Aviseringar
Rensa alla

Verifiering av betygsdokuments äkhet vid universitetsansökan


Åtta
Ämnesstartare

Då min skola är efterbliven och inte skickar in studenternas betygsdokument till teh almighty database of grades så måste jag själv skicka in mina betyg när jag ska ansöka till universitet. Dock står det att om jag ska skicka in en kopia så måste det innehålla två signaturer som verifierar dokumentets äkthet - men det står ingenting om vilka som ska skriva på. Kan vem som helst verifiera dess äkthet eller måste jag få det påskrivet av rektor/studierektor från min gymnasieskola?


   
Citera

Vet ej vad äkhet är för nåt *hihi!11* [blush]

Dold text: elskaerj


   
SvaraCitera

Om man ringer och ber om betygskopior så kommer dom hem till en med sådana underskrifter, eller gjorde för mig i alla fall. Och det lär väl såklart vara någon som faktiskt kan garantera att det är äkta, alltså inte din mamma.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Oväntad:

Och det lär väl såklart vara någon som faktiskt kan garantera att det är äkta, alltså inte din mamma.

Alltså, det lustiga är att ju mer jag googlar desto mer verkar det som att vem fan som helst kan skriva på det, så länge de skriver namn och personnummer. [shake]


   
SvaraCitera

Åtta:

Alltså, det lustiga är att ju mer jag googlar desto mer verkar det som att vem fan som helst kan skriva på det, så länge de skriver namn och personnummer. [shake]

Stämmer nog.
Jag var tvungen att inkludera namn och address på två stycken (icke familjemedlemmar) som kunde garantera att mina personuppgifter var sanna när jag sökte visum till USA. Då frågade jag bara två av mina klasskamrater (över 18 år självklart).
Lär nog vara samma sak för dig och ditt betygsdokument. Dvs spelar ingen större roll vem som skriver på, så länge de är vuxna och inte familjemedlemmar, men om du kan få någon lärare/rektor att skriva på så är det nog ändå säkrast.


   
SvaraCitera

Ta två random människor på biblioteket som sätter dit sina kråkor och det är fine :3. Tror jag :3. Biblotikarier borde få göra sånt ofta.

Men alltså, det skall man ju göra med alla 'kopior' av papper man skall använda - typ anställningsbevis och jox också, när man sökert jobb. Poängen med det hela är att någon skall verifiera att du inte.. äh, jag vet inte, skitdumt system. Din skola är korkad som bajsade på databasen!


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Hampie:

Din skola är korkad som bajsade på databasen!

Agreed.

Hur som helst så bad jag två stycken studievägledare på Komvux att vidimera skiten. De hade t.o.m. en fin liten stämpel. [party]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera