Aviseringar
Rensa alla

Vet inte vad jag vill.


Ämnesstartare

Neh men hörni jag har ångest över vad jag egentligen ska plugga till och behöver er hjälp.
Sen jag var liten har jag alltid velat bli flera saker. Läkare, advokat och pilot. Dessa tre har alltid suttit fast i mig. Advokat är det jag strävat efter sen några år tillbaka och det som lockat mig mest. Jag "glömde" lite läkardrömmen då jag valde att gå ekonomi på gymnasiet, inte trodde på mig själv att klara vissa ämnen osv.
Just nu har jag läst UJIK via Lund och valde att göra det för att se om jag tyckte juridik var intressant. Jag älskar juridik och tycker det är så intressant märkte jag.
Sista året på gymnasiet valde jag att läsa naturkunskap 2, fick raka A i den kursen och det var så intressant.
Jag är så... förvirrad på vad jag vill? Jag utesluter inte heller tanken att köra på båda yrkena i mitt liv (läkare/sjuksköterska och jurist).
Men just nu, som 19-åring är jag så förvirrad. Jag har sagt så länge att jag vill bli advokat men jag vet inte. Var ska jag börja?
Help a girl out att förstå sig själv och om ni haft liknande erfarenhet.


   
Citera

Har lite samma problem, kan se mig arbeta i framtiden med olika saker. Men om du var tvungen att välja idag, vad hade du valt? Ofta brukar magkänslan stämma ganska bra med vad man vill innerst inne. Men som sagt så är det inte ett lätt beslut att ta.


   
SvaraCitera

Många av oss ser olika vägar i livet, det är något klokt och bra att inte snöa in sig på en bana. Personligen så skulle jag vilja bli politiker, aktiemäklare eller dataingenjör, tre helt olika saker som går tre helt olika vägar. Förhoppningen är att jag ska bli dataingenjör men skiter det sig så ska jag nog studera statsvetenskap, aktiemäklare är väl mer något som jag gärna gör på fritiden fast gärna mer professionellt, eget företag eller nått.


   
SvaraCitera
L Y S

amenvafan: Var ska jag börja?

Hej, intresset för det teoretiska i yrket är viktigt när du gör valet men jag har med tiden insett att det är ännu viktigare med arbetsmiljön och det praktiska i yrket. Det är det som gör att det fungerar i längden.

Jag kan inte mycket om dessa yrken, men här är ett försök att skilja de åt vad gäller det praktiska.

Läkare/sjuksköterska
Du behöver tänka på att du:
* Arbetar fysiskt och psykiskt nära människor p.g.a intima undersökningar, personliga och känsliga privata samtal med patienter o.s.v.
* Arbetar ibland långa pass, ibland (ofta?) på obekväma arbetstider
* Kan bli fysiskt om man måste lyfta patienter, hjälpa till att flytta dem o.s.v.
* Behöver ibland lämna tunga besked om sjukdom, dödsfall och liknande.
* Snabbt kan se att du hjälper människor och gör skillnad.

Jurist
Du behöver tänka på att du:
* Kommer arbeta mycket mer med pappersarbete och byråkrati än om du blir läkare/sjuksköterska.
* Kommer arbeta mycket mer teoretiskt (läsa, tänka, skriva) än inom läkaryrket speciellt jämfört med en sjuksköterska.
* Kommer ha många möten där du diskuterar, förhandlar, debatterar i domstol o.s.v.

Jag kommer inte på så mycket mer eftersom kunskapen om yrkena är begränsad, men nu förstår du iaf vilken fakta du bör ta reda om yrkena innan du väljer till slut.


   
SvaraCitera
L Y S

Trevlig-Snubbe: Många av oss ser olika vägar i livet, det är något klokt och bra att inte snöa in sig på en bana. Personligen så skulle jag vilja bli politiker, aktiemäklare eller dataingenjör, tre helt olika saker som går tre helt olika vägar. Förhoppningen är att jag ska bli dataingenjör men skiter det sig så ska jag nog studera statsvetenskap, aktiemäklare är väl mer något som jag gärna gör på fritiden fast gärna mer professionellt, eget företag eller nått.

Politiker kan man bli utan någon utbildning alls, krävs bara att man har starka åsikter och sen kör man på. Glad


   
SvaraCitera

L Y S:

Politiker kan man bli utan någon utbildning alls, krävs bara att man har starka åsikter och sen kör man på. Glad

Jo det är ju sant. Många höjdare ^*host, host* (OBS: Ej corona Blink) har ju inte ens gått ut gymnasiet. Är man sosse och har rätt åsikter då har man karriären färdig. Fungerar bra i stort sett vilket parti som helst... förutom i SD för har man ingen utbildning där då är man ju en sån där obildad dummerjöns... Dock i stort sett oavsett. I vänsterpartiet behöver man inte vara bildad, där kan man hylla Lenin och Stalin och berätta hur fantastiska dem var... Att de hade koncentrationsläger, massvält, arbetsläger, deporterade folk till Sibirien (till bland anant arbetsläger med urusla förhållanden), folkmord, avrättningar osv det pratar man inte om. Om någon skulle påtala det kan man blocka personen och låtsas som ingenting, om man är på twitter, i verkligenheten kan man säga ''ja men det var inte riktig kommunism'', sen att VpK hyllade Stalin då och hade kontakt ända tills Sovjets fall... och hyllar kommunismen idag det, ja det... Ah.

