Aviseringar
Rensa alla

Vem skapade Solen? Vad säger ni, ateister?


Fattar du inte att solen är en konspiration? Seriöst... Idiot. Be till din gud medans du suger kuk.


   
SvaraCitera

Gifted:

Jag ser inget fel i att tycka att naturlagarna är avsiktligt skapade. Dock är detta DET ENDA som INTE följer från naturlagarna. Att uppfinna en gud till något annat är överflödigt. Dessutom, så finns det inget som säger att uppfinnaren av naturlagarna fortfarande existerar.

I vår moderna värld så eftersträvar man att förklara så mycket som möjligt med hjälp av vetenskap och man vill helst inte ge rum för Gud. Men jag tycker nog inte man ska skriva om Gud i fysikböcker eftersom Gud inte kan observeras med vetenskapliga metoder. Det är som ett extra steg en fysiker kan få ta för att få in Gud i sina tankar. Jag däremot fascineras av hur allting i universum bara fungerar och tycker det är så fantastiskt så jag vill ha med Gud i bilden.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Vetenskap och Filosofi


   
SvaraCitera
Gifted

believeroflight:

Jag däremot fascineras av hur allting i universum bara fungerar och tycker det är så fantastiskt så jag vill ha med Gud i bilden.

Men det BEHÖVS inte en gud för att något skall vara vackert...

Vetenskapen handlar bara om vad som är NÖDVÄNDIGT.


   
SvaraCitera

Gifted:

Vetenskapen handlar bara om vad som är NÖDVÄNDIGT.

Det håller jag med dig om. Dessutom har man inte kunnat observera Gud med naturvetenskapliga metoder.

Gifted:

Men det BEHÖVS inte en gud för att något skall vara vackert...

Det håller jag även med dig om. Saker som skapar sig själva kan bli vackra av en slump. Jag tänkte däremot inte på att universum är vackert utan att allt bara fungerar och att man kunde därför fråga sig om det finns en hjärna bakom allting.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Av någon med skaparförmåga! (Du röstade på detta alternativ)

=thomas n[smile]


   
SvaraCitera
Gifted

believeroflight:

Dessutom har man inte kunnat observera Gud med naturvetenskapliga metoder.

[y]

believeroflight:

Jag tänkte däremot inte på att universum är vackert utan att allt bara fungerar och att man kunde därför fråga sig om det finns en hjärna bakom allting.

Definitivt så rent hypotetiskt så finns möjligheten att vi lever i en simulering och/eller en designad värld. Men i sådana fall bör man definitivt inte formulera ursprungliga inlägget så som det gjorts om man vill ha en vettig diskussion.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Den satte ihop sig själv... (Du röstade på detta alternativ)

Som den där T-1000 cyborgen i Terminator 2! Väteatomerna bara började mova mot varandra helt mystiskt och satte ihop sig själva till solen. [cool][cute][smile]


   
SvaraCitera

Hihihi [bigcheers]


   
SvaraCitera

Dödsguden: Gravitationen är inte skapad av Newton så dina citat säger ingenting mer än vetenskaplig historia.
Vet du hur gravitation fungerar? Läst någon fysik alls?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

Ja man kan faktiskt börja undra när man läser dina poster...

Logiskt att Solen (100 000 000 000 000 000 kärnkraftverk) lappade ihop sig själv?

Snacka om SJUKT VRICKAT!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

MEN hur förklarar du att en schackdator är bättre än människan? Enligt ditt resonemang måste tillverkaren ha högre intelligens än maskinen, vilket knappast är fallet med schackdatorn. Ditt resonemang faller.

Därför att schackdatorn har programmerats med alla de optimalaste dragen... [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

believeroflight:

Ett schackspel spelas enligt vissa regler. Jämför detta med att universum fungerar enligt naturlagarna. VEM har kommit på reglerna för schackspel? Har de alltid funnits eller har de kommit på sig själva?

Tack!

Mycket intelligent resonerat!! [y]

believeroflight:

Jo en människa måste ha hittat på reglerna. Med samma resonemang så måste även någon ha hittat på naturlagarna, och en högre makt kanske har gjort det.

Right on! [y]

Marielle Hagblad:

å nu kan din Gud kvantfysik också? [smile] Vilken prick det där måste vara

Missat att vår evige Skapare både är Allsmäktig och Allvetande? [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Att uppfinna en gud till något annat är överflödigt.

Vår skapare är EVIG! [y]

Följ de logiska resonemangen här:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=236803&page=1#8726666

[y][y][y]

Gifted:

Men det BEHÖVS inte en gud för att något skall vara vackert...

Vackra ting skapas av vackra levande varelser, de kommer inte till av sig själv förstår du....ungefär som om leran av sig skulle börja massproducera lerkrukor...

SJUKT OLOGISKT!


   
SvaraCitera
Gifted

Dödsguden:

Därför att schackdatorn har programmerats med alla de optimalaste dragen...

Nej. Då måste väl människan kunna slå datorn i hälften av fallen. Men detta sker inte. Datorn är ÖVERLÄGSET bättre än sin skapare.

VAR kom den "nya" informationen ifrån?


   
SvaraCitera