Aviseringar
Rensa alla

Vem har autism här inne:)


Ämnesstartare

Inte Jung:

jag är 31

Det beskriver din profilbild 😉


   
SvaraCitera

Jag har Aspergers Syndrom men det benämns vän numera som högfungerande autism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
jag har Autism fördelarna som jag tycker är att jag kan gå ner i djupet i ett visst ämne (jag har väldigt lätt med språk tack för min autism) men har väldigt svårt med sociala kontakten med några personer som jag inte vet ifall de skämtar eller inte så därför tar jag alla som de skämtar

Kunde inte beskrivit de bättre, de är exakt samma för mig


   
SvaraCitera

Jag har nyligen fått officiell autismdiagnos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:
Jag har nyligen fått officiell autismdiagnos.

Grattis 


   
SvaraCitera

Jag har en diagnos och fördelen är väl att man vill förstå andra människor och sådant och sedan beror det ju på vilken grad diagnosen är om hur social man är och vilka behov och förutsättningar man har. 
det tycker jag är en fördel att förstå att sådant spelar in också. På det sättet lär man sig mer om andra och sig själv. 

Nackdelar ser jag är att det finns okunskap kring ämnet eller bara rent sagt att vi som har diagnoser har ju svårigheter med tex sociala biten och därav tycker jag det blir konstigt om folk som inte har ASD menar att det är fel att göra saker som anses vara normalt allmänt. Alltså att de menar de är fel att lära känna nya personer och är väldigt tydliga med att säga det, men det brister för att dessa normala personer själva gör likadana fel och då är det helt okej. Då skulle de tex bli konstigt om jag som har en diagnos säger att de gör något fel också, just för att jag har svårigheter med det sociala. 

Detta är ju inte åsikter på detta sätt, det är mer elakt och det är det som jag tycker blir dubbelmoral. 

Min fråga är då, hur är då dessa rätta sätt som ni normala personer påstår att jag gör i mitt fall? Har ni bestämt att det är fel eller lika gärna hittat på olika fel eller hur är det fel att lära känna nya personer precis som många andra gör varje dag och dessutom så är det normalt i dagens samhälle... folk fikar eller träffas på olika sätt. Sedan är de ju skillnad om hur man gör det kanske men det är ju inte så att mitt sätt är fel. Att jag vill lära känna någon över en fika eller så, det är ju normalt och likaså som att dagens generation vet om vad call of duty är eller liknande jämförelser som man ska veta. 

Då känns det ju snarare som ni som är normala har fler diagnoser än både mig och de som har diagnoser. Till och med jag fattar ju om någon försöker lära känna mig. Det är ju inte så att jag är sämre eller något för att jag har svårigheter med något som andra har lättare med. Därför blir de konstigt tycker jag om normala personer påstår att något som är normalt rent allmänt och som många är medvetna om är rätt tycker att det rätta är fel...  


   
SvaraCitera