Med allt det sagt, jag vill inte gärna framstå som obildad när jag blir aktiv i politiken. Man ser ju bara ut som ett fån då. Det är ju aldrig bra. Dock tror jag att jag är lite mer skärpt än så, det är ju bra att vara folklig samtidigt, det är inte synonymt med att se ut som ett fån. Fån är sådana som sitter på höga hästar och tror sig veta bäst fast de inte vet vad de håller på med.


   
SvaraCitera

amenvafan:
Neh men hörni jag har ångest över vad jag egentligen ska plugga till och behöver er hjälp.
Sen jag var liten har jag alltid velat bli flera saker. Läkare, advokat och pilot. Dessa tre har alltid suttit fast i mig. Advokat är det jag strävat efter sen några år tillbaka och det som lockat mig mest. Jag "glömde" lite läkardrömmen då jag valde att gå ekonomi på gymnasiet, inte trodde på mig själv att klara vissa ämnen osv.
Just nu har jag läst UJIK via Lund och valde att göra det för att se om jag tyckte juridik var intressant. Jag älskar juridik och tycker det är så intressant märkte jag.
Sista året på gymnasiet valde jag att läsa naturkunskap 2, fick raka A i den kursen och det var så intressant.
Jag är så... förvirrad på vad jag vill? Jag utesluter inte heller tanken att köra på båda yrkena i mitt liv (läkare/sjuksköterska och jurist).
Men just nu, som 19-åring är jag så förvirrad. Jag har sagt så länge att jag vill bli advokat men jag vet inte. Var ska jag börja?
Help a girl out att förstå sig själv och om ni haft liknande erfarenhet.

Låter som du är Väldigt ambitiös speciellt om du kan tänka dig 7 års utbildning som läkare, plus ca 5 år för jurist. Är verkligen inget fel med det men ibland kan man behöva sänka sina förväntningar för det finns en ökad risk med att ha höga krav på sig själv. Tänkt om det Inte går vägen? Statistiskt sett så är/har var 3:e ung kvinna i Sverige varit deprimerad i unga år och ofta på grund av höga krav på sig själv.

Att man mentalt projicerar sin framtid så pass långt brukar innebära att det dränerar en mentalt om livet gör en "avstickare". Säger inte det händer dig men att var bara uppmärksam!

Oavsett vad, så hoppas jag du finner något du blir Lycklig inom! Sen så kommer ingen klandra en att livet kommer emellan och gör en ny riktning.

Hoppas på det bästa!


   
SvaraCitera

amenvafan:
Neh men hörni jag har ångest över vad jag egentligen ska plugga till och behöver er hjälp.
Sen jag var liten har jag alltid velat bli flera saker. Läkare, advokat och pilot. Dessa tre har alltid suttit fast i mig. Advokat är det jag strävat efter sen några år tillbaka och det som lockat mig mest. Jag "glömde" lite läkardrömmen då jag valde att gå ekonomi på gymnasiet, inte trodde på mig själv att klara vissa ämnen osv.
Just nu har jag läst UJIK via Lund och valde att göra det för att se om jag tyckte juridik var intressant. Jag älskar juridik och tycker det är så intressant märkte jag.
Sista året på gymnasiet valde jag att läsa naturkunskap 2, fick raka A i den kursen och det var så intressant.
Jag är så... förvirrad på vad jag vill? Jag utesluter inte heller tanken att köra på båda yrkena i mitt liv (läkare/sjuksköterska och jurist).
Men just nu, som 19-åring är jag så förvirrad. Jag har sagt så länge att jag vill bli advokat men jag vet inte. Var ska jag börja?
Help a girl out att förstå sig själv och om ni haft liknande erfarenhet.

Jadu strax över ett halvår senare. Vad valde du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay2.0:

Jadu strax över ett halvår senare. Vad valde du?

Flyttade till ensam till London i December, levt livet sen dess, och kommer troligtvis plugga juridik här eller i Sverige om jag väljer att åka tillbaka! 🙂


   
SvaraCitera

amenvafan:

Flyttade till ensam till London i December, levt livet sen dess, och kommer troligtvis plugga juridik här eller i Sverige om jag väljer att åka tillbaka! 🙂

Inte svaret jag väntade mig. Har du hittat jobb där eller hur hade du råd med det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha! I know.. Kan inte ens fatta själv att jag gjorde det.. Hade ihopsparade pengar innan jag åkte, fick jobb efter 2 månader och jobbar för tillfälligt på en skola som ABA-tutor. 


   
SvaraCitera

amenvafan:
Haha! I know.. Kan inte ens fatta själv att jag gjorde det.. Hade ihopsparade pengar innan jag åkte, fick jobb efter 2 månader och jobbar för tillfälligt på en skola som ABA-tutor. 

Där ser man minsann. Har du en brittisk accent nu eller?Sover


   
SvaraCitera

amenvafan:

Flyttade till ensam till London i December, levt livet sen dess, och kommer troligtvis plugga juridik här eller i Sverige om jag väljer att åka tillbaka! 🙂

fick lite olof gustafssson vibbar här, det är väl nt han som skriver ? Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Gör bara ett sånt test som säger vilket jobb passar dig


   
SvaraCitera