Aviseringar
Rensa alla

VG i matte A


Ämnesstartare

Hej, jag går i kärrtorp. Vi avslutade nyligen matte A och fick reda på våra slutbetyg idag. Fick ett VG 🙁
Efter att ha fått MVG i alla delprov och allt annat förväntade jag mig även ett MVG i slutbetyg även fast mitt VG i nationella.
Jag jämförde med en klasskamrat som fått VG/ VG + i allt och VG + i nationella men ändå fick MVG i slutbetyg. Borde jag känna mig orättvis bedömd och klaga, han var dock lite aktivare än mig med handuppräkning och sånt.
Vad kan man göra i sådana situationer? Tror inte min lärare kommer ändra på sig. Kan man tenta av eller är det försent?
Tackar för svar i förhand [crazy]


   
Citera
Ämnesetiketter

Det skall nu bli lagligt att överklaga betyg. Kom med förberedda argument och slå tillbaka!


   
SvaraCitera

Hitta någon att klaga för? Kan inget om detta egentligen, men om man tycker att man har blivit orättvist bedömd kan man säkert kolla upp det någonstans.


   
SvaraCitera

Ja, du borde taga det vidare... Alla kan ha en dålig dag under ett så upphaussat provtillfälle...


   
SvaraCitera

Eftersom betygen inte är registrerade än så kan du ta kontakt med läraren och diskutera det hela. Betygen registreras väl nån vecka före sommarlovet?


   
SvaraCitera

Ta upp det med läraren bara. Kräv en förklaring i alla fall.


   
SvaraCitera

Du kan trots allt ändra betygen fram tills du tar studenten.


   
SvaraCitera

thesaver:

Fick ett VG

thesaver:

Borde jag känna mig orättvis bedömd och klaga

thesaver:

VG i nationella

Du svarar på din egen fråga. Nej du borde inte känna dig orättvist bedömd, nationella brukar oftast väga tungt.

thesaver:

Vad kan man göra i sådana situationer?

Du kan ju alltid fråga läraren om det fanns någon mer anledning än bara dett vg på nationella, typ att du inte varit lika aktiv som du nämnde. Du kan ju också höra med honom om du kan göra något för att höja dig. Dock har du ingen rättighet att kräva ett nytt försök.


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Kräv en förklaring i alla fall.


   
SvaraCitera

I matte A fick jag tvärtom: VG i alla delprov men MVG i nationella. Fick VG i betyg och ja, förtjänade det väl också. Kändes dock lite snopet ändå. [crazy]

Tycker du ska ta upp det med din lärare, förbered bra argument bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren ska nog gå och klaga imorgon !
Horrorshow. Det jag menade med orättvis bedömd är inte själva betyget i sig utan att min kompis som inte fått något MVG överhuvudtaget slutade upp med ett MVG i slutbetyg 😛


   
SvaraCitera

Har samma problem fast i Matte B. Jag fick MVG på alla prov och VG- på nationella och slutade med VG i slutbetyg samtidigt så känner jag en tjej som fick G på proven och G+ på nationella och hon fick också VG i slutbetyg. WTF liksom?? [mad] Läraren sa att mitt VG är starkare än hennes men inte fan syns det på betyget sen [mad]

Betygssystemet är åt helvete!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja det känns ju liksom om hela terminen har gått i waste, kunde ju liksom lika gärna ha slappat hela terminen, skolkat och fått ett VG likt många andra :/


   
SvaraCitera

Nationella är ett tungt prov men verkligen inte ett avgörande, speciellt inte om du visat MVG-kvalitéer förut. Kolla igenom dina prov och jämför dessa med betygskriterierna och prata sen med läraren med alla prov och kriterier framme, om du känner att det är fördelaktigt så jämför också med den eleven (eftersom lärare jämför mellan elever kan du också göra det).

Ge inte upp >:l hatar när lärare är idioter, hatar det som fan! I've had my fights before [cool]


   
SvaraCitera

hade mvg i so en termin & vg alla andra, förutom sista terminen i 9an.
Fick G i slutbetyg pga. jag var för lat.
tur att detta ej hände i gymnasiet, hade fått fetflipp.

*sympatiserar*


   
SvaraCitera