Aviseringar
Rensa alla

Vettigt eller ologiskt?


Ämnesstartare

Jag har varit vegetarian i ganska många år nu och har tidigare ätit veganskt men kommit av mig lite. [blush] Men på senaste tiden så har jag börjat fundera lite, anledningen till att jag är veg. är ju inte för att jag tycker synd om djuren p.g.a de dör (man lider inte när man är död) utan det är helt på grund av hur djurhållningen ser ut i djurindustrin. DÄRFÖR har jag funderat lite över att kanske sluta dricka mjölk helt (tål ändå inte), sluta äta industriproducerade ägg (alltså kan jag äta ägg från exempelvis min sambos pappas höns där jag VET att de har ett bra liv, men inga ägg från ICA och inte produkter med ägg i) och börja äta viltkött som farfar jagat och ev. fisk som någon i min närhet fiskat (förutsatt att jag vet att det avlivats på ett snabbt och smärtfritt vis).

Låter det vettigt?


   
Citera
Ämnesetiketter

Gör det som känns bra för dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför kan man inte rösta på "ät bara kött"?[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Varför kan man inte rösta på "ät bara kött"?[sad]

För att det inte är ett alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Låter logiskt, bli en vettig "köttis". (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så gör min klasskompis. Det fungerar för henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Så gör min klasskompis. Det fungerar för henne.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Knapp (Du röstade på detta alternativ)

Ser inga problem med att äta ägg från "glada" höns, men att stödja jakt däremot är jag ej så förtjust i. Att döda för nöjes skull känns rätt primitivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, om man är vegan/vegetarian bara för hur man anser hur djurindustrin sköts så är det fullständigt vettigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

För att det inte är ett alternativ.

Tycker iaf att det är vettigare att äta kött än att fråga andra vad som är vettigt att man äter[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kråkslott:

Ser inga problem med att äta ägg från "glada" höns, men att stödja jakt däremot är jag ej så förtjust i. Att döda för nöjes skull känns rätt primitivt.

Men det är ju inte för nöjets skull? Farfar och farmor avskyr verkligen hur djurindustrin ser ut idag, så farfar jagar för att inte behöva stödja djurindustrin. Det är ju inte som att han går ut i skogen och skjuter sparvar på "kul".


   
SvaraCitera

Mängder av djur blir skadskjutna vid jakt och dör senare en plågsam och utdragen död. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

Tycker iaf att det är vettigare att äta kött än att fråga andra vad som är vettigt att man äter[confused]

Jag tycker att man är sjuk i huvudet om man vill stödja djurplågerier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Mängder av djur blir skadskjutna vid jakt och dör senare en plågsam och utdragen död. [cute]

Det är helt sant, pratade om detta med farfar och enligt honom så hade det hänt en gång under de 50år som han jagat... Är säkerligen väldigt många djur som dör när man skövlar bönor också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Farfar och farmor avskyr verkligen hur djurindustrin ser ut idag, så farfar jagar för att inte behöva stödja djurindustrin. Det är ju inte som att han går ut i skogen och skjuter sparvar på "kul".

För dem som inbitet äter kött är ju jakt givetvis ett bra alternativ, men är det så för dig som redan är inköpt på veg-ideologin och ej har något "behov" av kött?


   
SvaraCitera