Aviseringar
Rensa alla

Vet ni vart skatten går?


Ämnesstartare

Enligt en opinionsundersökning som genomförts så tror majoriteten av svenskarna tror att mindre än hälften av kommuner och landstings kostnader går till vård, skola och omsorg.

Även av mina egna erfarenheter att döma så tror många människor att vi betalar skatt till en massa skit. Allianspartierna brukar ofta anklaga de rödgröna för att de vill använda skattepengar till massa dumheter istället för att satsa på "välfärdens kärna". Så motiverar de också sina skattesänkningar, de lurar i människor att sänkta skatter främst innebär att massa odefinierat "skit" försvinner, men välfärden är förstås lika bra som innan.

Men i verkligheten så går 90% av kommuner och landstings utgifter till vård, skola och omsorg. Vilket endast 3% av svenskarna trodde enligt opinionsundersökningen. Resten går i huvudsak till infrastruktur, sophämtning, brandkår, polis, snöskottning och sånt där. Några ören går till kulturverksamhet och utav de går en bråkdel till någon teaterpjäs som gör narr av könsroller. Men det är just den där tiondelens öre som får diverse högerfolk att säga "skattepengar går bara till massa skit, nu ska politikerna pracka på oss såntdär genus queer, nej fy fan jag har slitit och varit arbetsam i trettio år och nu ska jag skattas till döds för att finansiera deras politiskt korrekta projekt om 'könsrollernas dekonstruktion och moralens upplösning'!"

Här är diagram över vart den totala skattesumman går:
Image

Vad är det som är "skit"? Förutom försvaret då. Men de som klagar på att ören försvinner till kulturen tycks sällan lika upprörda över att kronor försvinner till soldater och krigsmaterial.


   
Citera
Ämnesstartare

Spartakus:

Vad är det som är "skit"?

Alla miljarder som går till muslimerna i Sverige! Vad tror du att "de" kostar i form av socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, skolor - som de dessutom med jämna mellanrum bränner ner, sjukvård, pensioner o alla brott de begår med polis, advokater o fängelser o brottsoffer som resultat mm mm mm. Listan kan göras hur lång som helst. [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

synd bara att alla pengar som tydligen kommer till sjukvårdens omsorg verkar förskingras, för till verksamheten verkar de inte gå iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

visste[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett mer rättvisande diagram. Här är den offentliga sektorns utgifter per krona (i ören).

Image


För att få det mer detaljerat så är det bara att gå in på:

​Ekonomifakta


   
SvaraCitera

Spartakus:

Här är diagram över vart den totala skattesumman går:

Kan man få källan?

Chryseus:

Ett mer rättvisande diagram.

Länken verkar fucka sig

​Länken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Länken verkar fucka sig

Jag fixade länken.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Jag fixade länken.

Åh[blush] ja... dåså.. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Kan man få källan?

http://storstad.wordpress.com/2010/08/27/vad-kostar-valfardens-frukt/

Chryseus:

Ett mer rättvisande diagram. Här är den offentliga sektorns utgifter per krona (i ören).

På många sätt ett bättre diagram då den är mer detaljerad. Men det är missvisande att skildra socialförsäkringssystemet som en kostnad för det är ingen utgift utan bara en transferering (som dessutom är mycket gynnsam för samhället som helhet).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den går till min lyxvilla i skärgården.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det förvånar mig inte att sidan "Ekonomifakta" - skaparna av ditt diagram - är en del av Svenskt Näringslivs propagandagren.

För er som inte vet så är Svenskt Näringsliv än förening av svenska företagare och andra rika människor. De är ungefär om LO fast för kapitalister istället för arbetare. De har de senaste 40 åren arbetat hårt för att genomdriva ett sk. systemskifte i Sverige, dvs. de vill avskaffa den svenska modellen och införa en nyliberal modell utan kollektivavtal och välfärdsstat.

I början av 80-talet så stod följande på Svenskt Näringslivs önskelista:

Sänkta löner, större löneklyftor och prestationslöner, högre vinster inom industrin och högre aktieutdelningar, en arbetsmarknadspolitik som flyttar människorna till fabrikerna, automatiserad produktion med risk för ökad arbetslöshet, försämrade lagar i arbetslivet, nej till löntagarfonder, privata arbetsförmedlingar, sämre sjukförsäkring, försämrad ATP, hårda åtgärder mot offentliga sektorn, privatisering av sjukvård och skola, effektivare betygssystem, utbildning och forskning för näringslivets behov, mer kärnkraft, reklam i radio och tv, fler arbetsgivare i riksdagen, fri prisbildning på bostäder och ny skattepolitik.

