Aviseringar
Rensa alla

Vet någon en duktig musik producent/ett bra program för att hitta låtar?


Ämnesstartare

jossie94: Jag skrev förut i en av mina trådar, de låtar jag söker efter, men Hxiley tyckte de ar för långt att läsa tex, så de var info om själva låtarna som jag försöker hitta, men det är väldigt lite att gå på. Vill du ha den texten så du vet lite mer om vilka låtar jag söker efter?

Nej alltså jag vill bara hitta låtar som jag lyssnat på tidigare, som jag nu inte minns vad det heter. Var det lite tydligare?

OK, då fattar jag. Jag vet att det fanns en sida på nätet eller snarare en stor sajt som just hade lagt upp troligen miljontals med redan publicerade låtar (texter). Året måste varit sent förra årtiondet. Dvs ca 2008 - 2009. Då hade den legat ute i säkert bortåt 10 år.

Man kunde ex skriva in en textrad och söka i hela databasen över hur många dvs vilka låtar som innehöll just dessa ord i exakt denna ordning.

Men som vanligt när någon gör något bra för musiklyssnaren (har TPB i åtanken) så fick sajten problem med upphovsrätter dvs de blev stämda pgr av upphovsrättsbrott. Ungefär som TPB och Megaupload har blivit.

Så tyvärr finns det ingen sökmotor som har liknande funktion idag. Google i det fallet är väl inte mycket att komma med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

OK, då fattar jag. Jag vet att det fanns en sida på nätet eller snarare en stor sajt som just hade lagt upp troligen miljontals med redan publicerade låtar (texter). Året måste varit sent förra årtiondet. Dvs ca 2008 - 2009. Då hade den legat ute i säkert bortåt 10 år.

Man kunde ex skriva in en textrad och söka i hela databasen över hur många dvs vilka låtar som innehöll just dessa ord i exakt denna ordning.

Men som vanligt när någon gör något bra för musiklyssnaren (har TPB i åtanken) så fick sajten problem med upphovsrätter dvs de blev stämda pgr av upphovsrättsbrott. Ungefär som TPB och Megaupload har blivit.

Så tyvärr finns det ingen sökmotor som har liknande funktion idag. Google i det fallet är väl inte mycket att komma med.

Jag skrev ett pm till dig, vilka lååtar de handlade om, och de ska ju gå att hitta, de finns på youtube vet jag, men jag kommer inte ihåg texten, utan bara handlingen vilket är så lite att gå på, jag vet en sida men så ska mn kunna årtal osv, vilket jag är väldigt dålig på. Jag har försökt komma ihåg vad de sjunger om i ena låten, men de andra vet jag bara några rader men då kommer de upp alternativ som bara har vissa ord med, eller något som är likt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jossie94: Jag skrev ett pm till dig, vilka lååtar de handlade om, och de ska ju gå att hitta, de finns på youtube vet jag, men jag kommer inte ihåg texten, utan bara handlingen vilket är så lite att gå på, jag vet en sida men så ska mn kunna årtal osv, vilket jag är väldigt dålig på. Jag har försökt komma ihåg vad de sjunger om i ena låten, men de andra vet jag bara några rader men då kommer de upp alternativ som bara har vissa ord med, eller något som är likt.

Har läst ditt långa pm. En fråga... vad är det för musikstil?

Själv lyssnar jag mycket (inte mest) men som sagt mycket på gammal klassisk pop- och rock från 60- och 70-tal. Även sk HM (heavy metal) från 70-tal om man nu ska kalla Led Zeppelin, Deep Purple och Black Sabbath för heavy metal? Jimi Hendrix var väl mer en gitarr-guru.  Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Har läst ditt långa pm. En fråga... vad är det för musikstil?

