Aviseringar
Rensa alla

"Vi behöver skapa ett globalt handslag mellan arbete och kapital"


NEMI
 NEMI

Rödingajäveln:

lol

Om man ska göra populärpolitik måste alla läger blidkas 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förstår inte all the fuzz kring det citatet 

känns väldigt mycket "göra en höna av en fjäder"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man känner till hans track record som fackbas så blir man ju inte förvånad.  Farlig man det där men samtidigt är det där samma sak som sossarna har fört fram sedan typ Branting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker inte det är så värst kontroversiellt. Socialdemokratin har ju kört den linjen sedan tjugotalet typ. Den enda skillnaden mellan 50-talets klassfred mellan LO-facken och näringslivet och den klassfred Löfven pratar om nu är ju att maktbalansen mellan den traditionella arbetarrörelsen och kapitalet har förskjutits. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har hört att han är ett svin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

VAD? 

GalenGalenGalenGalenGalenGalen

dazed:

Om man känner till hans track record som fackbas så blir man ju inte förvånad.  Farlig man det där men samtidigt är det där samma sak som sossarna har fört fram sedan typ Branting.

Nej absolut inte. Det var ju bl.a. han som skrev in jobbpaktens "utbildningsanställningar", där unga ska jobba 100% för 75% av lönen, i Metalls avtal och sänkte lönerna på Volvo för att "rädda jobben" (som ändå gick åt helvete).

manul:

Tycker inte det är så värst kontroversiellt. Socialdemokratin har ju kört den linjen sedan tjugotalet typ. Den enda skillnaden mellan 50-talets klassfred mellan LO-facken och näringslivet och den klassfred Löfven pratar om nu är ju att maktbalansen mellan den traditionella arbetarrörelsen och kapitalet har förskjutits. 

Absolut. På 30-talet reste ju t.o.m. ledande socialdemokrater till Mussolinis Italien för att studera den lyckade korporativismen. De historiska banden mellan socialdemokratin och fascismen är många.

Citat är en kul grej snarare än något nytt, men det fångar tydligt kärnan i den socialdemokratiska ideologin. Samförstånd och klassfred till varje pris. Jag tycker främst det är intressant ur aspekten att folk ser socialdemokrati som en vänsterideologi, när dess historia snarare är en historia av att avväpna arbetarklassen och integrera den i kapitalismen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:när dess historia snarare är en historia av att avväpna arbetarklassen och integrera den i kapitalismen. 

S har väl gjort mycket bra, det kommer man knappast ifrån. Jag skulle vilja påstå att det var efter 70-talet det började fucka ur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag ska slå dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

S har väl gjort mycket bra, det kommer man knappast ifrån. Jag skulle vilja påstå att det var efter 70-talet det började fucka ur.

Då har vi väldigt olika syn på det. Jag tycker att det gick åt helvete nästan direkt när de bildades. Sen har det såklart stegvis blivit värre och värre. Redan tidigt försökte de ju dock få kontroll över arbetarklassen och dess kamper för att sedan flytta kamperna och initiativet från arbetarklassen till ombudsmän och politiker. Arbetarklassen blev ett verktyg i deras förhandlingar och när arbetare gick ut i strejk utan deras tillåtelse eller för frågor de inte fann viktiga hjälpte man till att stoppa dessa strejker. Kommunister, anarkister och andra radikala arbetare motverkade man och hjälpte företagen att svartlista. Redan 1910 bröt sig exempelvis SAC ur LO p.g.a. toppstyret, samförståndsmodellen med arbetsköparna, m.m. Då hade striderna internt redan pågått under många år kring taktik. Detta är alltså inget nytt utan har varit grunden i sosseriets hela historia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

jag ska slå dig.

😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

😛

jag vet var du bor. slutar om en kvart. är hos dig om fyrtiofem minuter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

 Detta är alltså inget nytt utan har varit grunden i sosseriets hela historia.

Mycket av det där köper jag inte, S hade interna stridigheter gällande marxismens dilemma långt efter -10 talet osv. 

Att de inte spelat schysst är väl ingen nyhet, men jag tror man är lite väl partisk om man hävdar att de inte värnat om arbetarna på över 100 år. Väldigt mycket de har gjort har varit väldigt bra för Sverige och arbetarna, även fast du väljer att se dem som kapitalisternas byrackor bara för att de aldrig avskaffade det privata ägandet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

jag vet var du bor. slutar om en kvart. är hos dig om fyrtiofem minuter.

Du kom aldrig. :S:S::S

Dan_the_ironman:

Mycket av det där köper jag inte, S hade interna stridigheter gällande marxismens dilemma långt efter -10 talet osv. 

Att de inte spelat schysst är väl ingen nyhet, men jag tror man är lite väl partisk om man hävdar att de inte värnat om arbetarna på över 100 år. Väldigt mycket de har gjort har varit väldigt bra för Sverige och arbetarna, även fast du väljer att se dem som kapitalisternas byrackor bara för att de aldrig avskaffade det privata ägandet.

Absolut hade de det, men det är vilken politik de i praktiken förde som är intressant i alla fall i mina ögon. De har säkert även haft goda intentioner med vad de gjort och trott att det var det bästa, men det gjorde förmodligen Hitler med så det känns inte relevant.

Att SAP själva skulle ha förbättrat för arbetare vänder jag mig emot. Jag menar att det är arbetarklassen som framtvingat dessa förbättringar genom sina kamper. SAP är bara de som tecknat avtalen. Utan klassens kamper hade det inte funnits något för SAP att hota med och ingen anledning för kapitalisterna att gå med på något. Så fort klassens trycktes tillbaka började våra rättigheter att luckras upp om du ser till historien.

SAP har spelat en central roll i att lugna ner svensk arbetsmarknad (Saltsjöbadsandan, "den svenska modellen", osv.) vilket gynnat kapitalet, och "den solidariska lönepolitiken" gjorde att industrikapitalet kunde ta ut enormt större profiter än vad som varit möjligt om man krävt det löneutrymmet.  Det var den här typen av åtgärder jag syftade på. SAP:s roll har alltid varit att medla fred mellan klasserna genom reformer, inte att störta klassamhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dog på vägen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Att SAP själva skulle ha förbättrat för arbetare vänder jag mig emot. Jag menar att det är arbetarklassen som framtvingat dessa förbättringar genom sina kamper.

Självklart, det skulle nog de som var verksamma inom S då hålla med om.

Gällande det senare (kan ej citeraigen pga fittbugg) är det också sant, men frågan är om det till en början endast gynnade kapitalet. Om de istället hade valt den andra vägen och låtit kapitalismen förgöra sig själv är jag inte så säker på att det hade slutat bättre. Arbetarna hade det jämförelsevis jävligt bra i Sverige, och att det började gå åt helvete är på ett sätt arbetarnas fel eftersom alla slutade bry sig så fort de hade det drägligt. 

Den vägen S gick kunde ha slutat bra enligt mig, om de nu hade fortsatt på det spåret. Lönetagarfonderna var enligt mig en jävligt bra lösning t.ex. men dessvärre köpte aldrig folket det.


   
SvaraCitera