I dag har nästan allt på den listan bockats av och mer därtill. Svenskt Näringsliv har under de senaste 30 åren varit den överlägset starkaste kraften inom svensk politik, långt starkare än något enskilt parti. Även starkare än LO och deras huvudfokus har varit just att vidga maktklyftan mellan LO och de själva.

Och då ska tilläggas att Svenskt Näringsliv också har massa andra mäktiga intresseorganisationer på sin sida, så som Almega, SFN, UOK, Timbro, Captus, Fores, Clapham, Skattebetalarnas förening med flera. Sedan måste man också räkna dit megafonerna, den borgerliga pressen.

Moderaterna har alltid varit under tummarna på kapitalet, men även Centerpartiet är i dag ett parti som helt går näringslivets ärenden. Deras gamla bas, bönderna, har blivit för få och svaga och gick näringslivet in och tog över partiet helt enkelt. KD och FP tror jag har en annan bas, de är fortfarande i viss mån folkpartier men är ändå insnärjda i Alliansen.

Socialdemokraterna var som alla vet LO:s parti men kapitalisterna utövar ändå ett enormt inflytande på SAP och det är SAP som genomfört de flesta av deras krav. Sossarna fungerar som ni vet väldigt dåligt som parti, de har misslyckats i valrörelsen trots att de har alla förutsättningar att lyckas då Alliansen inte skött sig bra. Att sossarna fungerar så dåligt är för att det inte är ett enat parti utan att trasigt parti som håller i hop mest av lojalitet till partiet.

I Socialdemokraterna finns det en majoritet som är arbetare och som är vänster och som har en klassinstinkt. Sedan finns det en stor minoritet (som är en majoritet på högre poster) som ofta tillhör mellanskikten och inte har samma klasskänsla, många har inte ens arbetat utan är riktiga politiker. Dessa har förstås mycket lättare att ta till sig borgerlig ideologi, speciellt då arbetarklassen liksom inte är tillräckligt vakna och välorganiserade för att dra i andra riktningen.
Således har vi ett parti som ingen riktigt är nöjd med, som drabbats av massa olika hemliga fraktionsstrider hur länge som helst men som ändå inte vill inse sina problem.

Miljöpartiet är likt Folkpartiet ett liberalt akademikerparti och som sagt, klasskänslan kommer inte by default till mellanskikten utan de måste skaffa den på något sätt, tex. genom arbetslivet, umgänget, lokalområdet eller genom bildning.

Men segregationen ökar hela tiden, i dagens Stockholm så separeras arbetarklassbarn från mellanskiktsbarn senast efter årskurs nio - i regel tidigare än så pga. boendesegregation. Arbetarklassen och mellanskikten glider ifrån varandra socialt, ekonomiskt och kulturellt trots att de egentligen skulle de kunnat vara en enda stark klass.

Vår tid är i behov av en renässans för arbetarrörelse. Det är mycket viktigt för annars kommer Sverige att bli ett allt sämre land att leva i för majoriteten av befolkningen.

Det kräver tid och engagemang men en enkel sak som ändå kan göra viss nytta är att rösta i valet. En rödgrön valseger hejdar kapitalets offensiv en aning, det finns som sagt en del motstånd inom de rödgröna mot idén att kapitalet ska få organisera samhället helt efter sina egna behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Men det är missvisande att skildra socialförsäkringssystemet som en kostnad för det är ingen utgift utan bara en transferering (som dessutom är mycket gynnsam för samhället som helhet).

Vänta här nu.. det är ingen kostnad eftersom att det inte är en utgift utan bara en transferering? Vilket ekonomiska språk pratar du nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

:

Alla miljarder som går till muslimerna i Sverige! Vad tror du att "de" kostar i form av socialbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, skolor - som de dessutom med jämna mellanrum bränner ner, sjukvård, pensioner o alla brott de begår med polis, advokater o fängelser o brottsoffer som resultat mm mm mm. Listan kan göras hur lång som helst.

Skadestånd de får för "kränkningar" via DO. Får inte jag skadestånd när jag blir kränkt av muslimer? Man skyddas inte av lagen hets mot folkgrupp som finsk heller, då jag är vit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HD biker:

[mad]

Plz nigga'. Börjar bli ensidigt och väldigt, väldigt tröttsamt. Kan ni inte komma med något nytt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Det förvånar mig inte att sidan "Ekonomifakta" - skaparna av ditt diagram - är en del av Svenskt Näringslivs propagandagren.

Och de skulle ha fel siffror menar du? Löjligt..
En blogg med dåligt länkade källor är ju väldigt bra..


   
SvaraCitera