Aviseringar
Rensa alla

Vem tillhör barn/studiebidraget?


Ämnesstartare

Många kan ju verkligen inte ta ansvar för sina egna klädköp så det lägger pengarna på dataspel och annan skit som godis och mcdonalds.
Varför skall dem ungarna ha bidragför kan man ju undra?
Men dem som kan hantera allt väldigt bra och balansera sina inköp förtjärnar behålla bidraget enligt mig. Så man får helt enkelt utgå från hur personerna är. Men de finns ju föräldrar som behåller allt och inte underhåller sina barn häller vilket suger skit hårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Men de finns ju föräldrar som behåller allt och inte underhåller sina barn häller vilket suger skit hårt.

precis [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

Föräldrarna (Du röstade på detta alternativ)

Tills ungen är vuxen, dvs 18 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

Föräldrarna (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

DPope:

De får komma överens om det tillsammans (Du röstade på detta alternativ)

Barnbidraget tycker jag att föräldrarna kan ha hand om, men studiebidraget borde barnet få. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Men dem som kan hantera allt väldigt bra och balansera sina inköp förtjärnar behålla bidraget enligt mig.

Typ, håller med, men det kan ju vara så att man har så risigt ställt att det bara inte går, om man lever på soc eller så, och då kan man ju få lite av studiebidraget men huvudsaken är väl att man har tak över huvudet och mat på bordet varje dag? Det är faktiskt ungar som inte får lagad mat varje dag annat än på skolan för att det faktiskt inte finns pengar så det räcker hela månaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

So Lazy:

Typ, håller med, men det kan ju vara så att man har så risigt ställt att det bara inte går, om man lever på soc eller så

Finns en familj (Ensamstående mamma och 2 pojkar) där jag bodde förrut pojken fick fan inte ens hela strumpor eller nått sånt han fick väldigt sällan klädder. Även hans bror har de väl likadant. Jag vet dem går på soc osv och mamman har hyffsat fina klädder ser nästan ut som en hora ifs. Och så dricker hon skit ofta. Pengarna går på fel saker de hade nästan vart bättre utan bidrag så de fick en nykter mamma.
Den yngste pojken snattar cigg i mängder för få ihop med sina pengar jag vet inte om de har blivit bättre nu men ja. Det är ett exempel på hur pengarna blir fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DPope:

annat: (Du röstade på detta alternativ)

Skattebetalarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cannabis:

Pengarna går på fel saker

Precis. Men då är det väl så att det inte hade spelat nån roll eftersom hon troligen hade tagit av barnen pengarna i alla fall då det var nått stort fel på mamman.Kanske. Troöigtvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gör klassikern ge dom hela bidraget men handla inget åt dom den månaden inte ens mat eller dylikt och tvinga dom att betala för att duscha så kommer de hålla käften sen.


   
SvaraCitera

DPope:

De får komma överrens om det tillsammans (Du röstade på detta alternativ)

Beror på hur familjens ekonomiska situation samt behov ser ut, samt barnens mognadsnivå. En del kan ta hand om hela barnbidraget (och föräldrarna behöver det inte till annat) på ett bra sätt när de är 12, andra är inte redo ens när de fyller 18.
Sedan kan man ju tycka att studiebidraget är barnets/tonåringens då det är han/hon som "jobbat ihop" till det genom att vara i skolan. Men det beror som sagt på hur det ser ut i övrigt, samt vad pengarna ska användas till. Går det till mat, kläder osv. så barnet får del av det känns det mer okej att låta föräldrarna ta hand om det än om pengarna används på ett sätt som missgynnar barnet, exempelvis till föräldrars missbruk.


   
SvaraCitera

DPope:

Föräldrarna (Du röstade på detta alternativ)

tills ungen är 18, det tillhör ju föräldrarna eftersom dom är förmyndare åt ungen. Sen får dom väl komma överrens om hur pengarna ska spenderas etc. längtar tills jag blir 18...


   
SvaraCitera

DPope:

Föräldrarna (Du röstade på detta alternativ)
53.8% (14 st)

DPope:

Om jag nu inte fått det helt om bakfoten så ska barn/studiebidraget gå till föräldrarna fram tills att barnet fyller 18år.

Fast det blir ju ganska orättvist, jag fyllde 18 i slutet av december och då hade alla redan fått sitt bidrag in på sitt konto sen 2an [sad]

Man ska ha en kompromiss med föräldrarna, kanske att man får halva till nöjen och sen pengar till kläder när man behöver.


   
SvaraCitera

DPope:

De får komma överrens om det tillsammans (Du röstade på detta alternativ)

Så klart. jag fick mitt studeibidrag innan jag blev 18.


   
SvaraCitera

DPope:

annat: (Du röstade på detta alternativ)

Barn/studiebidrag bör som alla andra bidrag vara behovsprövade, onödig kostnad för skattebetalarna, bidraget tillhör därför skattebetalarna.

DPope:

även om de är under 18?

Vad är det som är så magiskt med talet 18 egentligen? Om man bara ser till hur det är och inte hur det bör vara så bör pengarna tillfalla ungdomen. Om inte annat så lär den unge sig att sköta sin ekonomi.

DPope:

behövs nog ngn annan metod då denna har testats flera ggr

Är det så illa så säg att familjen behöver pengarna till hyra, mat eller vad det nu är ni behöver.[smile]

too_bored_to_die:

Fast det blir ju ganska orättvist

Livet är inte rättvist...


   
SvaraCitera