Aviseringar
Rensa alla

Vem har rätt?


Ämnesstartare

Har kommer en historia som hände mig idag:Det börjar med att jag har glömt mina nycklar till mitt skåp hemma, då jag hade bråttom iväg, för jag försov mig (skolan).  Jag frågar min kompis om det är okej att jag lägger min väska, respektive böcker i hans skåp. Det är okej säger han. En stund senare på dagen förklarar han blygt att han låst in sina nycklar i skåpet. Jag tänker "fan, jag har ju mina saker där inne". Och jag behövde en bok att öva på, då vi hade prov imorgon. Tur hade min kompis som hade den boken hemma. Jag behövde verkligen få upp skåpet, för bokens skull, så jag föreslog att vi skulle gå till vaktmästaren och ta upp det med tång. Han sa resolut nej, för han behövde inget där inne påstod han. Jag sa att vi kunde dela priset på ett nytt lås om vi kunde knipsa låset, men fortfarande nekade han till det. Tillslut erbjöd jag mig att betala ett nytt hänglås. Han gick med på det och vi kallade vaktmästaren som kom med två saxar, en stor och en liten. När skåpet var öppnat insåg jag att boken var hemma, men det hör inte till ämnet. Hursomhelst, vi åkte in efter skolan till Clas Ohlson. Där visade en expedit oss en skärm med olika typer av hänglås; stora, små, kodlås, etcetera. Jag övervägde själv att köpa ett hänglås, det blev ett för 69kr. Jag tittade först på det billigaste till kompisen. Den kostade 29kr och frågade om den var duglig. Han sa förtvivlat "nej!". Då tittade jag på ett annat alternativ, den kostade 39kr. Fortfarande gick han inte med på det. Han letade runt lite och fick syn på ett för 49kr och sa "DÄR! Ett sånt där hade jag innan, ett sånt vill jag ha!" Jag gick inte med på att köpa det, då det var för dyrt, och det fanns faktiskt billigare alternativ. Det blev en lång argumentation om vemsom hade rätt och vem som hade fel. Jag ansåg mig inte vara skyldig till att betala för ett exakt likadant lås, utan vi kom överens om att jag skulle köpa ett nytt hänglås, inte ett specifikt som han får välja ut. Han kom med det faktum att han redan betalt för det låset och då ska han ha ersättning för det han redan betalt.  Men jag tycker ändå att det var hans fel att låsa in sina nycklar i skåpet, och jag ska inte betala för hans misstag. Jag inser att vi båda ser det från vårt eget bästa, och vi vill båda ha det så bekvämt som möjligt. Därför vänder jag mig till er och undrar vem som ni tycker har rätt och varför? Ps. Det slutade med att jag köpte låset för 39kr till honom. Han blev sur.


   
Citera

vilka jävla icke-problem. 

vill också. 


   
SvaraCitera

men hur hade han tänkt lösa problemet med de inlåsta nycklarna? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han hade extranycklar hemma påstod han, som han skulle ta med imorgon


   
SvaraCitera

på min skola iaf så köpte man ju nytt lås om man glömt nycklarna och verklgein behövde nåt i skåpet, omman inte hade extranyckel hemma/på en kompis nyckelknippa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
på min skola iaf så köpte man ju nytt lås om man glömt nycklarna och verklgein behövde nåt i skåpet, omman inte hade extranyckel hemma/på en kompis nyckelknippa

Aa men han behövde inget, bara jag


   
SvaraCitera

HarJagRätt:

Aa men han behövde inget, bara jag

så köp en låsjävel och var glad. du var klantig och glömde dina nycklar, kompisen var snäll, du pajade hans lås, 40 spänn är ingenting. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

så köp en låsjävel och var glad. du var klantig och glömde dina nycklar, kompisen var snäll, du pajade hans lås, 40 spänn är ingenting. 

Nu har du läst fel! Det var inte jag som glömde nycklarna... Läs om


   
SvaraCitera

HarJagRätt: Det börjar med att jag har glömt mina nycklar till mitt skåp hemma

HarJagRätt: Nu har du läst fel! Det var inte jag som glömde nycklarna... Läs om

?????????????


   
SvaraCitera

HarJagRätt:

Nu har du läst fel! Det var inte jag som glömde nycklarna... Läs om

du glömde ju dina nycklar hemma.
kompisen lät dig ha grejerna i hans skåp
han råkade låsa in nycklarna
du behövde nåt i hans skåp och hämtade vaktis som pajade låset

= DU KÖPER ETT LÅS. 40-50 spänn är inget, det är väl er vänskap värd eller


   
SvaraCitera

och jag vet att du köpt ett lås, men jag tycker du kunde köpt låset för 49, är ju typ ingen skillnad mellan 39 och 49 ifall kompisen ville ha ett sånt lås pga hade sånt innan.


   
SvaraCitera

Din vän har rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack för feedback! Okej jag får be om ursäkt haha


   
SvaraCitera

Sluta grubbla över det här och plugga inför ditt prov!


   
SvaraCitera