Aviseringar
Rensa alla

Vet att du ser det här, så varför inte bara svara på frågan


Ämnesstartare

Hej, vill höra era åsikter om en fråga som kommer på provet imorgon..

”Skillnaden mellan rika och fattiga ökar i Sverige”, tycker du att det är upp till varje människa att skrapa ihop sin egen förmögenhet eller borde samhället jämna ut skillnaden 

-Argument,sa mat för och nackdelar 


   
Citera

>varför inte bara svara på frågan

för att det är en svår fråga


   
SvaraCitera

Samhället borde jämna ut det, enda anlendningen är att jag inte vill jobba


   
SvaraCitera
Haien

Samhället till en viss gräns


   
SvaraCitera

Tycker personligen att varje individ ska ha möjlighet som att lyckas, oavsett om man kommer från en fattig eller rik familj. Det vill säga, om du är på botten av pyramiden så ska du kunna jobba dig upp på den. 
Men, samhället borde också hjälpa till för att se till att ingen hamnar absolut längst ner. Men att omfördela pengarna helt jämt mellan alla är fel tycker jag.


   
SvaraCitera

Nej regeringen ska inte jämna ut skillnaderna. Det gick inte speciellt bra de andra gånger man testade det. Den där meningen yttras nästan alltid av en Vänsterpartist eller Socialdemokrat vilket förbryllar mig då man med nuvarande skatter inte gör speciellt mycket för att minska klyftorna. Jan Björklund sa en intressant grej en gång innan han insjunkande i vänsterblivenhet. Det var ungefär såhär om jag minns rätt; "Ni bekämpar rikedom. Vi bekämpar fattigdom". Detta var då riktat mot Vänsterpartiet.
 
I Sverige har vem som helst möjligheten att bli rik (eller ja beror ju hur vi definierar rik såklart). Det gäller bara att man har idén, viljan eller turenRullar ögonen


   
SvaraCitera

Anledningen till att de ekonomiska skillnaderna ökar beror på ökad migration, dålig integration och Sveriges deltagande i Europeiska unionen. 


   
SvaraCitera

”Skillnaden mellan rika och fattiga ökar i Sverige”, tycker du att det är upp till varje människa att skrapa ihop sin egen förmögenhet eller borde samhället jämna ut skillnaden"

Jadu julia1130, vad tror du själv?

Kan vi vara överens om att högre utbildning och toppbetyg borde sannolikt ge större förmögenhet och högre levnadsstandard än en lägre utbildning och bottenbetyg?

Då blir ju nästa fråga om över huvud taget samhället ska erbjuda utbildningar på skattebetalarnas bekostnad som det redan finns så pass många utbildade av idag så framtidsutsikterna pekar på livslång arbetslöshet?
Eller är det inte bättre att samhället ENBART erbjuder utbildningar på skattebetalarnas bekostnad som det GARANTERAT är stor brist på utbildat folk av idag och som framtidsutsikterna är supergoda för framtida anställningar?
För att uttrycka det på ett annat sätt - SAMHÄLLET BESTÄMMER VAD DEN STUDERANDE HAR FÖR YRKESUTBILDNINGAR ATT VÄLJA PÅ. PUNKT SLUT!!!

En av de verkligt stora yrkesgrupper som det verkligen behövs folk till är bl a bilreparatörer och industriarbetare med inriktning på industrirobotar.

Men en sak kan vi slå fast - alkohol, droger, spel och dobbel och gambling är det absolut sämsta alternativet till en personlig framtida förmögenhet. Tumme ned


   
SvaraCitera