Aviseringar
Rensa alla

Vems sida?


Ämnesstartare

Jag har en fråga:

Föreställ dig att du är tjejen i ett förhållande. Du har en bästa killvän som berättar för dig att han har runkat i Skype till din röst. Du berättar det för din partner och han ber dig att blockera honom vilket du gör helt utan problem.

Efter ett tag märker du att din partner har varit halvt otrogen. Han har “skämtat” som han uttrycker sig. Ett exempel: Hans tjejkompis berättar att hon har börjat gymma. Då skriver han saker som:
“du borde göra squats :3” “liksom träna rumpan :33” och “det är rumpan alla kollar på :3”.
Han har även skrivit till denna tjej att han ska värma henne, med hjälp av en filt. Han har också skrivit till andra tjejer när de skickar bilder att ”damn :3 modell ju :333”. Du tycker inte detta är ett okej beteende i ett förhållande så du pratar med honom om det, utan att be hnom göra det så blockerar han henne och en annan tjej.
Ni är i ett distansförhållande. Det är första gången han kommer till dig och den första personen som får veta att han är på väg är hans närmsta tjej kompis. När han berättar att han är i samma stad som henne frågar hon om han kom för hennes skull också, och han svarar ja. Han har bestämt träff med henne inom tre dagar, utan att du vet något. När du får reda på detta så blir du arg, du pratar med honom och han blockerar henne, utan att du bett honom.

Vilket av dessa förslag är värst? Vems sida hade du varit på?

Jag tycker att i det första exemplet när tjejens kompis har runkat till hennes röst så kan han inte tvinga henne att blockera honom då det inte är hennes fel. Om man jämför det med vad killen själv gjort dom är hans fel, så är det han som borde blockera personerna.


   
Citera
reben

nån måste inte varit värst
gör det inte igen båda sakerna e väl konstiga
konstigast är väl att ni inte får ha polare av andra könet

skoja inte konstigt låter underbart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men tycker du killen har rätt till att be henne blockera sin bästa kompis för något som hon själv inte gjorde? 


   
SvaraCitera

va e :3 fö smilie


   
SvaraCitera
reben

Anchezz:
Men tycker du killen har rätt till att be henne blockera sin bästa kompis för något som hon själv inte gjorde? 

nä det tkr jag inte
men hon bör ju säga åt hnm på skarpen att det inte är ok beteende vare sig om du har pojkvän lr inte. jag hade lackat ur och velat blocka personen väldigt äcklande. o om han nu ska runka så kan han väl åtminstone undvika att berätta det.


   
SvaraCitera

Du menar, rent hypotetiskt?


   
SvaraCitera

Mer seriöst så skulle jag dumpa killen; rumpsmileysen irriterar mig till döden, vägra när han ber mig "blocka" min bästa vän och ifrågasätta hans kvinnosyn och empatiska förmåga i och med att han "blockar" kompisar bara för att jag lyfter frågan om dem. Därefter skulle jag se över min egen orimliga svartsjuka och göra en själasökande resa till Helsingfors.


   
SvaraCitera

Tycker allt verkar helt konstigt. Hade dumpat killen om jag var tjej. Låter inte som ett bra och trovärdigt förhållande. 


   
SvaraCitera
mynona

Anchezz: Du har en bästa killvän som berättar för dig att han har runkat i Skype till din röst. Du berättar det för din partner och han ber dig att blockera honom vilket du gör helt utan problem.

Jag skulle aldrig ha blockat en nära vän av ett sådant skäl: hade jag gjort det skulle han inte ha varit någon nära vän, och gjorde jag det skulle jag varit en dålig vän. Det är alltså ett problem att plocka en vän bara för att ens partner är svartsjuk av ett sådant otillräkligt skäl: eftersom hon inte tagit något initiativ, finns det för övrigt ingen orsak att vara svartsjuk. 

Anchezz: “du borde göra squats :3” “liksom träna rumpan :33” och “det är rumpan alla kollar på :3”.
Han har även skrivit till denna tjej att han ska värma henne, med hjälp av en filt. Han har också skrivit till andra tjejer när de skickar bilder att ”damn :3 modell ju :333”. Du tycker inte detta är ett okej beteende i ett förhållande så du pratar med honom om det, utan att be hnom göra det så blockerar han henne och en annan tjej.

Visst är han värre eftersom han tar initiativ medan hon inte har gjort det. Kanske han gjorde så för att han ville "ge igen", och därför blockar han utan att hon bett honom, därför att han använda de andra tjejerna bara som redskap för att ge igen. Det är respektlöst mot tjejerna och visar på dålig etik från hans sida. Att de betyder så lite fast han kallar dem "kompisar" gör honom till en dålig kompis och därmed förstår jag inte hur han kan vara en bra partner.  

Anchezz: Ni är i ett distansförhållande. Det är första gången han kommer till dig och den första personen som får veta att han är på väg är hans närmsta tjej kompis. När han berättar att han är i samma stad som henne frågar hon om han kom för hennes skull också, och han svarar ja. Han har bestämt träff med henne inom tre dagar, utan att du vet något. När du får reda på detta så blir du arg, du pratar med honom och han blockerar henne, utan att du bett honom.

Att hans närmast kompis får veta sånt och att han bestämmer saker med en nära kompis utan att tala om det är faktiskt ingen orsak att bli svartsjuk. Då måste man arbeta med sin svartsjuka. Man kan bli svartsjuk men man måste behärska den sidan av sig själv. Att en bästa kompis är av det kön han tänder på bör inte förändra saken. Om han blockar henne bara sådär är han återigen en dålig kompis.  

Anchezz: Vilket av dessa förslag är värst? Vems sida hade du varit på?

Vill du tvunget veta vem som är "värst" så är det förstås honom i den meningen att han tog initiativen till sexuell kontakt med annan part i ett monogamt förhållande medan hon inte gjorde det. 

Men både han och hon verkar vara dåliga vänner och ha problem med svartsjuka utifrån den här beskrivningen. 


   
SvaraCitera