Själv lyssnar jag mycket (inte mest) men som sagt mycket på gammal klassisk pop- och rock från 60- och 70-tal. Även sk HM (heavy metal) från 70-tal om man nu ska kalla Led Zeppelin, Deep Purple och Black Sabbath för heavy metal? Jimi Hendrix var väl mer en gitarr-guru.  Hjärta

Ena låten är ju modern/gammal men är nog runt 1900 talet eller 2001. osäker. Men som jag skrev, påminner om typ footloose, eller typ grease stilen. kan tänka mig att de va den tiden. de hade iaf jeans och vita tröjor, slitna, alltså bandet. Låten hette typ the smooih eller något, de va en förkortning minns jag. Lät lite som en låt man hade på singstar spelen. Det hade också kunnat vara lite som christian walz låt - neer be afraid again , själva miljön och årtal. Men jag är som sagt osäker på årtalet, men den va gammal/modern. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De andra låtarna var ju playahead, låtar så de borde man hitta på playahead listorna. 
Emilush låten hittar jag men ingen fil som fungerar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Har läst ditt långa pm. En fråga... vad är det för musikstil?

Själv lyssnar jag mycket (inte mest) men som sagt mycket på gammal klassisk pop- och rock från 60- och 70-tal. Även sk HM (heavy metal) från 70-tal om man nu ska kalla Led Zeppelin, Deep Purple och Black Sabbath för heavy metal? Jimi Hendrix var väl mer en gitarr-guru.  Hjärta

De andra låtarna var ju playahead, låtar så de borde man hitta på playahead listorna.
Emilush låten hittar jag men ingen fil som fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jossie94: Ena låten är ju modern/gammal men är nog runt 1900 talet eller 2001. osäker. Men som jag skrev, påminner om typ footloose, eller typ grease stilen. kan tänka mig att de va den tiden. de hade iaf jeans och vita tröjor, slitna, alltså bandet. Låten hette typ the smooih eller något, de va en förkortning minns jag. Lät lite som en låt man hade på singstar spelen. Det hade också kunnat vara lite som christian walz låt - neer be afraid again , själva miljön och årtal. Men jag är som sagt osäker på årtalet, men den va gammal/modern.

De andra låtarna var ju playahead, låtar så de borde man hitta på playahead listorna.
Emilush låten hittar jag men ingen fil som fungerar.

Är det några låtar som har legat på topplistorna i Europa (the UK) dvs engelska Top 20-listan eller i Nordamerika dvs Bilboard Top 100 sedan slutet av 1950-talet eller början av 1960-talet fram till idag och du vet en eller ett par textrader så borde Googla kunna fixa sökningen.
Men detta förutsätter att de låtar du söker har legat på engelska eller nordmerikanska topplistorna de senaste 60 åren.

Söker du däremot några "okända YouTube-artister" så är det med stor sannolikhet mindre troligt att du kan google textraderna då de aldrig blivit förlagda på ett skivbolag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Är det några låtar som har legat på topplistorna i Europa (the UK) dvs engelska Top 20-listan eller i Nordamerika dvs Bilboard Top 100 sedan slutet av 1950-talet eller början av 1960-talet fram till idag och du vet en eller ett par textrader så borde Googla kunna fixa sökningen.
Men detta förutsätter att de låtar du söker har legat på engelska eller nordmerikanska topplistorna de senaste 60 åren.

Söker du däremot några "okända YouTube-artister" så är det med stor sannolikhet mindre troligt att du kan google textraderna då de aldrig blivit förlagda på ett skivbolag.

jag vet att denna låt var av ett gammalt band, the hette inte the who men något liknande, typ the smoiih, alltså en förkortning. typ en låt som var på ett singstar spel kan man säga, fast denna fanns på Youtube. jag vet ju handlingen  och hittat liknande storys men de va inte dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Är det några låtar som har legat på topplistorna i Europa (the UK) dvs engelska Top 20-listan eller i Nordamerika dvs Bilboard Top 100 sedan slutet av 1950-talet eller början av 1960-talet fram till idag och du vet en eller ett par textrader så borde Googla kunna fixa sökningen.
Men detta förutsätter att de låtar du söker har legat på engelska eller nordmerikanska topplistorna de senaste 60 åren.

Söker du däremot några "okända YouTube-artister" så är det med stor sannolikhet mindre troligt att du kan google textraderna då de aldrig blivit förlagda på ett skivbolag.

De ska finnas på Youtube. Någon borde ju veta vilka låtar det är. 


   
SvaraCitera