Aviseringar
Rensa alla

vem känner dig bäst?


Ämnesstartare

jag och en kompis som alltid vet när jag ljuger elr har ngn känsla 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

min läkare 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen vet nog så mycket om vem jag är på riktigt, tror jag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vän, men ingen vet typ int nå mkt om mig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shockerad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oats: du har riktigt bra avatar 

ett väldigt lämpligt namn (aptonym, dagens ord) då den föreställer en hinduisk gudinna som manifesteras i avatarerna parvati, durga och kali. tack!


   
SvaraCitera
Exner

mynona:
tolkar undermeningen som: "Du fjäskar för vänner. Främligen känner dig därför bättre"

"Främlingen har inte en etablerad syn på dig som du bryter mot om du inte beter dig på ett visst sätt."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en specifik vän


   
SvaraCitera
mynona

Exner:

"Främlingen har inte en etablerad syn på dig som du bryter mot om du inte beter dig på ett visst sätt."

"En främling är inte partisk."


   
SvaraCitera
Exner

mynona:

"En främling är inte partisk."

Tror du att den andras fömåga att tolka är mer känslig för vän/främling än ens uppförande?


   
SvaraCitera
mynona

Exner:

Tror du att den andras fömåga att tolka är mer känslig för vän/främling än ens uppförande?

Förstod inte riktigt ovanstående. Men jag tycker att hela frågeställningen är mer snårig än man kan tro därför att man först måste reda ut definitioner kring vad som ska ses som en ärlig bild av någons person. Människan är en kameleont och man utövar olika delar av sin personlighet för olika människor beroende på hur man reagerar på deras karaktär, och alla dessa delar kan vara sanna. De man känner väl känner onekligen mer delar av en, men deras bild är samtidigt präglad av det förflutna och deras egna känslor inför en. En främling har fler fördomar om en, å andra sidan kan man inför en främling vara en vit duk på vilken man kan måla sig själv så som man ser ut just nu, sitt nuvarande jag. 


   
SvaraCitera
Exner

mynona:

Förstod inte riktigt ovanstående.

Vilket tror du påverkar mest i riktning att det blir en falsk bild?
1. Hur man själv beter sig, beroende på om det är en vän eller främling
2. Hur den andra tolkar ens beteende, beroende på om de är vän eller främling

mynona: Men jag tycker att hela frågeställningen är mer snårig än man kan tro därför att man först måste reda ut definitioner kring vad som ska ses som en ärlig bild av någons person. Människan är en kameleont och man utövar olika delar av sin personlighet för olika människor beroende på hur man reagerar på deras karaktär, och alla dessa delar kan vara sanna. De man känner väl känner onekligen mer delar av en, men deras bild är samtidigt präglad av det förflutna och deras egna känslor inför en. En främling har fler fördomar om en, å andra sidan kan man inför en främling vara en vit duk på vilken man kan måla sig själv så som man ser ut just nu, sitt nuvarande jag.

ja


   
SvaraCitera
mynona

Exner: Vilket tror du påverkar mest i riktning att det blir en falsk bild?
1. Hur man själv beter sig, beroende på om det är en vän eller främling

Exner: 2. Hur den andra tolkar ens beteende, beroende på om de är vän eller främling

Det egna beteendet avslöjar mer om sanningen om en människa än andras tolkningar av det, eftersom man även då man uppträder falskt avslöjar sina syften, vilket säger något om en själv. Därför tror jag att att andras tolkningar av ens beteende ger en sämre bild av en person än dens beteende, men det blir i mina ögon en tvetydig fråga eftersom beteendet bara kan avslöja något genom tolkningarna av det. Vänner har möjlighet att göra en bättre tolkning rent nyktert sett eftersom de har mer information, men deras tolkning är full av känslor, därför kan en intelligent främling utan fördomar nog ha störst chans att göra en sanningsenlig tolkning av en människa utifrån dess beteende. Slutsatsen blir att svaret på denna fråga: 

Exner:

Tror du att den andras fömåga att tolka är mer känslig för vän/främling än ens uppförande?

... är att tolkningsförmågan är känsligare för en vän men mer korrekt för en främlings beteende, men allt beror på inställning - man kan som vän se genom sina känslor, och man kan vara oförmögen att se genom sina fördomar inför en främling. Vet inte om mitt intellekt numera är kapabelt att ge erfoderlig respons på den här typen av frågor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig fått känslan att någon känner mig "riktigt känner" tror jag, tyvärr.


   
SvaraCitera
oats
 oats

durga:
ett väldigt lämpligt namn (aptonym, dagens ord) då den föreställer en hinduisk gudinna som manifesteras i avatarerna parvati, durga och kali. tack!

aa tänkte mig det var något med hinduism. tack själv för mer utfyllande kunskap och  aptonym, mycket användbart ord : ) 


   
SvaraCitera