Aviseringar
Rensa alla

vi som är beroende av nässpray


Ämnesstartare

antrax:

Tar nu enbart nässpray om jag är totaltäppt i båda näsborrarna.

om du bara är täppt i ena behöver du ju inte ta i den andra.

ska köra en avvänjning nu jag. kortison redo inför natten och har stockat upp med kemiska sömnpreparat och astmamedicin. måste ju kunna andas genom truten om inte annat..

har inte vågat slänga otrivinet än, men det finns bara en liten liten gnutta kvar i botten ändå.. [cute]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Min kompis var det. Hon frätte upp mellanväggen i näsan och fick sätta in en plastskena där. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dag 1 kaptenens loggbok: ser mörkt ut. intagit sömntabletter och gör mig redo för natten. väntar med kortisonet tills jag verkligen behöver det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

om du bara är täppt i ena behöver du ju inte ta i den andra.

Vill inte bli beroende igen. Icke bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur lång tid tar det tills svullnaden går ner när man slutat med sprayen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hur lång tid tar det tills svullnaden går ner när man slutat med sprayen?

beroende på hur länge man varit beroende tar det olika lång tid. har hört att det tagit mindre än en vecka för vissa, och 2 veckor för folk som varit beroende länge.

nasonex (kortison) är ju anti-inflammatoriskt, dvs. anti-svullnad, och inte lika skadligt som vanlig nässpray. dock tar det 1-2 veckor innan den börjar ge resultat typ, sedan kan man köra på ett tag (har själv ordination att ta 6 mån), och trappa ned när man inte behöver det lika mycket längre.

lite onödig fakta om nässpraysberoende: (även kallat Rhinitis Medicamentosa, RM):
när man har nästäppa tar man nässpray för att det innehåller en stor mängd signalsubstanser som får blodkärlen i näsan att dra ihop sig så att svullnaden går ner och man kan andas.

vid förkylningssymptom producerar kroppen egna signalsubstanser, men nässpray innehåller en större mängd signalsubstanser vilket hjälper mot nästäppan direkt.
när man sedan slutar ta nässpray har kroppen vant sig vid den större mängd signalsubstanser den fått av nässprayen (för att sammandra blodkärlen) och därför blir man täppt om man INTE tar nässpray.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

nasonex (kortison) är ju anti-inflammatoriskt, dvs. anti-svullnad, och inte lika skadligt som vanlig nässpray. dock tar det 1-2 veckor innan den börjar ge resultat typ, sedan kan man köra på ett tag (har själv ordination a

Aha. Fick Nasonex mot bihåleinflammation. Men de sa på en gång att det tar ett tag innan den verkar. Ska ta 4 sprayningar om dagen i 10 dagar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Aha. Fick Nasonex mot bihåleinflammation. Men de sa på en gång att det tar ett tag innan den verkar. Ska ta 4 sprayningar om dagen i 10 dagar.

oj nice. men 2 i varje snokhål morgon och kväll eller?[blush]
själv ska jag ta 2 i vardera borre en gång på kvällen. men man måste ju typ sniffa upp en "dusch" i taget innan man tar nästa, annars åker det ner i svalget och svider typ. blir det så för dig med, månne?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

men 2 i varje snokhål morgon och kväll eller?[blush]

Ah.

flickansvekmigikväll:

men man måste ju typ sniffa upp en "dusch" i taget innan man tar nästa, annars åker det ner i svalget och svider typ. blir det så för dig med, månne?

Nej, aldrig känt. Otrivin smakar rätt beskt i svalget, men inte Nasonex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oki idag har det varit ganska lugnt.. inte lika jobbigt som igår då det var 7/10 på en skala. dock vaknade jag tidigt..

men men, skall inta min andra dos nasonex snart. stilnocten hjälpte förresten mer än väntat. trodde inte jag skulle kunna somna trots det, men det gjorde jag: och fort också : )


   
SvaraCitera

Alltså, jag kanske är helt efterbliven eller så, men hur bär man sig åt för att bli beroende av nässpray? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Hon frätte upp mellanväggen i näsan och fick sätta in en plastskena där.

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

envitkossa:

Alltså, jag kanske är helt efterbliven eller så, men hur bär man sig åt för att bli beroende av nässpray? [confused]

har förklarat på sida 1 [crazy] - det är ett ganska vanligt beroende faktiskt


   
SvaraCitera

flickansvekmigikväll:

har förklarat på sida 1 [crazy] - det är ett ganska vanligt beroende faktiskt

Oj, förlåt missade det [blush] Jo vet att det är ganska vanligt, tråkigt nog [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har väldigt svårt att ta detta beroende på allvar.


   
SvaraCitera