eller ja, var gott i typ 3 dagar sen tröttnade man lite. Men värt att göra en liten iaf!

- Inlagd aubergine. Aubergine fungerar jättebra istället för sill i inläggningar, särskilt de tjockare som senapsaubergine eller tomataubergine.

- Janssons frestelse är ju egentligen typ potatisgratäng med ansjovis. Vanlig potatisgratäng går lika bra, eller lägg i fetaost så får du det mer salt och gott. Och fett. Mmmm fett. Mmmm feta. *blir hungrig*

- Vegetariska patéer finns det mängder av som är kalasgoda. Bara att googla. Dock få som passar med cumberlandsås, ska du ha det får du nog ha i något halvfabrikat eller så.

- En del julmat är (l-o-)vegetariskt i sig; inlagd rödkål, starkglögg, ägg, risgrynsgröt, pepparkakor, och litervis med starkglögg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vill göra de här kakorna i år, dock.

Åh, de ser hur goda ut som helst!

mediakatt:

Veganvrak

Jag måste prova göra köttfria köttbullar någon gång, har bara inte tagit mig för att hitta ett bra recept, tack! =)


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jag åt för övrigt falafel, samt ungsbakade limabönor förra julen, och wok julen innan dess. Är inte så mycket för julmat. Vill göra de här kakorna i år, dock.

JÄVLAR såg gott ut! Såg dock lite svårätet ut, för högsmalt, lär ju välta :/ iaf när man äter så klumpigt som jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

så får du det mer salt och gott. Och fett. Mmmm fett. Mmmm feta. *blir hungrig*

Undrar varför jag skapade denna tråden mitt i natten, känner ju inte för att laga något nu och blir vrålhungrig av alla recept [n]


   
SvaraCitera

galenolga:

Åh, de ser hur goda ut som helst!

Jag vet!

galenolga:

Jag måste prova göra köttfria köttbullar någon gång, har bara inte tagit mig för att hitta ett bra recept, tack! =)

Jag gillar köttfria köttbullar. Receptet jag använder resulterar i bullar som är lite svåra att steka, men goda. Du kan få det om du vill.

KingGurka:

JÄVLAR såg gott ut! Såg dock lite svårätet ut, för högsmalt, lär ju välta :/ iaf när man äter så klumpigt som jag.

Du kan ju helt enkelt strunta i att ha dem i lager.


   
SvaraCitera

galenolga:

Undrar varför jag skapade denna tråden mitt i natten, känner ju inte för att laga något nu och blir vrålhungrig av alla recept

Undrar också varför du gjorde det, jag vill ha de där kakorna nu, direkt. Helst för en halvtimme sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Du kan få det om du vill

Ja, posta!


   
SvaraCitera

galenolga:

Ja, posta!

1,5 dl sojafärs i torrvara
2 medelstora potatisar
2 klyftor vitlök
½ gul lök
½ tärning grönsaksbuljong
2 tsk sambal olek
2 tsk soja
salt och peppar

Koka sojafärs tillsammans med grönsaksbuljong och koka potatisen tills den är mjuk. Krama ur vatten ur sojafärsen och lägg i en bunke tillsammans med potatis. Hacka lök och vitlök fint och fräs i en stekpanna på medelvärme. Mosa samman alla ingredienser i en bunke med en gaffel. Forma till bullar och stek i olja på ganska hög värme tills de får en hård yta.


   
SvaraCitera