Aviseringar
Rensa alla

Vem får använda n-ordet?


Jag använder inte ordet mer än när jag säger "niggah pls". Det betyder "person med mörk hudfärg", kan inte se hur det är nedsättande med det..


   
SvaraCitera

Att kalla någon för white boy är tydligen ok....


   
SvaraCitera

Försöker undvika att använda ordet så mycket som möjligt. Har bara använt det till kompisar som jag vetat inte tar det som något kränkande Tumme upp


   
SvaraCitera

Alla "får". Men beroende på hur man använder det kan man framstå som en mer eller mindre ignorant person. 


   
SvaraCitera
kook
 kook

känns så himla onödigt att använda då ordet faktiskt representerar ett förtryck. finns säkert många som tar väldigt illa vid. tror också att ett förmildrande och neutraliserande av ordet inte hjälper, utan eventuellt stjälper kampen mot rasism. folk som bara måste säga negerboll till exempel, herregud. har inte ord för sådan ignorans


   
SvaraCitera

Vi som traditionellt sagt det - vita män. Det är vårt ord. Nigga'


   
SvaraCitera

Alla får, men de med sunt förnuft kske bör undvika, om de ej är ute efter att just vara elak


   
SvaraCitera

Det är nog i regel dumt och okänsligt att använda n-ordet om man inte är svart själv och försöker återerövra ordet men jag tror inte att man kan säga att det är ett absolut monopol. Men om jag hör en vanlig Jönsson eller Andersson använda det i en mening kommer min gut reaction att vara att undra vad det rör sig om för jävla snöre. Det går inte att förbjuda ordet och jag tror inte man bör heller men man kan försöka att föra sig lite, inte för mycket begärt.


   
SvaraCitera

Jag använder det aktuella ordet överallt UTOM på UM därför då blir man BANNED FOR LIFE!


   
SvaraCitera

varför censurerar du i trådnamnet men skriver ut det i i inlägget? och hur länge ska denna fråga tas upp? det är uppenbarligen kränkande och provocerande att kalla andra "svart slav".


   
SvaraCitera

Viktigare än vem som säger det är själva kontexten i vilket ordet sägs. Men hur svårt ska det vara att bara säga svart eller mörkhyad? 


   
SvaraCitera

petite:
varför censurerar du i trådnamnet men skriver ut det i i inlägget? och hur länge ska denna fråga tas upp? det är uppenbarligen kränkande och provocerande att kalla andra "svart slav".

fast det är också kränkande och provocerande att hålla kvar slav-konnotationer kring ett ord som i grunden bara betyder "svart", bara för att västvärlden gjorde så i början.

att inte få säga "neger" är lite som att inte få påpeka vilken hudfärg en svart person har. det sker enligt samma premisser. man vill väl men bidrar till en motsatt värdering, en värdering av denna hudfärg som avvikande och problematisk.


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

fast det är också kränkande och provocerande att hålla kvar slav-konnotationer kring ett ord som i grunden bara betyder "svart", bara för att västvärlden gjorde så i början.

att inte få säga "neger" är lite som att inte få påpeka vilken hudfärg en svart person har. det sker enligt samma premisser. man vill väl men bidrar till en motsatt värdering, en värdering av denna hudfärg som avvikande och problematisk.

Som sagt, i min egen högst personliga erfarenhet, så har vänstern gjort neger till ett skällsord (menar alltså att jag inte uppfattade det så förut).


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

petite:
varför censurerar du i trådnamnet men skriver ut det i i inlägget? och hur länge ska denna fråga tas upp? det är uppenbarligen kränkande och provocerande att kalla andra "svart slav".

Klickar man på tråden har man valt att se och delta så därför behövs ingen censur inne i tråden.
Det har använts negativt rätt länge men från början verkar det inte ha varit så. Dock har det en extremt negativ klang idag så det är inget ord jag personligen skulle använda.


   
SvaraCitera

de som har fått licens beviljad


   
SvaraCitera