Aviseringar
Rensa alla

Vem skapade Solen? Vad säger ni, ateister?


Kattkorv:

Måste allt vara så avancerat hela tiden, kan vi inte bara kramas och dansas istället och vara glada över solen och inte grubbla över hur den kom dit...

Du glömmer det viktigaste

Runka och äta [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Kul att du citerar en person som failade att förklara gravitationen.

Ingen vetenskapsman har lyckats med det... [cool]


   
SvaraCitera

Divinator:

Kul att du citerar en person som failade att förklara gravitationen.

Newton uppfann gravitationen, det vet jag för det har jag sett [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marielle Hagblad:

"Bildandet av en stjärna...bla bla blaha...

http://en.wikipedia.org/wiki/Sun

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solen

Står inte med ett endaste ord hur Solen skulle ha kommit till... [cool]...ganska så avslöjande... [bigsmile]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Står inte med ett endaste ord hur Solen skulle ha kommit till... [cool]...ganska så avslöjande... [bigsmile]

Solen är en stjärna. Är du intresserad av hur dessa bildas, tycker jag att du kan låna en bok på biblioteket å läsa det där, du som tror på allt som står i böcker.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

ett endaste ord

Allt kan inte besktrivas med ett ord.

Du t.ex behöver både förklaringen trångsynt och irriterande. Det räcker inte med endast ett av de orden.


   
SvaraCitera
smisk

Dödsguden:

Den satte ihop sig själv... (Du röstade på detta alternativ)

Du är lite rolig ibland. [tired]


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Solen är en stjärna

Ja och en jävligt liten en i jämförelse, så jag vet inte varför just den skulle vara så gudomlig?

Utan att ha läst Dödsguden resonemang kan jag konstatera att det är ohållbart och puckat. Orka gömma sig bakom en massa citat tagna ur sitt sammanhang, det är ju jämförbart med kvällspress-logik.

God natt[zzz]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Den satte ihop sig själv... (Du röstade på detta alternativ)

Ty jag är Gud och är allvetande.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

logiska tänkande egentligen?

Ja man kan faktiskt börja undra när man läser dina poster...


   
SvaraCitera
Gifted

Dödsguden:

Skulle vara kul att höra era försök att förklara detta,

Gravitationen drar samman väteatomerna, och när massan är tillräckligt stor, så startar fusionen. trivialt.

Dödsguden:

Snacka om riktigt SJUKT VRICKAT!!!

Bara för att du inte klarar av högre siffror än 7, så är det inte galet.
Men om man inte är van med att tänka i fler dimensioner än 3, och inte kan skilja på sina aleftal, så blir det väl så...

Dödsguden:

Solen och alla planeterna med sina månar rör sig i exakta, utstakade banor,

Enligt en enkel och synnerligen trivial differentialekvation som ter sig fullständigt naturlig med alla naturlagar. Banorna är alltså en enkel konsekvens av naturlagarna.

Dödsguden:

Fulländad organisation kräver fulländad organisatör, design kräver en designer!

Nej. Detta är ett falskt påstående. Jag och många andra har åtskilliga bevis på detta.

Dödsguden:

Varje maskin, dator, byggnad, ja, till och med pennor och papper, har en tillverkare, en organisatör.

Ja, definitionsmässigt har allt människotillverkat en konstruktör. MEN hur förklarar du att en schackdator är bättre än människan? Enligt ditt resonemang måste tillverkaren ha högre intelligens än maskinen, vilket knappast är fallet med schackdatorn. Ditt resonemang faller.

Dödsguden:

http://www.harunyahya.com/article1_03.php

och denne har en examen i vad varifrån?

Dödsguden:

- Sir Isaac Newton

Yes, och din käre Einstein du ideligen citerar (och tolkar felaktigt), bevisade att Newtons teorier inte stämmer helt och hållet.

Läs på, och sluta med allt dravel.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Av vem skapades Solen?

Vem eller vad eller varför solen skapades har vetenskapsmän filosofer och andra människor grubblat på i tusentals år. Än har vi inte funnit något svar på frågan, bara kommit på en massa teorier. Vill du verkligen ha sanningen får du bygga en tidsmaskin och åka tillbaka och kolla.


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Solen är en stjärna. Är du intresserad av hur dessa bildas, tycker jag att du kan låna en bok på biblioteket å läsa det där, du som tror på allt som står i böcker.

Gifted:

Banorna är alltså en enkel konsekvens av naturlagarna.

Nu är det ju så att det finns vetenskapliga förklaringar på hur saker och ting fungerar och skapas i universum. Det stämmer så klart att stjärnor kan skapa sig själva, alltså kan man nog tänka sig att även vår sol har skapat sig själv. Men då man börjar undersöka detta närmare hur allt fungerar i universum kommer vi in på fysikens lagar. Frågan är då om vi är nöjda med att dessa lagar är så som de är eller om vi vill ge en förklaring till varför de är så som de är? Kanske är en högre makt kanske är förklaringen eller att vi inte överhuvudtaget kan veta vad som är förklaringen.

Gifted:

MEN hur förklarar du att en schackdator är bättre än människan? Enligt ditt resonemang måste tillverkaren ha högre intelligens än maskinen, vilket knappast är fallet med schackdatorn. Ditt resonemang faller.

Jag har även ett resonemang med shackspel. Ett schackspel spelas enligt vissa regler. Jämför detta med att universum fungerar enligt naturlagarna. VEM har kommit på reglerna för schackspel? Har de alltid funnits eller har de kommit på sig själva? Jo en människa måste ha hittat på reglerna. Med samma resonemang så måste även någon ha hittat på naturlagarna, och en högre makt kanske har gjort det.


   
SvaraCitera

believeroflight:

Kanske är en högre makt kanske är förklaringen eller att vi inte överhuvudtaget kan veta vad som är förklaringen.

Så nu kan din Gud kvantfysik också? [smile] Vilken prick det där måste vara


   
SvaraCitera
Gifted

believeroflight:

Frågan är då om vi är nöjda med att dessa lagar är så som de är eller om vi vill ge en förklaring till varför de är så som de är? Kanske är en högre makt kanske är förklaringen eller att vi inte överhuvudtaget kan veta vad som är förklaringen.

Precis. Men vi håller ju på med att förenkla lagarna massa... så till sist hoppas vi väl på en enda trevlig differentialekvation...
och ja, någonstans tar ju förklaringarna slut.

believeroflight:

Med samma resonemang så måste även någon ha hittat på naturlagarna, och en högre makt kanske har gjort det.

Jag ser inget fel i att tycka att naturlagarna är avsiktligt skapade. Dock är detta DET ENDA som INTE följer från naturlagarna. Att uppfinna en gud till något annat är överflödigt. Dessutom, så finns det inget som säger att uppfinnaren av naturlagarna fortfarande existerar.


   
SvaraCitera